av och påställning

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
har hört talas om snåla människor som ställer på och av motorcykeln varje gång som ska ut å köra. Är det nån här som brukar göra det? hur mycket tjänar man på det och hur jobbigt är det? är sugen men det verkar vara grymt jobbigt :hihi

handlar väl inte om snålhet kanske, vi snackar juh rätt mycket pengar. har du en värstinghoj får du juh kanske pröjsa 20lök halvförsäkrat helår.. då blir ställa av och på hela tiden ett ganska bra alternativ :tummenupp
har dock aldrig gjort det själv så jag vet inte hur man går till väga och hur bökigt det blir

är väl lättare att ändra försäkringstypen till en garageförsäkring istället för att ställa av ? slipper man jiddra me skatten med.
garageförsäkringen kostar inget juh :7peta

nån som vet om det är nå pappersarbete inblandat eller ringer man bara försäkringsbolaget två gånger om dagen och så får dom ta hand om det?

du ringer o ändrar försäkringstyp
sen några dagar får du papper i brevlådan om den nya typen o avtal

fast ja vet inte om dom är så glada för att man ändrar hela tiden, har min cykel skriven på fassan så betalar 350 i månaden =)

Det finns väl sisådär 34489324 trådar om ämnet, men what the hell:

När man ställer av så ändrar F-bolaget försäkringen till en garageförsäkring. När man ställer på så får man halv eller hel, beroende på vad man kommit överens med f-bolaget.

Om man sparar pengar ? Tja, det är väl inte så svårt att räkna ut. Om hojjen är påställd halva tiden så är det ungefär halva kostnaden. Hälften av skitmycket är fortfarande skitmycket.

Jag har IF, och där har dom uppmanat mig att ställa av och på... så jag sparar pengar och dom får sälja försäkring.

Ebbaklasa, att ha motorcykeln skriven på någon som inte är den huvudsakliga brukaren är ett avtalsbrott. Vid skada riskerar du att bli utan ersättning... men det visste du kanske också ?

ebbaklasa skrev:
är väl lättare att ändra försäkringstypen till en garageförsäkring istället för att ställa av ? slipper man jiddra me skatten med.

ebbaklasa skrev:

fast ja vet inte om dom är så glada för att man ändrar hela tiden, har min cykel skriven på fassan så betalar 350 i månaden =)

Last edited:
Det är bara att ställa av och ställa på via vv.se, förutsatt att du har en sådan försäkring som tillåter det. Oftast så blir det betydligt dyrare för varje gång du ställer på(har jag hört)

Du har hört fel. Vaddå, skulle premien dubblas varje gång eller? Näe, dom sviktar lite fram och tillbaka, men i slutändan är det skit samma.

HanneZ skrev:
Det är bara att ställa av och ställa på via vv.se, förutsatt att du har en sådan försäkring som tillåter det. Oftast så blir det betydligt dyrare för varje gång du ställer på(har jag hört)

åkej, my bad!

Tror dock att "dom" kommer att täppa till det där hålet snart

Jag frågade "dom" på IF om dom inte kunde sätta en lägre årspremie istället, så vi alls skulle slippa hanteringen... men det var inte uppskattat :D

Sanningen att säga, så är det ju bara VV som får det struligt. F-bolagen får utdrag från register och debiterar därefter... och F-bolagen har som du sa friheten att ändra priset på försäkringen utmed tiden, något jag tror dom värdrar högt... så näe, jag tror inte dom täpper till hålet. Möjligtvis att dom gör det oattraktivt att använda och slänger på en avgift vid (miss)bruk.

HanneZ skrev:
åkej, my bad!

Tror dock att "dom" kommer att täppa till det där hålet snart

ebbaklasa skrev:

Så länge fordonet är påställt anses det vara i trafik och då måste man ha minst en trafikförsäkring, så säger lagen.

För varje dag som fordonet inte är försäkrat men påställt vill TFF ha några hundralappar... så ställer du av den 10 dagar så är du nog uppe i 2 tusen friska lökar...

ebbaklasa skrev:

Köp en DT och skriv på dig själv, som 24+ med 5 års skadefri körning betalar jag 637 kr helåret för min, jag tyckte inte det var värt att ta med vagnskada, men då hade man halkat upp på 976 kr /helår... Klart överkomligt!

Har man råd att köpa hojen så har man råd att försäkra den! Så enkelt är läget!

Det finns en anledning till att premierna ser ut som de gör...

Det finns också en anledning till varför inte så många kör DT.

CalleE skrev:
Köp en DT
.
.
.
Har man råd att köpa hojen så har man råd att försäkra den! Så enkelt är läget!

Det finns en anledning till att premierna ser ut som de gör...

Pejo skrev:
Det finns också en anledning till varför inte så många kör DT.

Ja, de studerar inte, så de kanske har råd med nått annat, jag kommer inte ens ha råd att köpa skydd på den här sidan sommaren...

Jag har den typen av försäkring på min suzuki gsxr 750 -95. Betalar 2,96 öre per dag avställd men betalar 41 spänn om dagen påställd. för mig blev det en jävla skillnad och har du internet eller fax så är det helt klart värt det "lilla" besväret.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2