Av med kortet, hur fungerar efterföljande som metod för mätning??

Mr Strider

Medlem
Gick med
27 Nov 2006
Hoj
Daytona 650, Suzuki GSXR 600 Corona Edition...
Blev av med kortet under påskhelgen när jag körde på E4 nedåt mot norrköpings trakterna, men jag är ganska skeptiskt till polisernas mätmetod! Körde om ett gäng bilar på motorvägen med gällande hastighet 110km/h och gasade på lite för att komma om snabbt, gick väl i cirka 170-180 km/h som mest och gled sen in i , och så klart ska en av bilarna som jag kör om vara en civilare:huvet jag kör om och glider in i högerfilen igen och släpper på gasen och då kör civilaren upp jämsides och viftar med brickorna så jag stannar snällt och dom säger inte så mycket utan
ber om körkortet llite förbannat och tar fram pappren och säger " Vi behövde köra i 190 km/h för att komma i fatt dig!" och lite mer:tungan , och sen skriver dom 190 på rapporten! Står så här på redogörelsen som jag fick:

" Föraren körde om radiobil xxxx i hög hastighet. En lös packrem hängde löst och riskerade att fastna i bakhjulet varpå patrullen beslöt sig föra att omedelbart stoppa föraren. Vi var uppe i 190 km/h när vi var i fatt honom och höll ett kortare efterfölj på ca. 800m"

Min fråga är då, vad gäller vid efterfölj som mätmetod? har läst på trafikjuristen men fick ett annat svar när jag hörde med en polis:confused:. Körde med gps så vet att jag inte var uppe i mer än 180 som mest men det var bara i någon sekund! packremmen som de står om var en rem som var cirka 30 cm lång och fladdrade men det var ingen risk att de skulle fastna i hjulet. Så tycker bara det är konstigt, ska inte polisen dra av ca 10 km/h när det mäter med hastighetsmätare?? inte lägga på...:confused:

Last edited:
1. Ta bort inlägget så inte själva makterna läser här, eller iaf radiobilens Nr..

Sedan så är det väl relativt svårt för dem att mäta din hastighet, speciellt om de inte haft mätinstrument, så de verkar ju inte ha något konkret bevis?
Säg att din hoj är lite modernare än deras bil när det kommer till acceleration, dvs har du accelererat iväg i 140km/h, vilket innebär att du kommit iväg 800meter från dem på en kort stund... ?

Fan vet jag, aldrig varit med om något liknande, men hoppas det hjälper dig något! :D

Lycka till och lär dig någon sorts läxa :) :D

Måste man köra 170 för att köra om ett par bilar som kör 110 :va
Du får överstiga hastigheten med 10% under omkörningsmomentet har jag för mig. Varför ska dom dra av 10km/h? har jag inte hört talas om...
hur länge blir du av med kortet? fina böter eller?

Du får överstiga hastigheten med 10% under omkörningsmomentet har jag för mig. Varför ska dom dra av 10km/h? har jag inte hört talas om...

Man får inte överstiga hastighetsbegränsningen oavsett vad, enligt lagen...

Har dem inte tagit dig med laser så kan du klara dig tror jag även om de säkert var minst 2 st i bilen så dem har ett vittne på hastigheten. Sen tror jag inte det spelar ngn roll om du höll 170, 180 eller 190 km/h för oavsett lär dem ta det. Men om du inte skrivit på ngt och säger att du inte kört över 140 km/h så står ord mot ord och du kan klara dig i brist på bevis.

Du får överstiga hastigheten med 10% under omkörningsmomentet har jag för mig.

Då har du för dig fel. Man får enligt lag ej överträda hastighetsgränsen ens under omkörning, vill minnas att det stod "kör om så snabbt du kan utan att överskrida gällande hastighetsgräns" i boken.

Nu är det dock inte vad trådskaparen frågade om. Han är med största sannolikhet väl medveten att man, egentligen, inte får köra i 170 när man kör om men att poliserna i detta fall har använt en synnerligen tvivelaktig mätmetod.

