Av/påställning med IF

Ang att ställa på och ställa av:
Det kanske låter som en bra idé, men det stora problemet med detta är att eftersom ni kör hojarna lika mycket så har försäkringsbolaget lika mycket kostnader för skador, men eftersom ni bara betalar premie för en kortare tid så måste f-bolagen höja premien för att få in samma mängd pengar.

Detta var precis problemet på 80-talet när det blev dyrare och dyrare att försäkra och folk ställde på senare och senare på året. SMC jobbade då för en "årsförsäkring" utan att man behövde ställa av på vintern men med en lägre premie räknat på helår. F-bolagen hakade efter några år på idéen och vi kunde bryta den negativa spiralen.

Det f-bolagen pratar om nu (precis som någon skrev om if) är att f-bolagen funderar på att ta ut någon avgift för detta eftersom det skapar mer arbete för dem.

GRRRRR

Ställde av min hoj 10 dagar i maj pga att jag jobbade så mycket...
Fick sedan ett nytt försäkringsbrev med en höjning på 4300kr/år!!! :o :( :mad: :finger
Fyfan vad lack man blir, ringer IF:
Tanten säger att "så är det"
JAMEN killen jag pratade med sist sa att det inte skulle ske några förändringar?!
Då tycker jag att du ska ringa HONOM, jag kan koppla dig! Och sen blev jag bortkopplad....

Tack vare alla dessa pengar man betalar till försäkringsbolagen är det nästan en regel att klota fram på höstkanten, så man får nya fina kåpor till nästa år! :fakta

Samma här, fick höjt med ca 250 i månaden, så de jag sparade de 3 veckor den var avställd går på ett ut nu.
Surt!
+ att jag var hos tandläkaren idag och fick en käftsmäll på 2200, skitkul!
Som plåsterpå såren verkar jag få ett par tusenlappar extra på lönen iallafall, men det blir ingen semesterresa kan jag lova, nu går all apengar jag har kvar till att köra.

Tackar vet jag helårsförsäkringar, slippa ställa av och på...

Blade skrev:
SLIPPA??
Jag misstänker att vi valt att göra så för att få BILLIGARE premie!!

Jo, men tanken med helårsförsäkringarna är väl att de ska va billigare. För min del blir det faktiskt dyrare om jag byter bolag och istället krånglar med att ställa av och på...

JohanFÖK skrev:
jag skall försöka svar lite:

Ställer du av hojen så har du alltså ingen försäkring.

Ville bara tillägga att när man ställer av hojen så får man en sk. garageförsäkring som täcker stöld, brand, glas etc...

Jag har också råkat ut för detta hos If men jg tänker f-n inte ge mig då jag anser att If har gjort ett avtalsbrott! Har läst igenom If:s villkor och ingenstans där står att försäkringens avslutas och pånytbörjas då man ställer av/på. dessutom åtar sig If att meddela om premiehöjning minst 2 veckor i förväg vilket dom gjort i efterhand för mig och också säkert för många av er. Har läst avtalsvillkoren i telefon tillsammans med en av If:s s.k chefer i Sundsvall och han kunde inte heller påvisa var i dessa det stod att förskringen avslutades i samband med avställning. Dock vägrade han att ändra tillbaks med min premie utan skyllde på dåliga rutiner och hög personalomsättning då jag fått fel information flertalet ggr från if:s "telefonister".

Jag har anmält detta till If:s kundombudsman och också konsulterat Konsumenternas försäkringsbyrå om hur jag ska gå vidare med detta.

Johan FÖK:

Tycker att din idé om årspremier är lysande men då ska dessa också vara på en skälig nivå. Ang. av och påställning så tycker jag ditt resonemang om att "man kör lika mycket ändå" är lite dumt. I mitt fall hade jag haft hojen påställd sedan 24 Mars och hojen havererade 1 Juni. Eftersom jag visste att jag skulle få vänta nästan en månad på delar ställde jag av den för att jag tyckte att det är onödigt att betala en tusenlapp för nånting som jag absolut inte har nån nytta av. När jag tecknade försäkringen hade jag givetvis inte planerat in nåt haveri i Juni och följdaktligen kunde jag inte köra lika mycket som jag tänkt den här sommaren! hade inte haveriet hänt hade jag givetvis aldrig ställt av hojen och betalat försäkringsbolaget hela tiden! Nu vart detta något virrigt skrivet men jag hoppas du förstår vad jag menar!

JohanFÖK skrev:
Ang att ställa på och ställa av:
Det kanske låter som en bra idé, men det stora problemet med detta är att eftersom ni kör hojarna lika mycket så har försäkringsbolaget lika mycket kostnader för skador, men eftersom ni bara betalar premie för en kortare tid så måste f-bolagen höja premien för att få in samma mängd pengar.

Detta var precis problemet på 80-talet när det blev dyrare och dyrare att försäkra och folk ställde på senare och senare på året. SMC jobbade då för en "årsförsäkring" utan att man behövde ställa av på vintern men med en lägre premie räknat på helår. F-bolagen hakade efter några år på idéen och vi kunde bryta den negativa spiralen.

Det f-bolagen pratar om nu (precis som någon skrev om if) är att f-bolagen funderar på att ta ut någon avgift för detta eftersom det skapar mer arbete för dem.

En adminstrationsavgift är väl ok, men inte kör folk sina hojar lika mycket om de håller på att ställa av och på hojen jämfört med om den alltid är påställd? Vissa lyckliga kör varje dag, men långt ifrån alla. Om jag åker på utlandsjobb ett par månader är det ju tungt att betala premie här hemma för något som jag inte använder. Det är inte troligt att jag utgör en stor risk för f-bolaget när hojen står i Svedala (väl förankrad) och jag är i San Diego.

En detalj i sammanhanget är att när jag för några år sedan jobbade i Danmark och umgicks lite med danska mc-åkare berättade jag för dem om att min försäkringspremie var lägre under vinterhalvåret än under sommarhalvåret. De hade det omvända, på vintern var det ju halare så då hade de fler olyckor och premien var högre.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026