Avåkningar i "fotokurvan"?

Har sett två krascher där och de berodde både gångerna på samma sak, för hög fart in i kurvan i och pga det blir rädd i kurvan och slår av på gasen med framhjulssläpp som följd, klassiskt!

Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?
 
En intressant grej med fotokurvan är varför ökar man farten det är ju inte farten som gör nedlägget. Du kan lägga ner lika mycket i lägre fart bara du har rätt gaspådrag. Sen blir det ju lättare för fotografen att få en bra bild om det går lite saktare.
(I alla fall vad jag har lärt mig)
 
Har sett två krascher där och de berodde både gångerna på samma sak, för hög fart in i kurvan i och pga det blir rädd i kurvan och slår av på gasen med framhjulssläpp som följd, klassiskt!

Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?

Skulle väl vara mer intressant att se hur många av de som går av som har dåligt självförtroende?
 
En intressant grej med fotokurvan är varför ökar man farten det är ju inte farten som gör nedlägget. Du kan lägga ner lika mycket i lägre fart bara du har rätt gaspådrag. Sen blir det ju lättare för fotografen att få en bra bild om det går lite saktare.
(I alla fall vad jag har lärt mig)


Sant! Har man blicken rätt och sitter rätt och går på med gas vid rätt tillfälle så går det att göra feta nerlägg i låg fart.

broms och kurvkurserna är riktigt nyttiga.
 
Skulle vara intressant att se statistik på hur många som går av i den kurvan har gått på SMC kurser och lärt sig ta en kurva på rätt sätt?

Ja, det skulle vara kul att se statistik på hur många som har gått en SMC kurs som någon gång efter det kör av/krachar.

Jag gissar att det är ganska många. (många krashar ju redan på kursen)

Helt klart blir man duktigare av att gå SMC kurs, låt säga 10% duktigare (för enkelhetens skull)
Om man då sedan kör 10% fortare så är man tillbaka till ruta 0
Kör man dessutom 10% mera efter kursen så borde man bli inblandad i fler olyckstillbud.

Om man istället tänker sig livet som en enda stor gruppkörning där någon annan sätter tempot så borde dom som har gått kurs och således är 10% duktigare än dom andra aldrig krasha.

Utav alla dom hundratals Harley åkare jag har mött har (nästan) ingen av dom kört av någonsin, om det sedan beror på att (nästan) ingen av dom någonsin har varit på SMC kurs, eller på att olika motorcyklar lockar olika typer av åkare, och till att köra olika tempo det får du försöka räkna ut.
 
Fotokurvan är ju lite av en highlight på bulten för många som kör där, så det är väl inge konstigt att fokus på kurvtagningen sjunker lite där. Samt att när man precis kommer ut från skogen ut på fältet blir det många intryck att inta för en liten adrenalinpåverkad hjärna.

Mer än så kan jag inte reflektera över dessa farligheter så jag överlåter det till er gamlingar :D
 
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252
 
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

va försiktig med kritik mot dom som fotar, jag har gjort det och det blev lite livat. Som jag ser det så kör många helt enkelt över sin förmåga för att få en häftig bild! men jag säger som du, lägger ingen skuld på fotograferna, för det är alltid den som håller i styret som bestämmer hur länge han/hon ska va kvar på vägen.
 
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

shit, kan bara konstatera
1.att dom verkar klara sig bra i jeans, sneakers och kortärmat vid krash?¨
2. kolla på flera av dem så syns det på hjälmen vart blicken är, precis där de hamnar, i räcket;)
 
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

Men Jörgen då... va du tvungen att lägga upp en länk när han vurpar en sån fin hoj :(
 
Ja, det skulle vara kul att se statistik på hur många som har gått en SMC kurs som någon gång efter det kör av/krachar.

Jag gissar att det är ganska många. (många krashar ju redan på kursen)

Helt klart blir man duktigare av att gå SMC kurs, låt säga 10% duktigare (för enkelhetens skull)
Om man då sedan kör 10% fortare så är man tillbaka till ruta 0
Kör man dessutom 10% mera efter kursen så borde man bli inblandad i fler olyckstillbud.

Om man istället tänker sig livet som en enda stor gruppkörning där någon annan sätter tempot så borde dom som har gått kurs och således är 10% duktigare än dom andra aldrig krasha.

Utav alla dom hundratals Harley åkare jag har mött har (nästan) ingen av dom kört av någonsin, om det sedan beror på att (nästan) ingen av dom någonsin har varit på SMC kurs, eller på att olika motorcyklar lockar olika typer av åkare, och till att köra olika tempo det får du försöka räkna ut.

---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?
 
vem kör av i fotokurvan:confused:

1. vad e det för typ av hoj ??
2. hur länge har han kört hoj ?
3.har han/hon gått smcs kurs ?
 
---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?

Jag har gjort det :crash
 
Jag tror många av avåkningarna där beror på kalla däck. Vet om iallafall 4st som kört av där eller strax innan fotokurvan när dom varit på väg tex hemåt efter att ha suttit på Rosenhill och fikat. Oftast kör folk relativt lugnt första sträckan för att sen löda på sen när det kurviga partierna börjar och har man inte värmt däcken bra innan så får man lätt släpp när det blir lite mer nerlägg.
 
---
Tänkte bemöta detta. Men insåg att det var GUW som skrivit det.
Guw du har mycket åsikter man ännu aldrig varit på en kurs.
Den 30 maj kör vi på Gelleråsen. Du är mycket välkommen.
Och du säg mig hur många kraschar på smcs kurser?
För du har väll koll på det?

Näe, jag har aldrig varit på en kurs och jag kommer nog aldrig att besöka en heller. (även om jag sa att man blir en bättre förare av det)

Jag kör hellre upp soppan på fina vägar i lämplig hastighet än att ägna mig åt att köra runt runt på bana och försöka lära mig knep för att klara kurvorna i högre hastighet.

Hittils har det fungerat bra för mig att ligga tryggt under gränsen, dom flesta jag känner som kör på samma vis har klarat sig bra också.
Genomgående för oss alla är att vi har gamla hojar, allvädersställ och inte så jävla bråttom.

Kör någon i gruppen fortare än dom andra så är det han som får vänta.
Är någon i gruppen nybörjare/osäker får han köra först och den som kör tvåa håller igen tempot om det ser osäkert ut.

Vi fikar säkert lika mycket som den genomsnittlige rosenhillsbesökaren, med den skillnaden att vi har inte lika bråttom dit och hem.

Och vi skiter i om någon står med en kamera på sidan av vägen, dom vill sällan fotografera oss ändå.

(EDIT) Angående hur många som krashar på SMC kurserna så vet jag faktiskt inte mer än vad jag har läst här, bland annat en kurs där närmare ett halvdussin hade kanat omkring.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Utan att vilja diskutera skuldbördan fotograf vs pilot, så är det ändå så att det kommer att smällas ymnigt om det fotas på ett ställe och bilderna läggs ut på nätet. Det är en tillställning som de mest självupptagna spegelvisiren bara inte kan hålla sig borta ifrån, det är oundvikligt.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=222252

Första filmsnutten i din länk är ju rätt klar tycker jag, killen kommer
runt i böjen. Ser polisbilen och slår av/stelnar till och sedan är det
adjö med framhjulet.

Känns som vi har kommit lite från peters ämne, är det mest framhjulssläpp som sker i kurvan?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top