Av och påställning av fordon? besiktning.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Ställer frågan här.

Har ett fordon som efter senaste besiktningen inte gick genom,tiden för ombesikt rann ut och körförbud föll in.
Ställde dock av fordonet kort efter att ombesikt tiden gått ut.

Nu har jag åtgärdat felen men fordonet är än avställt,beställt besikt tid.
Tanken är att besiktiga fordonet och hoppas på det går genom denna gången
för att sedan sälja fordonet avställt.

Frågan är,kan man ställa på samma dag på morgonen för att sedan ställa av det på eftermiddagen efter besiktningen?

Mest orolig för att inga försäkringar gäller om jag kör avställt och det händer nåt,polisen stoppar en och viftar med böter.

Har jag ställt på så gäller väl trafikförsäkring trots att jag ska/får köra till närmaste verkstad/besiktningsstation?

Sen tar väl vägverket numera nån påställningsavgift på 50 kr om jag inte har fel för mig,det åker man nog på ändå förmodligen?

Ingen expert men mina tankar:

Du lär väl ställa på för att få köra på vägen, men du måste ha med dig ett papper på att fordonet är påställt och skatten betald/försäkrad annars får du böter ändå. Papperet kan du skriva ut själv från datorn direkt när du ställt på via nätet och är till för att visas upp innan skattemärket kommit.

Med bil får man i alla fall köra till och från besiktning avställt! Och ej skattat. Dock så vill fabror blå att du ska ha minst trafikförsäkring på den då det är lag på det.
Dock så bryr sig inte sbp om det. Var nyss och besiktade min avställda, oskattade,obesiktade, oförsäkrade bil. Jag kände inte att risken var så stor att möta bengen på den korta färden till sbp (ca 4km).
Det du kan göra är att ringa ditt försäkringbolag för att se om din försäkring kan gälla just den dagen du ska besikta. Har man garage försäkring så kan det fungera ypperligt.

Kan också tillägga att jag va ute och körde en natt runda samma dag som jag besiktad, hade fortfarande inte ställt på eller så... vem möter man inte efter dom första 500 metrarna...jo snuten! Dom åkte efter mig ca 2-3km innan jag svängde in och stanna på en parkering.
Jag förstod ju att dom kollat upp fordonet så jag började med att säga att jag bara skulle köra hem bilen från mitt garage..då dom inte ligger bredvid varann. Visade besiktningsprotokollet för att bevisa att jag tidigare under dagen besiktat bilen. Fick blåsa, visa körkort och sedan åka hem =) Dom är mänskliga dom med.
Är nästan 100 på att exakt samma regler gäller för mc, kolla på www.vv.se

Mvh Robin

Trafikförsäkringen gäller vid färd till och från besiktning även med avställt fordon.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2093916&postcount=15

Finns en del tidigare trådar om detta, bl.a.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149927

Huruvida övrig försäkring (ex. vagnskadeförsäkring) gäller vid undantagsfallet ovan kan jag inte uttala mig säkert om, men jag tror att de flesta försäkringsbolagen kräver att fordonet är påställt för att den försäkringen ska gälla.

Låt fordonet vara avställt, teckna trafikförsäkring, kör till besiktningen, kör hem, ta bort trafikförsäkringen, klart :tummenupp

Har själv gjort så, dock har jag fått lite problem med att ta bort trafikförsäkringen då telefonisterna envisas med att man ställt på fordonet fast man inte gjort det, verkar då handla mest om vem man talar med :gnissla

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park