Av med kortet igen!

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Körde om en gammal tant i en Saab 9-5 vilket visade sig vara trafipaxen! 99 på 50 väg blev det tydligen. Utanför tätbebyggt område men vid en camping (dock glest befolkad). Vägsträckan är vanligtvis en 70 väg men sänks till 50 på sommaren pga campingen. Skrev inte på något erkännande men det är väl ingen idé att bråka antar jag.

Hur lång frihetsberövning kan jag räkna med? Påverkar det mycket negativt att jag varit av med kortet för 1,5 år sedan?? Försörjer mig som taxiförare just nu så det är lite surt :gnissla Förra gången bjöd länsstyrelsen på 1 månad (3 till 2) men frågan är om de kommer göra det denna gången då preskiberingstiden är 2 år...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jodå, de kan bjussa ändå. Kolla upp så att hastighetssänkningen är inskriven i trafikförordningen eller-vad-det-nu-heter. Kolla med den aktuella kommunen. Det är hastigheten som står där som gäller, inte skylten (har jag "hört")

Agamemnon skrev:
Körde om en gammal tant i en Saab 9-5 vilket visade sig vara trafipaxen! 99 på 50 väg blev det tydligen. Utanför tätbebyggt område men vid en camping (dock glest befolkad). Vägsträckan är vanligtvis en 70 väg men sänks till 50 på sommaren pga campingen. Skrev inte på något erkännande men det är väl ingen idé att bråka antar jag.

Hur lång frihetsberövning kan jag räkna med? Påverkar det mycket negativt att jag varit av med kortet för 1,5 år sedan?? Försörjer mig som taxiförare just nu så det är lite surt :gnissla Förra gången bjöd länsstyrelsen på 1 månad (3 till 2) men frågan är om de kommer göra det denna gången då preskiberingstiden är 2 år...
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Det där med kommunala föreskrifterna är helt korrekt, ta o kolla upp det ordentligt!! Bara att ringa kommunenstrafik/vägavdelning o be dem skicka gällande regler för den aktuella sträckan!

Markus skrev:
Jodå, de kan bjussa ändå. Kolla upp så att hastighetssänkningen är inskriven i trafikförordningen eller-vad-det-nu-heter. Kolla med den aktuella kommunen. Det är hastigheten som står där som gäller, inte skylten (har jag "hört")
 

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Arlöv
Hoj
TL1000S
Agamemnon skrev:
Körde om en gammal tant i en Saab 9-5 vilket visade sig vara trafipaxen! 99 på 50 väg blev det tydligen. Utanför tätbebyggt område men vid en camping (dock glest befolkad). Vägsträckan är vanligtvis en 70 väg men sänks till 50 på sommaren pga campingen. Skrev inte på något erkännande men det är väl ingen idé att bråka antar jag.

Hur lång frihetsberövning kan jag räkna med? Påverkar det mycket negativt att jag varit av med kortet för 1,5 år sedan?? Försörjer mig som taxiförare just nu så det är lite surt :gnissla Förra gången bjöd länsstyrelsen på 1 månad (3 till 2) men frågan är om de kommer göra det denna gången då preskiberingstiden är 2 år...
Visade de något bevis på din fortkörning? Fortsätt neka och om bevis finns(På papper!) Så hävda att det normalt sätt e 70 på den sträckan. Kan kanske klara dig med en tusing i böter!?
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Klart det är ide att bråka.
Normalt för din hastighet är minst 3 månader utan körkort.
Inom två år från tidigare återkallelse gäller dubbla dubbla straffet och gränserna flyttas 10km/h nedåt.
Länsstyrelsen drar bort en månad om man behöver körkortet i arbetet.

Kolla som sagt med kommunen vad som gäller på sträckan.



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1569
 
Last edited:

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
zykl0n skrev:
Klart det är ide att bråka.
Normalt för din hastighet är minst 3 månader utan körkort.
Inom två år från tidigare återkallelse gäller dubbla dubbla straffet och gränserna flyttas 10km/h nedåt.
Länsstyrelsen drar bort en månad om man behöver körkortet i arbetet.

Kolla som sagt med kommunen vad som gäller på sträckan.



http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1569
Du måste skoja!!! Menar du att dom drar kortet 6 mån istället för 3 alltså??? Någon som har en pistol till salu? :(
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Agamemnon skrev:
Du måste skoja!!! Menar du att dom drar kortet 6 mån istället för 3 alltså??? Någon som har en pistol till salu? :(

Kan bli så illa.
Nu är du ju närmare slutet av de två åren så de kanske lägger på 1 eller 2 månader.
Minus månaden för att du behöver kk i jobbet.

3-4 månader gissar jag på :(


Min längsta kk-löshet var på ett halvår, väldigt tungt. :död
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
Agamemnon skrev:
Du måste skoja!!! Menar du att dom drar kortet 6 mån istället för 3 alltså??? Någon som har en pistol till salu? :(
Och så minus 1mån pga att du behöver körkortet eller är jag uppe på läktarenå köper korv nu?

Men kolla med kommunen iaf och läs noga.

Edit: klister på tangenterna
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
zykl0n skrev:
Inom två år från tidigare återkallelse gäller dubbla dubbla straffet och gränserna flyttas 10km/h nedåt.

Länsstyrelsen drar bort en månad om man behöver körkortet i arbetet.

5km/h lägre gäller för mig (vart av med kortet i maj i år) har inte blivit informerad om några dubbla straff heller.

someone skrev:
Inskickat av someone
? Är det inte 5 år?

Nej 2 år enligt mina papper..

Förbaskat trist! Lycka till.. och JA det hjälper att stå på sig.

Trafikförordningen finns en lokal och nationell verkar vara lite lotto när vilken gäller men kolla den lokala med kommunen först. Sen går det att ringa vägverkets jurist för den nationella. Fick tag i en grymt bra med skum jurist i borås men det gick inte för min del..
 

Agamemnon

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Svart ZX9R -98
Uppföljning:

Det blev 3 mån till sist. Rätt ok trots allt. Antagligen har dom tänkt såhär; 3 mån för 49km för fort + 1 extra månad för upprepad förseelse, minus 1 mån för behov av körkort.
 
Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har torskat lappen 4ggr, och det roliga är att det var sista gången jag fick lägst indraget "2mån" trots 2 körkortsindragningar på 1år :)
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
har du goda skäl.....och intyg att du behöver körkort....så kan du halvera tiden....själv har man åkt dit på drygt 200km/h på 90 väg......det vart bara 4 månader av med lappen,den hära regnsommaren :tungan .......

jag fick lindring 2mån tror jag......men kan du fixa nått intyg att du måste sköta om din sjuka mor som bor på landsbygden så kan du få behålla det .....eller nått i den stilen.....
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jag blev av med körkort (175 på 90 väg), och får 7 mån och de skiter i att jag behöver körkortet i jobbet pga att hasighetsöverträdelsen var så grov står det åtminstone i det prelimenära beskedet jag fått. surt sa räven
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
otur för dej ninja racer......hade du inte nått intyg då? och jag som redan hade en varning oxå....140 på på110
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top