Ava-mc

Jag jobbade på Ava mc i två år (reservdelar) innan jag började plugga nu i höstas. Många kan uppfatta att de blir illa behandlade och ignorerade, men det är svårt att ge bra service ibland när man har så sjukt mycket att göra.
Problemet är när det gäller säsongsberoende affärer, att på vintern finns det inget att göra och på sommarna har man alldeles för mycket att göra.

Jag ska jobba där i sommar, men då på lagret eftersom jag inte vill träffa massa otrevliga kunder som kommer in i butiken med en trist attityd.
Jag har fått ta så mycket skit för saker som inte är mitt fel, t ex att leverantören inte kan få fram delar mm. Så jag orkar helt enkelt inte med att sälja saker över disk längre.

Det är jätteroligt att sälja grejer till trevliga kunder, men många som kommer in i butiken vill utöva någon sorts makt som de inte kan göra någon annanstans, så jag tycker folk borde tänka lite hur det själva uppträder.

ceasar skrev:
Du ska ju inte jobba med service det hör jag ju. Kunden har alltid rätt, har du hört det? Det är ju knappast kundens fel att du har mycket att göra eller att det varit en kund där innan som varit sur. Men det är ju bra att du inte jobbar bakom disken om du tycker det är tråkigt att tillmötesgå dina kunder, till skillnad från de som står där och hatar det. Och man kan ju vara trevlig även om man har mycket att göra, eller hur? (Det är ingen diss mot dig nu alltså, du är säkert supertrevlig).

yonsson skrev:
Du ska ju inte jobba med service det hör jag ju. Kunden har alltid rätt, har du hört det? Det är ju knappast kundens fel att du har mycket att göra eller att det varit en kund där innan som varit sur. Men det är ju bra att du inte jobbar bakom disken om du tycker det är tråkigt att tillmötesgå dina kunder, till skillnad från de som står där och hatar det. Och man kan ju vara trevlig även om man har mycket att göra, eller hur? (Det är ingen diss mot dig nu alltså, du är säkert supertrevlig).

Förstår precis vad du menar och självklart ska man alltid försöka ge så bra service man kan, men ibland kan det vara svårt. Och visst ska kunden ha rätt, men en del personer tar detta till andra dimensioner. Har du själv jobbat i butik förstår du.
Jag har inte sagt att jag tycker det är tråkigt att stå bakom disken, tvärtom tycker jag att det är jättekul när man kan göra kunder glada, men det finns så många som är så otrevliga och därför vill jag inte jobba bakom disken längre.
Ville bara ge en annan synvinkel på frågan eftersom alla ingen tidigare i tråden jobbar på Ava.

DwD skrev:
Jo Ava har jag åxå haft dust med,---
--
--
Men reservdelsdisken skall ha kanon betyg!,
Säljarna ger inte mycket förtroende.

Precis min åsikt åsså. Ändå är jag gråhårig.. men då blir man tydligen betraktad som senil..

Lartes skrev:
Du kanske kan få ett bra pris på en balletkjol eller tillhörande skor någonstans

De tycker bara du är sjuk, och låter dig betala dubbla priset...

ceasar skrev:
Förstår precis vad du menar och självklart ska man alltid försöka ge så bra service man kan, men ibland kan det vara svårt. Och visst ska kunden ha rätt, men en del personer tar detta till andra dimensioner. Har du själv jobbat i butik förstår du.
Jag har inte sagt att jag tycker det är tråkigt att stå bakom disken, tvärtom tycker jag att det är jättekul när man kan göra kunder glada, men det finns så många som är så otrevliga och därför vill jag inte jobba bakom disken längre.
Ville bara ge en annan synvinkel på frågan eftersom alla ingen tidigare i tråden jobbar på Ava.

Har jobbat i butik länge bakom disk nu och kan bara säga en sak, som du vet och nån redan sade så har kunden alltid rätt, hur dom är vridet på det så har dom rätt! Man ska alldrig säga emot kunden, är det dom säger helt galet så kan man rekomendera en annan produkt (istället för att säga rent ut : är du dum eller det där fungerar inte). Och sen så ska man svälja sin stolhet direkt, du har inget att säga emot dem och en annan viktig sak du har glömt, kritiken är inte mot dig som person den är mot företaget!

Så jag har lärt mig och jag har inga som hellst problem att handskas med de jävligaste kunderna man kan träffa på. Av mig så får dom alltid rätt ;), även fast det slutade med en annan produkt. Summa sumarum av det, kunden blev riktigt nöjd över att ha fått sitt rätt och vill komma tillbaka.

The-PatriX skrev:
Har jobbat i butik länge bakom disk nu och kan bara säga en sak, som du vet och nån redan sade så har kunden alltid rätt, hur dom är vridet på det så har dom rätt! Man ska alldrig säga emot kunden, är det dom säger helt galet så kan man rekomendera en annan produkt (istället för att säga rent ut : är du dum eller det där fungerar inte). Och sen så ska man svälja sin stolhet direkt, du har inget att säga emot dem och en annan viktig sak du har glömt, kritiken är inte mot dig som person den är mot företaget!

