Automatlåda på MC

Jag har provat automat, men bara på cyklar som känts trötta (NC750X och AT1100). Hur det vore på en raskare hoj vore intressant att prova. Jag kör ju med QS/blip så nästa steg är väl automatlåda (eller taxi).

Igår körde jag en bil utan elhjälp, men med rökmotor och automat. Den tog 1,5-2s innan den gick att höra att man flyttat gaspedalen. Lite av den känslan tycker jag det är i NC750 utom precis när jag ska starta från noll. Då avslöjade jag för mig själv att jag tydligen vrider lite på gasen innan jag tänkt åka iväg. Med koppling märker man inte det...
Det är här jag är mest skeptisk, dvs finliret med kopplingen. Iom att man också balanserar hojen med kopplingen tänker jag att man förlorar en del. Men jag kan ha fel.

(Försöker tänka på om jag hade haft variator på BMW-n… Yamaha Nytron med ungefär lika hög effekt är nästan omöjlig att smyga med, den matar på sanslöst så fort man rör gasen.)

Mer seriöst: En nackdel TROR jag är som med rekluse dvs att man inte kan låsa fast hojen med växeln. Det man gör offroad när man upptäcker att backen/slänten blir för brant/meckig och man beslutar att vända.
 
Last edited:

Verkar som om den motorbromsar som vanligt. Sedan kan man overridea med +/- knappar om man vill ha en annan växel än vad datorn tänkt sig.
Nu är Honda DCT en dubbelkopplingslåda, jag vet faktiskt inte vad BMW har valt för lösning.

Sedan är det väl inte något väldigt stort nöje att åka omkring och växla direkt. Har man ett väldigt smalt effektregister så är det förstås en sport att ligga rätt för önskat effektuttag men med en modern stor hoj typ BMW 1250/1300 har man ju både effekt och vrid nästan jämt hela vägen mellan tomgång och rödmarkering.

Det skall bli intressant att se hur många som väljer automat på BMW. På Honda är det ändå ganska många som det verkar.
Det delar oss nog i två läger det där för växlandet upp/ner spårval osv är just sånt jag letar efter och går troligtvis kanske rent av ner i kubik på nästa landsvägare då litercyklar är i överkant.
Kör inte mycket längre på grund av tidsbrist men alla mil är så aktiva det går - misstänker att du lägger mycket mil på långtouring och då passar det nog utmärkt till både körning och hojtyp .
för touring/pendling är det säkert trevligt/bekvämt men för egen del nej absolut inte då det inte är den körningen jag söker alls
 
Det delar oss nog i två läger det där för växlandet upp/ner spårval osv är just sånt jag letar efter och går troligtvis kanske rent av ner i kubik på nästa landsvägare då litercyklar är i överkant.
Kör inte mycket längre på grund av tidsbrist men alla mil är så aktiva det går - misstänker att du lägger mycket mil på långtouring och då passar det nog utmärkt till både körning och hojtyp .
för touring/pendling är det säkert trevligt/bekvämt men för egen del nej absolut inte då det inte är den körningen jag söker alls
Jag kör nog allt möjligt, mest grus faktiskt nuförtiden. Men är som sagt inte intresserad för egen del utan det är den tekniska utvecklingen som intresserar mig.

Spårval tror jag inte påverkas av växellådstyp. Största vinsten tror jag är i stadstrafik.
 
Positivt inställd. Skulle aldrig köpa en bil med manual låda idag och tror automat funkar topp på mc med i framtiden.
 
En fördel är väl att det blir lättare att köra med en hand, särskilt vid start och stopp.
Ja, så att man kan hålla i mobilen med ena handen.

Jag måste erkänna att jag gillar att växla, både bil och hoj. Jag har visserligen bara kört HVA258 med automat, men finliret var ju totalt obefintligt.
 
Jag kör nog allt möjligt, mest grus faktiskt nuförtiden. Men är som sagt inte intresserad för egen del utan det är den tekniska utvecklingen som intresserar mig.

Spårval tror jag inte påverkas av växellådstyp. Största vinsten tror jag är i stadstrafik.
😀nej spårvalet påverkas såklart inte men aktiva val försvinner ju .
Kör automat på bilarna men mest för att det är smidigt när man trailar båten och sjösätter/tar upp .
på hojen vill jag göra valen själv teknik av den typen är inte min grej men förstår väl att det kan vara smidigt för en del
 
😀nej spårvalet påverkas såklart inte men aktiva val försvinner ju .
Kör automat på bilarna men mest för att det är smidigt när man trailar båten och sjösätter/tar upp .
på hojen vill jag göra valen själv teknik av den typen är inte min grej men förstår väl att det kan vara smidigt för en del

Jag håller inte med. Trögheten i gaspåslaget begränsar definitivt spårvalen och tvingar till att välja spår som håller uppe hastigheten för att den vägen ta med sig utgångshastighet.
Lite som att köra 125, man kan inte förlita sig på effekt och acceleration.
 
Det beror på vilken hoj man har ....
En stor stark touringhoj funkat nog bra med automat, men en hoj som man kör funkar nog sämre.
Hade rekluse på en enduro, det blev lättkört men man tappade känslan.-jag tog bort den efter några år.
Min nuvarande enduro har INTE rekluse, -funkar bättre :fakta
 
Jag har ju faktisk kört automat. 1983 lånade jag en 258:a för att hämta nycklarna till min DR500 som jag glömt. 2x2 km grusväg. Repmånad.
Lite kul att testa fast hojen var slö och helt värdelös. De rasade i part och minut dessa automatlådor.

