automatiska fortkörningsböter iom trängselskatten?

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Utav nyfikenhet funderade jag om nån annan har funderat på följande:

Trängselskattens kamerorna kan användas för att beräkna bilens snitthastighet mellan 2st vägtullar. Om snitthastigheten ligger över hastighetsgränsen, kan det inte vara svårt att skicka en fortkörningsböt hem till bilägaren.... skrämande tanke eller hur?

Ännu värre blir det om man passerar flera stycken vägtullar och får en hel hög med böter (med slutresultat evt indraget körkort)...

fart freak skrev:

Trängselskattens kamerorna kan användas för att beräkna bilens snitthastighet mellan 2st vägtullar. Om snitthastigheten ligger över hastighetsgränsen, kan det inte vara svårt att skicka en fortkörningsböt hem till bilägaren.... skrämande tanke eller hur?

Ännu värre blir det om man passerar flera stycken vägtullar och får en hel hög med böter (med slutresultat evt indraget körkort)...
Ge dom inga tips för he***te!

fart freak skrev:

Fortkörningsböter ges idag inte till bilägaren utan föraren.
Eftersom kamerorna bara fottar nummerplåten så går det inte.
Men har hört att de vill ändra den lagen så i framtiden kanske.

fart freak skrev:

Hmmm... Bra fundering men jag tror inte att de kommer användas till detta. Hoppas verkligen inte det iallafall. Då skulle jag få böter varje morgon jag rejsar till jobbet, kamerorna sitter på påfarten till motorvägen för mig men jag tror att 70 skyltarna kommer efter :gnissla :notme

Om dom ska bötfälla någon överhuvud taget så måste de väl hantera ALLA fall där hastigheten är 1km/h eller mer över begränsningen, då skulle de väl få X- antal fall per dag :rolleyes: Annars skulle det vara orättvist ju :va

Inget nytt under solen tyvärr.
Tanken finns redan men gäller rena fartkameror som kan fota föraren.
Kör man för fort mellan två kameror kommer böterna på posten.

Har för mig att detta diskuterats i någon tråd och vet att någon tidning skrivit om att det finns planer på att införa detta när de nya kamerorna kommer.

Dags att träna in en bensträckarövning så att man når att täcka skylten med foten... :D

Pommes skrev:

Men de automatiska kamerorna som finns idag ger ju böter till bilägaren eller hur?

Pommes skrev:

Nu är du ute och cyklar lite .. Förr var det så, men folk fällde ner solskydd och använde solglasögon etc så att man inte kunde identifiera dom, så idag bötfölls bilägaren. Det kommer hem en liten snygg böteslapp om man skulle bli fotat av en sån kamera ...

Så man ska inet låna ut sin bil till vilken nickodemus som helst, det kan kosta en slant ..

elliott3 skrev:
Men de automatiska kamerorna som finns idag ger ju böter till bilägaren eller hur?

Nej! Till föraren! som måste kunna identifieras för att det ska kunna bli ngt av det..

lorkan skrev:
Nu är du ute och cyklar lite .. Förr var det så, men folk fällde ner solskydd och använde solglasögon etc så att man inte kunde identifiera dom, så idag bötfölls bilägaren. Det kommer hem en liten snygg böteslapp om man skulle bli fotat av en sån kamera ...

Så man ska inet låna ut sin bil till vilken nickodemus som helst, det kan kosta en slant ..

Det är nog du som är ute och cyklar! solskyddstricket funkar fortfarande!

ozto skrev:
Nej! Till föraren! som måste kunna identifieras för att det ska kunna bli ngt av det..

Det är nog du som är ute och cyklar! solskyddstricket funkar fortfarande!
Jepp visst är det så! Sluta svamla....
Inget som helst ägaransvar, tackÅlov, än så länge.

Körde för fort med morsans bil förbi en kamera (samma dag jag fick sparken f.ö :huvet ) i höstas och boten gick inte ens via henne utan direkt till mig. Om föraren uppenbart inte är ägaren (annat kön + 30 års skillnad i mitt fall) kollar de familj osv för att se om det är nån av dem. Och *poff* så var Jocke 800:- fattigare.

Kanske blir som med trängselskatten, att man får gå in på SevenEleven eller Pressbyrån och kolla om man har fått nån fortkörningsböter... :rofl

Pommes skrev:
http://www.vv.se/templates/page3____12381.aspx

Utredningen är klar men som jag uppfattat så har inget beslut tagits.

Beslutet är mej veterligen inte taget på grund av att man måste göra en grundlagsändring, (kan bara ske i riksdagen), fortkörning måste bli en förseelse precis som en parkeringsbot annars så kan man inte ha ägaransvar. Tänk er att kompisen lånar en bil och åker dit för en rejäl fortkörning (automatisk övervakning), ägaren tappar kortet, sen tappar vederbörande jobbet, huset, frun och får leva resten av livet som uteliggare... okej lite överdrivet men inte helt omöjligt...

Det jag hörde senast var att automatiska övervakningssystem skulle kunna ge en förseelsebot (med ringa bötesbelopp) medans det krävs en polispatrull med åtföljande åklagare och allt för att kunna plocka lappen och dela ut icke ringa bötesbelopp.

fart freak skrev:

Så fungerar det redan i England. Det är bara frågan om när, inte om...

fart freak skrev:

Hehe... täkte precis den tanken när jag passerad en biltull idag! :)

ft skrev:
Så fungerar det redan i England. Det är bara frågan om när, inte om...
Jo, fast Storbritannien verkar ju ha en helt annan inställning till statlig kameraövervakning än vi (och de flesta andra länder) har. Hela England kryllar ju av övervakningskameror, i London går det väl typ 4 kameror per innevånare. Så dom har liksom vanan inne att bli övervakade, steget är trots allt lite längre här :).

Pommes skrev:
http://www.vv.se/templates/page3____12381.aspx

Utredningen är klar men som jag uppfattat så har inget beslut tagits.

Jag vill minnas att jag läst utredningen någonstans, där var man allt annat än positiv till en ändring. Men det har ju inte hindrat politiker förr...

Som det skrivs kan man isf inte bli av med körkortet, utan bara bötesbelopp.

Det är fortfarande inte ägaransvar, tvärt emot vad Lorkan hävdar. Därför fungerar Solskydd, Photoblocker mm. Ett alternativ är att registrera bilen på nära kompis, då kan de heller inte göra någonting.

/R

Raid72 skrev:
Jag vill minnas att jag läst utredningen någonstans, där var man allt annat än positiv till en ändring. Men det har ju inte hindrat politiker förr...

Som det skrivs kan man isf inte bli av med körkortet, utan bara bötesbelopp.

Det är fortfarande inte ägaransvar, tvärt emot vad Lorkan hävdar. Därför fungerar Solskydd, Photoblocker mm. Ett alternativ är att registrera bilen på nära kompis, då kan de heller inte göra någonting.

/R

Photoblocker.. Fungerar det verkligen?

Niklasinorr skrev:
Ja men bara på dom gamla platta plastskyltarna som inte har bokstäver i relief...

Det är fel, den fungerar även för dessa.

Bild från deras site där de behandlar en stansad plåt:
pb2.gif

/R

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...