Så jag har lärt mig och jag har inga som hellst problem att handskas med de jävligaste kunderna man kan träffa på. Av mig så får dom alltid rätt ;), även fast det slutade med en annan produkt. Summa sumarum av det, kunden blev riktigt nöjd över att ha fått sitt rätt och vill komma tillbaka.

Sant, men eftersom Ava har dåligt rykte i vissa kretsar så kommer en del kunder dit med inställningen att det är en skitaffär och alla är otrevliga, vilket är väldigt synd..

Jag säger aldrig emot kunder, jag har inte sagt att man ska göra det heller. Det jag ville påpeka var att det kommer in många som är väldigt otrevliga.

Jag kom på ett bra exempel på hur en del kunder beter sig.

Telefonen ringer. ca kl15 30

Jag: Ava mc Ola.

Kund: Det var fan på tiden att någon svarade här!

Jag: Vi har tyvärr haft mycket idag och svarar så ofta vi kan. Vad kan jag hjälpa dig med?

Kund: Jag SKA ha en generatorkåpspackning (kan ha varit en annan packning) till en gsxr 1000-03 (tror jag det var).

Jag: Vi har tyvärr ingen hemma, men kan få hem en imorgon vid lunchtid. (Jag tyckte det var lite konstigt att vi inte hade någon hemma, men vi hade faktiskt aldrig sålt någon tidigare).

Kund: Vafan! Jag måste ha en nu!

Jag: Vi kan tyvärr inte få hem någon förrän imorgon.

Kund: Men då får ni fixa någon sorts expressfrakt! Jag ska på bandag imorrn och måste ha en! (Hade det inte varit smart att tänka på det lite tidigare?)

Jag: Vi har våra rutiner med beställningar som görs varje kväll till KGK så jag kan tyvärr inte göra något. Ska jag beställa den åt dig ändå? Vi ringer så fort vi får hem den, ca 12 00.

Kund: Fyfan vilken dålig service! Ni är tamefan den sämsta mc-butiken i Sverige!! KLICK!

Om jag beställer något och butiken kan ha den inom 24 timmar och ringa mig när den kommer så tycker jag att det är sjukt bra. Men alla har tydligen inte samma uppfattning.

Så tänk på det när ni handlar något över disk, var trevlig mot den som står där. Eftersom jag har fått ta så mycket skit så har jag själv blivit mycket trevligare mot alla butiksbiträden.

Det tänker jag själv på. Det är dock grymt frustrerande att det inte går att komma fram på telefon till vissa butiker under högsäsong.
Sen dräller det av dålig extrapersonal som jobbar helg när man oftast är och hälsar på. Har själv jobbat med Radio&TV när jag pluggade och det var nära att jag ruttnade totalt på det i slutet. Både på jobbet och på knallhattar.

Förmodligen är det värre nu med Internet. Ingen förståelse för att det kostar att ha butik och lager och tycker att allt är dyrt.

Chronic skrev:
Skickar man in en gråhårig gubbe låter det annorlunda, det kan jag lova dig. Men de lever säkert på att sälja nya hojar till försäkringsbolagen, samt till äldre återfallsknuttar.

Knappast, När jag och farsan åkte upp till avamc förra sommaren och kollade på en kawa 12a och farsan ville provköra. -visst sa försäljaren, va tillbaka om 20 minuter, - Hej då sa farsan så åkte vi hemmåt.

Några dagar senare åkte vi förbi Sulas MC utanför uppsala och ville provköra en likadan fast blå , klockan var runt 11:00-11:30 och säljaren sade bara, javisst inga problem men vi stänger klockan 18:00 så det vore ju bra om du var tillbaka tills dess.
Farsan behövde inte provköra den, han startade och lyssnade så att den lät fint och köpte den..

spectre skrev:
Knappast, När jag och farsan åkte upp till avamc förra sommaren och kollade på en kawa 12a och farsan ville provköra. -visst sa försäljaren, va tillbaka om 20 minuter, - Hej då sa farsan så åkte vi hemmåt.

Några dagar senare åkte vi förbi Sulas MC utanför uppsala och ville provköra en likadan fast blå , klockan var runt 11:00-11:30 och säljaren sade bara, javisst inga problem men vi stänger klockan 18:00 så det vore ju bra om du var tillbaka tills dess.
Farsan behövde inte provköra den, han startade och lyssnade så att den lät fint och köpte den..
Men lol vart vill du komma... 20 min på en provkörning.. hur mycket behöver du för att testa hojen?

Jag var och provkörde en TL1000R på ava i aprill förra året...
Frågade om det var ok att åka ner till Södertälje så tjejen fick "godkänna" den.
Inga problem... alls. Kom tillbaka och provade en zx9r efter den. Och sen en blade...
Det var inte problem alls...
Och hinner du inte kolla att hojen är ok på 20 min???
Jag kan inte hålla med om dålig service på ava!!!

Och titta sen vad denna tråd började med... Stället var ett erbjudande från Suzuki inte från AVA, Och King Kong lär ju ha vetat att stället skulle vara blå/vitt...

Angånde telefon så är det mycket vanligt bland mc-butiker att de inte hinner svara i telefon. Då de prioriterar kunder som besöker butiken...

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...