Automat på en modern landsvägshoj, eller vilken som helst, är (naturligtvis) helt uteslutet för min del. Att växla ingår i upplevelsen. Det är roligt. Jag tycker att det är roligt att köra motorcykel. Jag vill inte ha en massa modernt och onödigt. Jag har uttryckt det många gånger tidigare. ABS av olika slag, körprogram för olika underlag, växelindikator, sätesvärme, olika luftintag och vindavvisare, alla packväskor som finns även om de ofta är helt tomma, navigator på OCH mobiltelefon bredvid till och från jobbet Listan kan säkert göras längre. Jag känner inte till allt som finns.
Sovvagn på tåg är väl ett himla bra sätt att resa? Jäkligt bekvämt.
Jag kör mycket inne i Stockholm. Jag gillar det. Växlandet stör inte.
Märkte att TDMen som går utmärkt i 80 på sexan ibland måste växlas när jag kör på 80-vägarna i Norge där det kan komma varierande motlut. Jag gillar att köra på låga varv. Men jag växlar om motorn vill det.
En annan situation när man kör på kurviga vägar är att man kan ligga på samma växel och bara gasa och motorbromsa. Man är inte skitsnabbast men man kan hitta ett skönt flyt och vara glad.
Bilen är manuell såklart. Jag har hört argumenten för automatlåda till leda från kollegor och kompisar. Bra i stan. Jag kör aldrig i stan med bilen. Tar inte upp båtar. Satt ofta i köer i uppförsbacke där man kör fram en billängd i taget eller så byter någon fil framför en. Då tyckte jag synd om kopplingen. Fast den håller fortfarande.
Mellan Essingeleden och Solna, vägen utanför Postens huvudkontor ni som har åkt där.
Bilen har farthållare. Inte adaptiv utan en gammal dum som håller inställd fart. Drar mer soppa än om jag gasar själv. Tar liite sats i motlut och lättar på gasen i nedförsbackar vilket gör att farten varierar något. So what?
Åkte 85 mil till Odense en gång. Vad saknade jag i bilen? Ingenting. Hade kartläsare med mig annars gick det bra att läsa skyltar och kolla tankmätaren. Jäkligt mossigt va? Passat 1,8 T -00 är ingen långfärdsbil och 85 mil är inte särskilt långt. Jag kunde lätt ha kört längre. Behovet av att åka långt med bil finns inte. Egentligen har jag inget behov av bil alls.
Att ha en bil som i stort sett bara står i garaget ger en hög milkostnad. Jag kollade en gång… Behovet att uppgradera finns inte.
Ska jag kategoriseras så kanske jag är en teknikfientlig gammal gubbe. Jaha.
Jag har två hojar som jag är sugen på och har bevakning på. Den ena är en -73:a och den andra runt 89-96. Bägge har manuella växellådor. Annars är jag supernöjd med de hojar jag har.

Detta är inte min ifall något trodde det.
IMG_1111.jpeg

Några tycker att jag har mycket packning på mina resor. Den väger fortfarande mindre än en passagerare.

IMG_1086.jpeg

TDMen har insprutning. Modernt.
IMG_0251.jpeg
Det gamla självuppblåsande liggunderlaget. Har ett mindre idag. Minns inte varför jag hade en sopsäck till liggunderlaget. Ett kolli mindre idag.

IMG_1058.jpeg
Manuell, fyrväxlad. Skitkul att köra! 😎❤️
 
Jag håller inte med. Trögheten i gaspåslaget begränsar definitivt spårvalen och tvingar till att välja spår som håller uppe hastigheten för att den vägen ta med sig utgångshastighet.
Lite som att köra 125, man kan inte förlita sig på effekt och acceleration.
Ja det är klart tänkte inte så långt men parera med gasen för spårval blir inte så smidigt om man ligger på hög växel och lågt varv
 
Aldrig i livet för
Mig. Måste ju kunna koppla upp den på slangen!!!
för övrigt så förlorar man en hel del i känslan utan växlandet för min del. Samma i sportbil.
i vanliga bilen så absolut gärna automat.
Nu kan ni stänga tråden:-).
 
Har haft diskussioner med andra som tycker att det är trevligt att bara gasa på samma växel när man skall köra om t.ex. Jag tycker att växlandet hör till hojåkande och jag gillar "hantverket att köra hoj".
 
Beror på motorcykel tror jag. Guldvinge? Ge mig TV, kylskåp, automatlåda och släng gärna med en butler också.
 
Jag har ju faktisk kört automat. 1983 lånade jag en 258:a för att hämta nycklarna till min DR500 som jag glömt. 2x2 km grusväg. Repmånad.
Lite kul att testa fast hojen var slö och helt värdelös. De rasade i part och minut dessa automatlådor.

Det som "rasade" var ju bara fjädrarna som höll inne centrifugalbackarna.
Några år senare började man shimsa bort glappet i dessa och därefter höll fjädrarna hur länge som helst.

Jag gjorde lumpen 89/90 och då tillhörde det mekövningarna att lära sig byta dessa fjädrar och fjädrar var nåt man skulle ha i verktygslådan men på 800 mil behövde jag aldrig byta en fjäder. Så mycket bättre blev dom alltså bara med shimsningen.

Jag har förresten ibland haft tanken på att köpa en automatqvarna bara för att köra med dubbdäck och skidor, under vissa förhållanden med lite djupare snö och spår är det en oslagbar kombination.
Men jag skulle inte köpa en hoj för över 100kkr för det nöjet.
 
Jag körde 258a i lumpen i slutet på 90-talet, och jag har inga minnen av att några lådor rasade. Däremot greppade lådan olika i alla hojar i plutonen.
Snackade med en mek om det där och man måste plocka isär saker och fila nya/djupare spår på någon grunka i lädan så att den greppar lagom mycket var förklaringen.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top