Autocad! Finns det några byggingenjörer här?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag sitter som bäst och letar efter litteratur för Autodesk 2004 (autocad 2002). Men det är ett par saker som jag är lite osäker på. Behöver man ha Point? Är Point en plugin till autocad eller är det ett fristående program? Vad jag behöver göra är att kunna ändra i befintliga byggritningar när det krävs och kanske göra en del egna konstruktioner till en början. Senare blir det nog mer egna konstruktioner. Till saken hör att jag har caddat en del i Pro Engineer så jag är inte helt bortkommen. Men Autocad och lagerhanteringen däri är ny för mej.

Kort sagt, vad behöver jag för litteratur för att lära mej hantera och skapa byggritningar i Autocad 2002?

Hej min kära sambo är BI han kan hjälpa dig:

Tjena!
Point är en applikation(plugin) till cad. Det den gör är ju att den har färdiga 3-D moduler så att du slipper bygga dessa själv. Ska du bara arbeta i 2-D så kan du ju skippa pointbiten..
Kruxet är ju att point är dyrt att köpa in och att det är ett hårdvarulås som hakar med så det går inte att ladda ner själv från nätet..lite synd...

Vad gäller litteraturen så vet jag inte riktigt men jag har för mig att jag tankat hem manualen till olika cad-versioner någon gång i tiden..
Sen har jag nog lite mtrl liggandes någonstans - jag återkommer med mer info då jag hittar den.
mvh - Andreas

testa programmet inventor, det är fett mycket smidigare än autocad (hatar autocad)

Homo skrev:
2530839 testa programmet inventor, det är fett mycket smidigare än autocad (hatar autocad)

Jag är inte intresserad av inventor. Autocad ftw. Tack kawakex, återkom med info så snart det går :tummenupp

Allmänt att komma ihåg är att Autocad är en digital ritbräda så länge du kör 2d.

Det folk oftas glömmer är att programmet inte kan göra ritningar, det måste du kunna. Programmet ritar strecken så som du berättar att den ska göra

Rent generellt är att det är svårt att få häng på lagerhanteringen ensam såvida du inte är haj på konstruktion och ser de uppenbara möjligheterna med att tända, släcka lager och att olika lager/färger skrivs med olika penntjocklekar.

Generellt är det viktigaste att du lär dig rita. kan du göra ritningar så att det ser ok ut så är det lätt att införliva en korrekt lagerhantering den dagen du behöver det.

F1 ger dig tillgång till Help som är suverän nuförtiden. använd den aktivt och du kommer utvecklas som användare.

Lär dig förstå hur skala tillämpas i Acad, när du väl fått grepp om det så är det bara att att rita så kommer resten av sig själv.

De kommandon som brukar fälla nybörjare är:
ltscale - styr hur linjetyper presenteras vid utskrift
dimstyle - inställningar för hur dina måttsättningar ska se ut med hänsyn till skala och dina önskemål
bylayer - alla linjer ska ha färg och lnjetyp "bylayer" som nybörjare. Acceptera du det så kommer du automatiskt lära dig förstå lagerhantering och dess konsekvenser. vill du ha en gul streckad linje så skapar du ett nytt lager, inte ändrar den specifika linjens egenskaper.

Det är bara att nöta. Point, ProE, Inventor, Solidworks.... inget program eller applikation lär dig hur en ritning ska se ut. När det gäller acad är det viktigare att läsa ritningsläsning än program.

EDIT/Sorry, det du behöver i början är acad i en version 2000 eller senare.

Last edited:
Chrille skrev:
2531301 Allmänt att komma ihåg är att Autocad är en digital ritbräda så länge du kör 2d.

Det folk oftas glömmer är att programmet inte kan göra ritningar, det måste du kunna. Programmet ritar strecken så som du berättar att den ska göra

Rent generellt är att det är svårt att få häng på lagerhanteringen ensam såvida du inte är haj på konstruktion och ser de uppenbara möjligheterna med att tända, släcka lager och att olika lager/färger skrivs med olika penntjocklekar.

Generellt är det viktigaste att du lär dig rita. kan du göra ritningar så att det ser ok ut så är det lätt att införliva en korrekt lagerhantering den dagen du behöver det.

F1 ger dig tillgång till Help som är suverän nuförtiden. använd den aktivt och du kommer utvecklas som användare.

Lär dig förstå hur skala tillämpas i Acad, när du väl fått grepp om det så är det bara att att rita så kommer resten av sig själv.

De kommandon som brukar fälla nybörjare är:
ltscale - styr hur linjetyper presenteras vid utskrift
dimstyle - inställningar för hur dina måttsättningar ska se ut med hänsyn till skala och dina önskemål
bylayer - alla linjer ska ha färg och lnjetyp "bylayer" som nybörjare. Acceptera du det så kommer du automatiskt lära dig förstå lagerhantering och dess konsekvenser. vill du ha en gul streckad linje så skapar du ett nytt lager, inte ändrar den specifika linjens egenskaper.

Det är bara att nöta. Point, ProE, Inventor, Solidworks.... inget program eller applikation lär dig hur en ritning ska se ut. När det gäller acad är det viktigare att läsa ritningsläsning än program.

EDIT/Sorry, det du behöver i början är acad i en version 2000 eller senare.

Tack. Mycket informativt. Jag har dock nödvändig ritningskunskap. Men när jag ändå ska lära mej programvaran så vill jag inte ha litteratur som är inriktat mot maskinelement pss vårt pro e material var inriktat på maskindelar och inte hus. Autocad har en hel del likheter såväl som olikheter mot pro e det lilla jag har hunnit titta på det men det verkar lovande. En digital ritbräda är faktiskt precis vad jag behöver.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg