av & påställning?

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
tja
läste lite gamla trådar om av/påställning
alla skrev där att man skrapar sitt skattemärke och gör det via internet,
men när jag gjorde det nyss behövde jag allri skriva in den koden som
stod under skattemärket, jag behövde bara skriva in reg nr + den behörighetskod som står på reg. beviset. Är det nått nytt dom infört att man ej behöver det numret eller finns det nån baktanke med det?

är de fortfarande OK med f-bolagen att ställa av och på samma dag ?
för de kan man ju nu när man inte behöver skrapa skattemärket ?

här e länk till vägverkets avställning, reg nr + en 5siffrig kod på reg.beviset
https://secure1.ore.vv.se/bilregistretdirekt/Avstallning_1.asp

/ Patrik

När du fyllt i reg-nummer och behörighetskod och tryckt på "Next" får du upp sida 2 där du ska skriva i avställningskod/skrapkod. Iaf fick jag göra det, både för bil och mc. Förra veckan.

andersbrink skrev:
När du fyllt i reg-nummer och behörighetskod och tryckt på "Next" får du upp sida 2 där du ska skriva i avställningskod/skrapkod. Iaf fick jag göra det, både för bil och mc. Förra veckan.
hmm skumt, ja skrapa mitt skattemärke, o när ja ställde av den förra vecka behövde jag allri skriva in det. skumt ......

Jag har ställt av och på i 2 år. Det enda jag behövt är reg nr + behörighetskod.

Tror inte man kan ställa av och på samma dag, systemet uppdateras endast vid vissa tidpunkter. Jag har alltid behövt vänta till dagen efter.

vart nog nå fel :7peta

de enda man inte behöver en kod på e typ skoter o sånt. :3freak

Jag gör på det viset. Den enda gång jag behövt skrapa är när jag inte körde på 3-4 veckor i höstas. Annars är det bara behörighetskoden som behövs (jag ställer på och av ofta).

Man måste vänta till dagen efter för att ställa av - går ej att ställa på och sen av samma dag.

Jag ställer av och på när jag använder min, och då oftast ett par dagar. Då behöver jag inte någon skrapkod för att ställa av, och det har jag ingen eftersom jag inte hunnit få något skattemärke att skrapa. Så det är väl efter man fått ett sådant som det behövs skrapkoden för att ställa av.

Anledningen till att du får fylla i kod ibland är för att du har haft den påställd en längre tid.
Har du den påställd över en helg bara tillexempel, så skickas det bara ut ett tillfälligt kontrollmärke och då behöver du inte skrapa nästa gång. Har du den däremot påställd en längre tid så skickas det ut ett "riktigt" kontroll märke och då måste du skrapa.

Anledningen till detta är att vägverket/bilregistret:s system inte är anpassade för hojåkare som vill ställa på och av med nån dags intervall. Du tillexempel heller inte ställa på och av samma dag.

WASP skrev:
eftersom jag inte hunnit få något skattemärke att skrapa. Så det är väl efter man fått ett sådant som det behövs skrapkoden för att ställa av.

Precis så ÄR det! :tummenupp Jobbigt bara när du vill ställa av samma dag dom skickat det, då har an ju inget märke med kod... (men posten är ju relativt snabb)

En annan sak... Varför MÅSTE man ha ett skatte kvitto? Är det någon stackare som behöver denna hitta på tjänst eller vad? Polisen och allt behöver ju bara ditt regnr så vet dom allt!
Känns liiiite onödigt med ett märke för att man bet skatten! :va

RSV_R skrev:
En annan sak... Varför MÅSTE man ha ett skatte kvitto? Är det någon stackare som behöver denna hitta på tjänst eller vad? Polisen och allt behöver ju bara ditt regnr så vet dom allt!

Polisen slipper ju köra en QT (eller vad det nu kallas) på alla fordon de ser...

adl skrev:
Polisen slipper ju köra en QT (eller vad det nu kallas) på alla fordon de ser...

Kom på det.... Men då borde ju alla människor i detta land ha en lapp i pannan för att polisen ska se att de betalat alla skatter och va nöjd...

