Avåkningar i "fotokurvan"?

Jo, numera ser det lite illa ut men faktum att för inte många år sen fanns det inte på kartan att hänga brevid hojen.
Jag vet vad det gör men tyngdpunkten men när Doohan och andra ganska snabba grabbar aldrig hängde brevid så gör man nog fel när man läxar upp folk över forum efter ha sett en bild.

Nej, men det innebär inte att det är rätt för det. Utveckling kallas det, förutsättningarna är lite olika med.

I det här fallet så är det för mycket nedlägg, pga att han sitter helt fel - eller han har för mycket fart i kurvan för att sitta rakt upp och ned på hojen. :) Inte konstigare än så.

Folk körde F1 på ställ på 60-talet, idag går det på räls, det kallas utveckling (inte alltid till det bättre dock, föredrar personligen bred åkstil ;) ).
 
Där tror vi olika, merparten av de krashade hojarna i fotokurvan tror jag defintivt var där för att få till ett bra foto. Inget konstigt med det. En stor del av trådens medlemmar har ju en avatarbidl därifrån.
Positivt är ju dock att fotokurvan är lättkörd och med lite hinder vid sidan om vägen. Ett "bra" kraschställe. Väl valt, även om det kan kosta helikopterpenger.

De flesta som kör Bulten gör det nog för kombinationen skön väg/bra fik/många hojpolare. Rosenhill är ju en "knutpunkt" för nästan alla som kör southside (ja jävlar vilken öppen dörr jag sparkade in där). :)

Just fotokurvan är ju i förhållande till övriga sträckan kanske lite "enklare". Lång fin kurva, öppen, bra sikt... så en gissning är väl att de flesta gasar lite extra där. Detta faktum i kombination med ett antal fotografer och det ego som varje enskild individ har, och drömmen om en "cool bild" som läggs ut här på SH, ökar säkert hastigheten ytterligare och orsakar därav garanterat ett antal onödiga avåkningar varje år.

Man har helt enkelt inte lika stora marginaler att spela med. Dock kan man ju aldrig beskylla fotograferna för detta, snarare sitt ego i så fall. :rolleyes:
 
De flesta som kör Bulten gör det nog för kombinationen skön väg/bra fik/många hojpolare. Rosenhill är ju en "knutpunkt" för nästan alla som kör southside (ja jävlar vilken öppen dörr jag sparkade in där). :)

Just fotokurvan är ju i förhållande till övriga sträckan kanske lite "enklare". Lång fin kurva, öppen, bra sikt... så en gissning är väl att de flesta gasar lite extra där. Detta faktum i kombination med ett antal fotografer och det ego som varje enskild individ har, och drömmen om en "cool bild" som läggs ut här på SH, ökar säkert hastigheten ytterligare och orsakar därav garanterat ett antal onödiga avåkningar varje år.

Man har helt enkelt inte lika stora marginaler att spela med. Dock kan man ju aldrig beskylla fotograferna för detta, snarare sitt ego i så fall. :rolleyes:

Det håller jag med om.
 
I det här fallet så är det för mycket nedlägg, pga att han sitter helt fel - eller han har för mycket fart i kurvan för att sitta rakt upp och ned på hojen. :) Inte konstigare än så.

Hur har sitter eller ej så är det inte speciellt mycket nedläggningsvinkel, när har skrapar foten tappar han blicken, så får han en dum känsla och kör av (tror jag).

Vem orkar köra på ett korrekt sätt när man lallar runt på gata i smått aktiv körning.
 
Du måste fan skämta! Det hajar du väl för fan att hon menar om det inte är några tekniska fel på hoj eller körbana eller dylikt. Inte om det står en snygg nån eller fotograf eller nåt annat att titta på när man borde tänka på att köra hoj. Jösses!:huvet

Skämtade inte, men hade druckit om det är till nå´n tröst för dig.
 
Egentligen är det riktigt enkelt (imho).
Kurvan är - som redan sagts förut - öppen, lätt doserad och inte alltför
skarp.

Sticker ut hakan och påstår att alla som kör av i den kurvan gör det därför
att man vill snajsa till det på bild.
Jag är helt säker på att det inte finns någon annan kurva (utanför tätbebyggt
område eller bana) i detta land där varenda avåkning har 2-20 ögonvittnen.

När ingen står där, kör ingen (ok, väldigt få) av. Med publik, jobbfri dag
och fint väder kan man slå perversa rekord (6 st ?).
Har själv lyckats med konstycket att stanna för ett snack och bevittna
en avåkning inom 5 minuter, 3 gånger av 3 möjliga. Slump? Yea, right.
Törs snart inte stanna där längre. Hatar plast-mot-asfalt-skrapet och
den dova dunsen i diket :skrämd

Mig har det iaf givit en viss klarsyn på gamla dar, så tempot på Bulten är klart lägre
för min del och tokgasa får bli på bana.


Och allt är självklart fotografernas fel :tungan :tummenupp...

Va rädda om er :tummenupp
 
Egentligen är det riktigt enkelt (imho).
Kurvan är - som redan sagts förut - öppen, lätt doserad och inte alltför
skarp.