Edit: Sen

Last edited:
Skrev du på skiten?:huvet utan mätinstrument kan han inte bevisa vilken hastighet du höll men har du skrivit på så erkänner du det han säger.
I sån situation när han ber om kortet ska du säga att du inte har den med dig och allt han anklagar dig för nekar du sen skriver du inte på ett skit då hotar han med rättegång och i vissa fall läggs det ner beroende på polisens bevisning, i annat fall kan du skita i att skicka in delgivning efter 2år så preskriberas det :yoparty

Skrev du på skiten?:huvet utan mätinstrument kan han inte bevisa vilken hastighet du höll men har du skrivit på så erkänner du det han säger.
I sån situation när han ber om kortet ska du säga att du inte har den med dig och allt han anklagar dig för nekar du sen skriver du inte på ett skit då hotar han med rättegång och i vissa fall läggs det ner beroende på polisens bevisning, i annat fall kan du skita i att skicka in delgivning efter 2år så preskriberas det :yoparty

Hahahaa... van? :P

Nej det måste man inte var trött och ville om så var dum nog att gasa på:gnissla . Dom ska dra av 10km/h för att mätarna ofta visar fel.

I sån situation när han ber om kortet ska du säga att du inte har den med dig och allt han anklagar dig för nekar du sen skriver du inte på ett skit då hotar han med rättegång och i vissa fall läggs det ner beroende på polisens bevisning, i annat fall kan du skita i att skicka in delgivning efter 2år så preskriberas det :yoparty[/QUO

Var dum nog att skriva på delgivelsen men pratade med en advokat som sa att detta inte är ett erkännande:confused:.

Ingen idé att försöka krångla dig ur det, du körde åt helvete för fort & åkte dit...surt, men man lär så länge man lever....

Vet att jag körde för fort! men blir bara fundersam på hur dom kan använde det mätningsättet som dom gjorde... Dom har ju inga bevis igentligen mer än vad dom tyckte deras mätare visade när dom kört ikapp mig.

Jag gjorde lika dant, fast med bil då... Körde om en civilare som låg o tryckte i en rad av bilar. Jag upptäckte dom fort och la mig i innerfil... 123 km/h på 90väg och motortrafikled. 2 månader blev det... Mätsystemet var polispilot som jag tycker är en märklig metod. Då dom har fasta objekt eller som i mitt fall, skuggan av en lyktstolpe som mätpunkt.... Känns som att dom kan trycka lite hur dom vill på den där polispiloten när dom mäter för att få fram en högre hastighet. Dessutom har dom kryssat i fel på omständigheter. Att det skedde i tätbebyggt område, men detta var på en motortrafikled. Vilket polisen som har hand om mitt ärende höll med om att det var fel ikryssat.

Skriver han inte på så väljer dom väl bara en annan term som inte kräver bevis. Tex vårdslöshet i trafik. Så blir det väl likvärdigt straff iaf.

Mätsystemet var polispilot som jag tycker är en märklig metod.

Förmodligen är det uppfunnet och testat duktiga ingenjörer och faktiskt ett fungerande instrument.

Last edited:
Efterföljande är en godkänd metod, och konstaplarna ska ha mätt hastigheten under 500 meter har jag för mig, och det ska ha varit en jämn hastighet under denna tid.

Tänk på hur många (få) sekunder det handlar om på 800 meter när du brassar fram i 170-180...

Konstaplarna rapporterar vad de mätt upp, polisbilen skickas på "mätarmätning" där de mäter upp faktiskt hastighet kontra vad mätaren visar, och sedan får man fram en hastighet som du rapporteras vidare för. Typ.

Nåt i den stilen.

Men snälla? Bli medlem i ett annat forum än för sporthojjar då:)

Guuud, vilken zatzykommentar...

Efterföljande är en godkänd metod, och konstaplarna ska ha mätt hastigheten under 500 meter har jag för mig, och det ska ha varit en jämn hastighet under denna tid.

Tänk på hur många (få) sekunder det handlar om på 800 meter när du brassar fram i 170-180...

Konstaplarna rapporterar vad de mätt upp, polisbilen skickas på "mätarmätning" där de mäter upp faktiskt hastighet kontra vad mätaren visar, och sedan får man fram en hastighet som du rapporteras vidare för. Typ.

Nåt i den stilen.

Guuud, vilken zatzykommentar...

Ok, tack för svaret! grejen är att det var allt anat än jämn hastighet under den sträckan, jag gasade upp och släppte på gasen lika fort.....

Om du har en GPS som loggat din fart varför använder/använde du då inte den som ett bevis mot polisen?

Nåt i den stilen.

Korrekt! (något i den stilen) :)
Har själv åkt dit med denna metoden, trots överklagan och besök hos tingsrätten.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!