Automatisk avstänging på mc-blinkers?

Lojligt latt problem...Hmm kanske inte skall namna det har...kanske kan ta patent pa det och bli rik :D

Varfor inte ha en ljud pa blinkern??? Da skulle man aldrig glomma den...busenkelt!!! :huvet
 
mamartin skrev:
Lojligt latt problem...Hmm kanske inte skall namna det har...kanske kan ta patent pa det och bli rik :D

Varfor inte ha en ljud pa blinkern??? Da skulle man aldrig glomma den...busenkelt!!! :huvet

Kolla gärna länken jag postade förut. :7peta
 
Mell skrev:
Farsan har en Marauder 1600 och den slutar blinka automatiskt. Kan dock vara irriterande om du får stå och vänta länge på att få svänga, då stänger den av sig.

Har likadant på min FZR, men det hade jag inte en aning om förrän det slutade blinka och jag var helt säker på att jag inte stängt av den :) Vet dock inte om den är tids-, blink- eller avståndsstyrd...
 
Mark skrev:
Är det ingen som har kommit på en bra lösning till blinkers som sitter på mc?

Eller har jag bara aldrig hört talas om det?

Hur ofta ser men inte folk som är ute o åker hoj som glömmer att stänga av blinkersarna?

Själv är jag ju inte nåt föredömme, dörav min undran...

PS: jag vill ha patent på den lösningen! :rofl

1) Var närvarande i din körning. Tänk, notera omgivningen, agera, notera omgivningen och tänk igen. Enkelt?

2) Ta för vana att kolla din instrumentpanel efter sväng! Kan vara nåt galet... blinkers på, helljus på (ok för de av er som allitd kör med helljus på för att klara livhanken...) eller kanske oljepumpen har pajat JUST NU och du måste stanna JUST NU för att inte motorn ska skära alldeles strax.

Jaja. En lustig sak jag märkt är att ensamma hojåkare sällan åker runt med blinkersen på men i gruppåka är det ofta nån eller några stycken som blinkar långt efter sväng. Kan det bero på att de är upptagna med att hålla koll på alla cyklar runtomkring kanske? Antagligen brist på 1)....

Men ingen är ofelbar för Bobs skull! Det är okej, huvudsaken är att vi åker hoj!
 
UrbanTiger skrev:
När jag bytte några lampor i instrumenteringen så passade jag på att peta i ett par starkare i blinkers och helljusindikeringen. Syns ganska bra om det inte är direkt solljus. Fast det händer att man inte ser det ändå. Kanske man skulle haft en liten summer i ena handtaget som gör att det vibrerar :va


hm....det behövs nog en kraftig summer....typ en massagestav eller nått... :tummenupp
 
bippen skrev:
Jag säger bara, Suzuki. :tummenupp
GSX 1100 hade återgående blinkers för över 20 år sedan, med en hastighetskännare så att den inte stängs av vid stillastående.

Då får jag väl säga Kawa. :Bugar
Endel modeller av gammel Z1000 (mfl?) hojarna hade det, med hastighets
avkännare dom oxå!! Tyvärr inte min... :(
 
Jag lärde mig på körskolan att tumma på knappen då och då så det här är inget problem för mig i alla fall. Nybörjarmässigt att glömma blinkers på tycker jag. Sen är väl inte nån smart lösning helt fel heller iofs.

Gustav1 skrev:
Bara jag som kollar att att blinkersen är av var tionde meter?
Händer till och med att jag stänger av den när jag SKA blinka. :3freak
 
Mark skrev:
Är det ingen som har kommit på en bra lösning till blinkers som sitter på mc?

Eller har jag bara aldrig hört talas om det?

Hur ofta ser men inte folk som är ute o åker hoj som glömmer att stänga av blinkersarna?

Själv är jag ju inte nåt föredömme, dörav min undran...

PS: jag vill ha patent på den lösningen! :rofl

Borde ju funka att bygga en timerkrets, typ en monostabil vippa som slår av blinkersen efter en viss tid... Ska sätta mej o plicka lite imorrn...
 
Varianten på HD är så att står man still så blinkar det hur länge som helst.

När man kör så styrs avstängningen av distansen man kört efter att man slog på blinkersen. Vill man fördröja avstängning så kan man hålla blinkersknappen intryckt och först när man släpper den så börjar distansen för avstängning räknas. Manuell avstängning finns förstås också.

Rätt bra faktiskt så slipper man cruisa fram hela boulevarden och i slutet upptäcka att man blinkat som en :tomten.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det skulle få låta rätt ordentligt om man skulle höra det när man kör fortare än 50.

Njea inte nodvandigtvis... Oftast nar man svanger, med blinkers, gar det inte sa fort. Goldwing har stereo :yoparty
 
mamartin skrev:
Njea inte nodvandigtvis... Oftast nar man svanger, med blinkers, gar det inte sa fort. Goldwing har stereo :yoparty
Om det skulle funka bra så skulle det troligen finnas hojar som haft en låtande blinkers , dessutom är det ju farligare om man glömmer blinkersen på när man kör fort och då hörs det inte ändå.
 
bippen skrev:
Jag säger bara, Suzuki. :tummenupp
GSX 1100 hade återgående blinkers för över 20 år sedan, med en hastighetskännare så att den inte stängs av vid stillastående.


Hade samma funktion på en Honda VF 1000 F2 -85 så.. ..inte är det ju något som man får patent på i vart fall.
Sen kan man ju alltid undra varför det försvann. Var faktiskt himla praktiskt.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Om det skulle funka bra så skulle det troligen finnas hojar som haft en låtande blinkers , dessutom är det ju farligare om man glömmer blinkersen på när man kör fort och då hörs det inte ändå.

En timerkrets som efter x sekunder drar ett relä som e kopplat till tutan! :tummenupp

Eh, skulle behövas någon pulsräknare som säger att hojen e i rörelse oxå,
borde gå att plocka från en cykeldator.. :va
 
Last edited:
Säger som andra i tråden, fanns ju på äldre hojar... Min gamla Yamaha XJ600 -84 hade funktionen med automatisk avstängning av blinkers, kombination antal rullade meter/tid, funka bra, tog mig 5 säsonger med annan/nyare hoj, att lära mig stänga av blinkersen.. Brukar numera sitta och "strötrycka" på blinkersknappen emellanåt, utifall man glömt den på... vilket trots allt händer, och vet inte hur många gånger jag får blinka, vinka osv för att få hojen bakom mig (när jag håller i rundor) att slå av glömd blinkers.. lika bra sluta använda eländet eller..?

NOT! :ajjabajja Behövs när man "kör i grupp"!

/B
 
mamartin skrev:
Njea inte nodvandigtvis... Oftast nar man svanger, med blinkers, gar det inte sa fort. Goldwing har stereo :yoparty
Goldwing har oxå en lagårdsvägg till kåpa som effektivt skapar ett rum, skulle tro att man hörde en summer på en goldwing uppåt 100km/t, jo jag har kört goldwing :gråta .
Men sporthojar har liiite mindre kåpa, så jag tvivlar starkt på att du skulle höra ngt över 50 på en sporthoj.
//Tobbe
 
Micke_Lindstrom skrev:
Om det skulle funka bra så skulle det troligen finnas hojar som haft en låtande blinkers , dessutom är det ju farligare om man glömmer blinkersen på när man kör fort och då hörs det inte ändå.

Jo det ar dar problemet ligger..det finns inte men det skulle funka eftersom du inte kor i en "blinkersvang" sa fort, kanske pa avfarten till motorvag eller liknande. Det behovs inte mycket for att man skall hora ljudet. Enkelt :kocko
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top