Sticker ut hakan och påstår att alla som kör av i den kurvan gör det därför
att man vill snajsa till det på bild.
Jag är helt säker på att det inte finns någon annan kurva (utanför tätbebyggt
område eller bana) i detta land där varenda avåkning har 2-20 ögonvittnen.

När ingen står där, kör ingen (ok, väldigt få) av. Med publik, jobbfri dag
och fint väder kan man slå perversa rekord (6 st ?).
Har själv lyckats med konstycket att stanna för ett snack och bevittna
en avåkning inom 5 minuter, 3 gånger av 3 möjliga. Slump? Yea, right.
Törs snart inte stanna där längre. Hatar plast-mot-asfalt-skrapet och
den dova dunsen i diket :skrämd

Mig har det iaf givit en viss klarsyn på gamla dar, så tempot på Bulten är klart lägre
för min del och tokgasa får bli på bana.


Och allt är självklart fotografernas fel :tungan :tummenupp...

Va rädda om er :tummenupp

Faktum är att jag som fotograf hoppas att nån kör av. Roligare bilder då.
 
När man körde rally var ofta fotografer värre än varningstriangel... det var alltid nåt elände på vägen där de stod :näsblod
 
Allså, jag såg den mannen i lördags (han stod still brevid hojen) och om jag får döma folk helt utan andra preferenser än utseende så tror jag inte att det var en rookietabbe.
Visst, alla gör barnsliga misstag då och då men jag tror nog ändå att han kör rätt bra.
Det är min magkänsla i alla fall, och den kan ju vara fel.

Jag såg också denna man ståendes vid sin maskin.Han verkade helt oberörd och totalt iskall........Jobbar nog åt DAINESE som produkt testare tror jag :Bugar
 
Åfan. Är det sån dramatik där? Man kanske skulle bygga en liten läktare och börja ta betalt? Kanske tom öppna ett litet presscenter för fotograferna med internett och grejjer så att de snabbt kan skjuta upp sina bilder hit? :D

Egentligen är det riktigt enkelt (imho).
Kurvan är - som redan sagts förut - öppen, lätt doserad och inte alltför
skarp.

Sticker ut hakan och påstår att alla som kör av i den kurvan gör det därför
att man vill snajsa till det på bild.
Jag är helt säker på att det inte finns någon annan kurva (utanför tätbebyggt
område eller bana) i detta land där varenda avåkning har 2-20 ögonvittnen.

När ingen står där, kör ingen (ok, väldigt få) av. Med publik, jobbfri dag
och fint väder kan man slå perversa rekord (6 st ?).
Har själv lyckats med konstycket att stanna för ett snack och bevittna
en avåkning inom 5 minuter, 3 gånger av 3 möjliga. Slump? Yea, right.
Törs snart inte stanna där längre. Hatar plast-mot-asfalt-skrapet och
den dova dunsen i diket :skrämd

Mig har det iaf givit en viss klarsyn på gamla dar, så tempot på Bulten är klart lägre
för min del och tokgasa får bli på bana.


Och allt är självklart fotografernas fel :tungan :tummenupp...

Va rädda om er :tummenupp
 
Så du tycker alltså inte att fotograferna som står där är en bidragande faktor till att vissa går utav? Är inte det en rätt naiv syn på saken, att vissa som kör där inte skulle pressa sig över sin förmåga för att få vara med på en "tuff" bild? Att alla kör med så mycket insida av huvudet att alla igonerar fotograferna helt :jo'rå'så'att'de

Märk väl att jag inte lägger nån skuld på fotograferna, men att helt ignorera dom som en bidragande faktor, ne! Att den som kör över sin förmåga får skylla sig själv är en sak, men jag tror minst en-två vurpor om året beror på att nån tagit i lite för mycket, just för kamerans skull. Jag vet ju en kille (KTM 625'a i Juli) som erkänt att han gick rakt fram där förra året just för att han ville pressa lite för mycket för att få en grym bild.

Det är väl bara jämföra vart folk går omkull på Bulten om inte annat. Fotokurvan är ju absolut den vanligaste kurvan för olyckor längs 257'an. Om det nu inte beror på att visst folk gör allt för en bra bild i just den kurvan, varför vurpar dom då där? Det är ju trots allt en av dom lättaste kurvorna att brassa helvet på hela sträckan :va
Läste du ens vad du själv skrev? Jämför en fotograf med ett vilt djur som kan springa åt vilket håll som helst? Jag skulle bli nervös om det stod ett djur vid sidan av eller på vägen. Om det stod en fotograf där blir jag INTE RIKTIGT lika nervös. Dårpippis jämförelse. Det kraschas hojar på andra ställen där det inte står en människa, bara för att det är skönt att gasa i en grym kurva.:näsblod
 
Åfan. Är det sån dramatik där? Man kanske skulle bygga en liten läktare och börja ta betalt? Kanske tom öppna ett litet presscenter för fotograferna med internett och grejjer så att de snabbt kan skjuta upp sina bilder hit? :D

Sorry, du är för sen med internet för att skjuta upp bilderna, Asplind har redan löst det och skjuter upp de till sin sida direkt från kameran via sin iPhone... :tummenupp
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top