Av med ljuddämparen

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Tjenare, jag har plockat av min orginal ljuddämpare på min bmw r1150gs så att den ska låta lite mer än tidigare. Startade den idag och tog min premier tur för i år. Trodde att den skulle låta fan, men var faktisk ett ganska så behagligt mullrande.

Nu till min fråga, behöver man göra någon justering av t.ex. tändning eller liknande om man plockar bort en ljuddämpare?
 
Du kör alltså med helt raka rör från kröken och bak? Ingen främre ljuddämpare, katalysator eller annat alls?

Om så är fallet kommer motorn jobba mot ett mindre motstånd än tidigare, och kan därför behöva mappas om för detta. Du märker helt enkelt om den går skräp, och gör den det så mappa om. Du behöver då en elektronikenhet, t.ex. PowerCommander, som modifierar motorns originalmapp. Kostar ett par tusen.

Går hojen bra nog så kör utan ommappning. Vanligt är att tomgången svajar lite när motorn jobbar mot mindre motstånd utan ny mapp. Detta kan man ju leva med. Det du kan tänka på är att om motorn jobbar mot ett alldeles för litet motstånd, läs väldigt korta rör, kan det vara rent omöjligt att få den att gå bra.
 
Katalysatorn är kvar, det är bara den bakre ljuddämparen som är borta.
Och jag har inte märkt något udda med motorgången, så det kanske bara är att köra på...
 
Dom flesta motorer brukar ju bli betydligt tröttare när dom får för lite/mycket motstånd, så att köra helt utan dämpare känns ju inte riktigt smurt...

Mja.. är det en stor bromskloss benämnd katalysator kvar så är det nog kvitta lika.
Tittar man på ett ex. Remus blås till GS så är det ju som de flesta andra "eftermarknads", hål rakt igenom, det genererar inte mycket motstånd.
 
Mja.. är det en stor bromskloss benämnd katalysator kvar så är det nog kvitta lika.
Tittar man på ett ex. Remus blås till GS så är det ju som de flesta andra "eftermarknads", hål rakt igenom, det genererar inte mycket motstånd.
Fast katalysatorn påverkar ju bara högst marginellt, det ger ju bara 0,25-0,5hk att ta bort det. Det har ju diskuterats rätt så flitigt här genom åren.
 
Fast katalysatorn påverkar ju bara högst marginellt, det ger ju bara 0,25-0,5hk att ta bort det. Det har ju diskuterats rätt så flitigt här genom åren.

Å andra sidan kanske det inte är mer effekt som är riktmärket vid moddning av avgassystemet, utan snarare ett mer körbart register, och där kommer t.ex. en PowerCommander ännu mer till nytta. I vissa fall kan ett eftermarknadssystem till och med ge en smärre effektminskning.

När det väl kommer till kritan kan man ju fråga sig vilken nytta gemene man har av att jaga marginella effektökningar. Tror snarare de flesta är ute efter ett råare ljud, men samtidigt vill motivera sitt i många fall dyra inköp av eftermarknadssystem med att det dessutom ökar effekten med ett par hästar. Vilket inte alltid stämmer. I alla fall inte märkbart. Men bara den ökade ljudupplevelsen kan ju vara värt pengarna. Nu var det ju i och för sig inte snack om ett slip-on, men jag snöade in på ett sidospår....hoho
 
Fast katalysatorn påverkar ju bara högst marginellt, det ger ju bara 0,25-0,5hk att ta bort det. Det har ju diskuterats rätt så flitigt här genom åren.

Härom tvista di lärde, men flödesmätt en hojkat och det är ingen fördel, så att säga.

Har gs:en i fråga kat, har den lambda. Den kommer att reglera för låg/mellanlast mot optimal blandning, hence; Motorn bör inte brinna upp.
På höglast går den fett ändå. Ljuddämpare eller inte när man kör close-loop, så länge man inte pumpar in luft bakvägen så..
Säkerligen ohälsosamt på en förknasarknarr, men inte 100 applicerbart här.

Sen är det inte för effektens skull, utan för ljudet :)
 
Kolla på Advrider.com, verkar vara endel där som plockar bort dämparen för att slippa ha en mindre väska/låda på den sidan som normalt har ljuddämparen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top