Mr Strider
Medlem
Blev av med kortet under påskhelgen när jag körde på E4 nedåt mot norrköpings trakterna, men jag är ganska skeptiskt till polisernas mätmetod! Körde om ett gäng bilar på motorvägen med gällande hastighet 110km/h och gasade på lite för att komma om snabbt, gick väl i cirka 170-180 km/h som mest och gled sen in i , och så klart ska en av bilarna som jag kör om vara en civilare
jag kör om och glider in i högerfilen igen och släpper på gasen och då kör civilaren upp jämsides och viftar med brickorna så jag stannar snällt och dom säger inte så mycket utan
ber om körkortet llite förbannat och tar fram pappren och säger " Vi behövde köra i 190 km/h för att komma i fatt dig!" och lite mer
, och sen skriver dom 190 på rapporten! Står så här på redogörelsen som jag fick:
" Föraren körde om radiobil xxxx i hög hastighet. En lös packrem hängde löst och riskerade att fastna i bakhjulet varpå patrullen beslöt sig föra att omedelbart stoppa föraren. Vi var uppe i 190 km/h när vi var i fatt honom och höll ett kortare efterfölj på ca. 800m"
Min fråga är då, vad gäller vid efterfölj som mätmetod? har läst på trafikjuristen men fick ett annat svar när jag hörde med en polis
. Körde med gps så vet att jag inte var uppe i mer än 180 som mest men det var bara i någon sekund! packremmen som de står om var en rem som var cirka 30 cm lång och fladdrade men det var ingen risk att de skulle fastna i hjulet. Så tycker bara det är konstigt, ska inte polisen dra av ca 10 km/h när det mäter med hastighetsmätare?? inte lägga på...

ber om körkortet llite förbannat och tar fram pappren och säger " Vi behövde köra i 190 km/h för att komma i fatt dig!" och lite mer

" Föraren körde om radiobil xxxx i hög hastighet. En lös packrem hängde löst och riskerade att fastna i bakhjulet varpå patrullen beslöt sig föra att omedelbart stoppa föraren. Vi var uppe i 190 km/h när vi var i fatt honom och höll ett kortare efterfölj på ca. 800m"
Min fråga är då, vad gäller vid efterfölj som mätmetod? har läst på trafikjuristen men fick ett annat svar när jag hörde med en polis

Last edited: