av med tanken. hur?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
har en gsxr 750 som ska lämnas in för lackering idag. Vet inte hur jag ska få loss tanken, har skruvat loss där framme och lyft upp, hur ska jag få loss dom där kablarna som sitter där under? ska jag skruva bort hela "plattan" som sitter där eller? och då jag rycker bensinslangen kommer det att spruta bensin eller är det nå stoppar i den?

honkiie skrev:
har en gsxr 750 som ska lämnas in för lackering idag. Vet inte hur jag ska få loss tanken, har skruvat loss där framme och lyft upp, hur ska jag få loss dom där kablarna som sitter där under? ska jag skruva bort hela "plattan" som sitter där eller? och då jag rycker bensinslangen kommer
det att spruta bensin eller är det nå stoppar i den?
'

Om det är lika som på GSXR600 så är det två bultar där du normalt sett har dina kulor...

Och det är en fördel om man tar bort slangar o sladdar.....

:)

Last edited:
jo men det är som sladdarna som jag inte riktigt vet hur jag ska ta bort, sitter ju som en platta under tanken där det går in en slang och 3 smala kablar, ska hela den plattan bort eller? :confused:

Microfiches!
(Länkar hittar du här på SH)
Brukar gå att tyda ganska bra hur saker sitter ihop på dem.

Om man inte har instruktionsbok eller haynes manual då...

honkiie skrev:
jo men det är som sladdarna som jag inte riktigt vet hur jag ska ta bort, sitter ju som en platta under tanken där det går in en slang och 3 smala kablar, ska hela den plattan bort eller? :confused:
Finns väl en kran som du stänger av. Kablarna sitter väl med sånt där snabblås så man bara trycker in en liten del och sen drar man ut kabeln. Så är det på R1 i alla fall. Borde vara så på de flesta cyklar tycker man.

Det är bara att ryck ut slangarna!

Nej!! det kommer inte att spruta soppa överallt, trotts att det inte finns någon normal bensinkran. Det finns något lås el dyl som sitter i "plattan".

När jag tog bort min bensintank tänkte jag precis samma sak, men det var ingen fara.

Hoppas att vi får ser lite bilder på den före / efter omlackeringen.

Honkiie, jag antar att din cykel ser likadan ut som min Gixxer 600 och då gör du som följer.

1. Du lossar där fram precis som du beskrivit, det är två bultar där.
2. Ta loss sadeln. Om du lyfter på ytterändarna av sadeln så har du en skruv i var ända där som ska loss, sen är det bara o mickla lite så har du sadeln i näven.
Under sadeln sen ska du se att du hittar grejor.
3. Innan du tar dig för att skruva av tanken helt ska du höja den som en motorhuv och använda sprötet som medföljer originalverktygen som en "stötta". då kan du fritt jobba under tanken o kan på så vis ta loss slangar o kablar.
4. Du har 2 slangar, en grov som är bensinslangen o en lite mindre som är en vakuumslang. vakuumslangen är bara att dra av ifrån tanken. enkelt o lätt.
Den grova är enklast att ta av i andra ändan. den sitter med en slangklämma som du lossar med en vanlig skruvmejsel. Det finns bensin i slangen så lägg gärna en trasa eller nåt under så du slipper få soppa över hela hojen.
Det finns ingen kran.

MIN cykel är nog inte riktigt som den ska för den läcker ut soppa som fan när jag rycker den här slangen så vill du undvika det kan du ju stoppa en bult i öppningen på slangen eller nåt. Annars får du väl tömma tanken eller så. Du märker rätt snabbt ifall det itne slutar runna, men du kan ju vara förberedd med en dunk eller nåt.

5. Ryck slangen o antingen töm eller ja om det funkar som det ska ska du nu kunna lossa tanken o flytta den.

6. Titta noga under sadeln så ser du att du ska ta av två lite grövre skruvar (använd en 14 nyckel tror jag). Skruvar du loss dem har du nu tanken lös!

Enkelt!

Plattan som du refererar till är alltså bensinpumpen o den behöver du inte ta av för att ta av tanken. Jag skulle dessutom tro det är näst intill omöjligt...

Känns skönt att det finns folk som har tummen mer i näven än jag... :D :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show