Tyvärr är det så att det gör skillnad redan med ganska små skillnader i hastighet.
Om du ökar hastigheten från 60 till 70 (Vilket ju var ungefär vad dom gjorde i klippet) så har du ökat hastigheten med ca 17%. Det betyder att reaktionssträckan förlängs med samma faktor.
Bromssträckan förlängs ju med kvadraten på hastighetsändringen dvs den blir ca 36% längre.
I reella tal så räknar man med ca 1s i reaktionstid för en normalförare i en trafiksituation. Dvs den tid det tar från det att du upptäcker en fara tills du bestämt dig för en åtgärd och påbörjat den. Sitter du med full bromsberedskap så kan du i bästa fall ha hunnit påbörja bromsningen efter ca 0,5 sekunder men det kräver att du sitter och är lika förberedd på att bromsa som du gör om du vet att någon ska mäta din reaktionstid och det sker inte i en verklig situation.
En ökning från 60 till 70 km/h motsvarar följande.
Reaktionssträckan (Dvs den sträcka hojen färdas under reaktionstiden) ökar från 16,7 till 19,4m
Bromssträckan ökar från ca 15m till ca 20,4m
Det innebär att den totala stoppsträckan ändras från 31,7 till 39,9m. Dvs en ökning med 8,2m.
Det är den sträcka som du tilltryggalägger på ca 0,5 sekunder. Dvs det är den reaktionstiden du förlorar.
Om man ska göra ett tydligare exempel av det.
Om man antar att det dyker upp något 32m bort.
Om du då hållt 60 så kommer du att ha hunnit stanna med 0,3m marginal.
Hade du istället hållt 70 så skulle du ha nästan 8m bromssträcka kvar när du når hindret. Det motsvarar ungefär bromssträckan från 45.
Dvs om du ändrar hastigheten från 60 till 70 så kommer du istället för att precis hinna stanna för en bil som dyker upp 32m längre fram att köra in i den bilen i ca 45 km/h. Dvs ungefär samma som att sitta på en moppe och gasa fullt rätt in i sidan på bilen. Det är fullt tillräckligt för att det ska kunna göra ganska ont.
Att hinna stanna eller krascha i 45km/h är en väldigt stor skillnad.