(som av/på ställare känns det bara onödigt, omordernt och jobbigt)

Lånar tråden lite.. en bekant till mig påstod att när man ska ställa på hojjen måste den besiktas, även om man bara har haft den avställd över vintern. Jag tycker det låter MYCKET orimligt, har jag besiktning säg senast sommarn 05, då ska ja väl inte behöva besikta när ja ställer på den?

Vad kostar det att ställa på hojjen igen, avställning gick ju på typ 30kr och jag hade inte räknat med mer än så.

Som sagt, jag tvivlar starkt på att det är som han säger, men det är ju surt om man står där utan tid bara för att jag trodde nått annat.

scud skrev:
Lånar tråden lite.. en bekant till mig påstod att när man ska ställa på hojjen måste den besiktas, även om man bara har haft den avställd över vintern. Jag tycker det låter MYCKET orimligt, har jag besiktning säg senast sommarn 05, då ska ja väl inte behöva besikta när ja ställer på den?

Vad kostar det att ställa på hojjen igen, avställning gick ju på typ 30kr och jag hade inte räknat med mer än så.

Som sagt, jag tvivlar starkt på att det är som han säger, men det är ju surt om man står där utan tid bara för att jag trodde nått annat.

Nej, nej, nej... Din polare har rökt på igen och svammlar. Besiktning görs vartannat år till och med att bågen är 10 år, sedan görs det varje år. Har hojen varit avställd så att det gått mer än två år (för yngre) eller ett år (för äldre) sedan förra besiktningen så ska den besiktigas igen.

Tristan skrev:
Nej, nej, nej... Din polare har rökt på igen och svammlar. Besiktning görs vartannat år till och med att bågen är 10 år, sedan görs det varje år. Har hojen varit avställd så att det gått mer än två år (för yngre) eller ett år (för äldre) sedan förra besiktningen så ska den besiktigas igen.
Härligt att höra, och det kommer inte komma nån oväntad avgift när jag ställer på? Skatten givetvis, men ska de ha nå mer för att ställa på?

scud skrev:
Härligt att höra, och det kommer inte komma nån oväntad avgift när jag ställer på? Skatten givetvis, men ska de ha nå mer för att ställa på?
Nepp!

RSV_R skrev:
Man får väl inget märke om den inte är besiktigad heller? Enkelt sätt för polisen att kolla att bilen/hojen är besiktigad och skattad.

Last edited:
När jag ställde av hojjen i höstas tog de ut en registerhållningsavgift på 30-35kr nånting. Är de en årlig avgift? Tänkte nämligen ställa på nån vecka nu bara, vill inte betala den avgiften sen igen. VV kommer väl sno mig på skatten för hela den månaden, men det är ju ännu mindre pengar.

Hur blir det förresten med er som ställer på och av ofta, ska skatten hålla på o betalas in och ut hela tiden?

scud skrev:
När jag ställde av hojjen i höstas tog de ut en registerhållningsavgift på 30-35kr nånting. Är de en årlig avgift? Tänkte nämligen ställa på nån vecka nu bara, vill inte betala den avgiften sen igen. VV kommer väl sno mig på skatten för hela den månaden, men det är ju ännu mindre pengar.

Hur blir det förresten med er som ställer på och av ofta, ska skatten hålla på o betalas in och ut hela tiden?

Registerhållningsavgift är nåt VV hittat på för att få in mer pengar, tidigare betalade man bara för bilar som var avställda och som alltså inte genererade nån inkomst i skatt. Nu har man alltså sett en chans ökad inkomst och utökat denna avgift till samtliga fordon ($$$).

Vad jag förstått har man skattepengarna "innestående" när man ställer av, sålänge man inte kasserar in dem d.v.s

IvarS skrev:
Vad jag förstått har man skattepengarna "innestående" när man ställer av, sålänge man inte kasserar in dem d.v.s

Har man verkligen det?Jag har fått hem nya inbetalningslappar i trots att jag har outhämtade utbetalningskort liggande. Det är det jag tycker är störigast, att jag inte bara kan få betala skatten, och sen kan vägverket få behålla dom pengarna även när hojen är avställd, det skiter jag i då det är så lite pengar, men måsta man betala in varje gång man ställer på, så blir det ju lite pengar av det.

/Pajje

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...