AutoPASS på färjor i Norge?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Såg på någon youtube-film nyss att man sedan juni 2020 ska ha skrotas personalen som går runt och tar betalt manuellt på bilfärjor, och att man ersatt dessa med något automatavläsningssystem. Någon som körde i Norge i somras, och vet mer om detta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hittade detta:



I korthet har de registreringsskyltsavläsning och så får man faktura hem. Fordon debiteras, passagerare åker gratis tills vidare. Detta är specifikt nu under Coronarestriktionerna så vi får se hur det blir framledes. Gissningsvis fortsätter man med AUTO-Pass eftersom det är snabbt och smidigt samt sparar personal.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Faktura hem även för utländska fordon?
Ska läsa på ordentligt själv, men slängde ut frågan av bekvämlighet, om det är så att någon här faktiskt nyttjade systemet i somras?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När det gäller bompeng osv så har det funkat i flera år även för svenska fordon. Har syskonen i Norge så jag är regelbundet där (inte sista året dock). Får hem en faktura på allt ifrån 30 kronor till 120 beroende på hur många gånger jag kört in till stan...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Och den fakturan brukar ta lång tid. Kan komma flera månader efteråt. När man för länge sedan har glömt av detta så kommer en liten överraskning. (n)

Har bara fått Auto-Pass fakturor för bil (=vägavgifter). Återstår att se hur de kommer att göra med mc nu, hur lätt eller svårt det blir att avläsa skylten. På bilar sitter ju skyltarna både fram och bak, väl synliga. På mc kan det ju vara lite si och så med synligheten ibland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
MC har ju gratis bompeng i Norge. Men jag tror att det är bakifrån de fotograferar oavsett. Hur de gör vid färjorna vet jag inte, kan ju vara så enkelt att de registrerar regnummer manuellt helt enkelt.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag for runt lite på västkusten i somras men inte fått några räkningar än :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Då är det bara att hålla tummarna, victuhh. För än är faran inte helt över. :)
Jag har fått fakturor i augusti för passager gjorda i mars månad. Och faktura i februari för passager i oktober. Så det kan ta lång tid ....
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vi skulle gott kunna sätta en kamera på Svinesundsbron och debitera norskisarna en femhundring i entréavgift
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag for runt lite på västkusten i somras men inte fått några räkningar än :)
Jag som kör till Norge ofta vet att den fakturan kommer 3-6 månader senare. Minst. Men den kommer alltid!

Jag använder Autopass eftersom vi ändå har brobizz (Öresundsbron)i bilen. Men den brukar missa några bommar, och då kommer det på faktura.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Har kört en hel del lastbil i Norge nu under Coronapandemin och de fotar regskylten och skickar faktura, även till Svenska adresser. Hur smidigt som helst. Misstänker att de nog fortsätter med det även efteråt. Vi har autopass på lastbilarna för de vägar det är avgift men inte för färjorna. Hur som helst så funkar det helt smärtfritt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag som kör till Norge ofta vet att den fakturan kommer 3-6 månader senare. Minst. Men den kommer alltid!

Jag använder Autopass eftersom vi ändå har brobizz (Öresundsbron)i bilen. Men den brukar missa några bommar, och då kommer det på faktura.
Väntar ff på faktura från i somras :lol...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Viktigt att registera sin MCs registreringsnummer som MC INNAN man kör till Norge, annars får man betala som för bil by default. Inget som kan korrigeras i efterhand.


2021-10-28
SMC har kontaktats av medlemmar som fått fakturor för resor med färja i Norge. Fakturor skickas ut eftersom man inte längre tar betalt på färjorna -något få känner till. För att slippa höga avgifter då MC jämställs med bil uppmanar SMC alla Norge-resenärer att registrera sin motorcykel på ferrypay.no. Med hjälp av vår systerorganisation NMCU informerar SMC om förändringen!



 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Viktigt att registera sin MCs registreringsnummer som MC INNAN man kör till Norge, annars får man betala som för bil by default. Inget som kan korrigeras i efterhand.







Och redan här har ni tack vare SMC sparat in medlemsavgiften samma organisation…
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top