Auktionsajt

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
ska snickra ihop en auktionsajt som ska sälja mellan 10-20 maskiner av olika slag i veckan.(industrimaskiner)

bästa och enklaste sättet att göra detta på?

ska vara lättmanövrerat för admin o ta bort o lägga till maskiner m.m.
kommer ligga uppemot en 300 maskiner tillsalu på sajten.´

behöver tips och råd hur jag ska göra den funktionsduglig.

en auktionsajt som ebay kommer det nog antagligen inte att bli utan ngt lite enklare..

Du borde ta tag i någon duktig programmerare om du inte själv kan koda diverse script och funktioner. Asp är något som skulle passa perfekt i ditt fall! Därmed kan man lägga till, ta bort och ändra via nätet, - med hjälp av databaser.

Föreslår som sagt att du tar tag i någon som verkligen kan det! Jobbigt om det strular eller inte funkar som det ska, ta en titt på http://www.aspsidan.nu/ där kan det finnas något eller någon. Om det är något mindre man kan hjälpa med så släng iväg ett pm. Har du färdigt material och filer kan jag helt klart kolla igenom och felsöka. Är mer inne på design än själva asp-kodandet, men har grundliga kunskaper om scripthantering. Hoppas det ordnar sig! :tomten

/mvh Johan

Varför uppfinna hjulet på nytt?

Är det omöjligt för dig att använda tradera.se eller liknande för att auktionera ut dina saker?

Som sagt, du behöver ju köra ngt Script-språk som ASP, ASP.Net, Php etc.
Sen till det behöver du ju en databas att lägga allting i.

Har du tur så kanske det finns något skal att bygga på, det finns ju massor av forum, webshoppar och andra kodsnuttar som är gratis.

Antagligen behöver du ju ngn inloggning för de som ska kunna lägga bud på prylarna. Sen en smart konstruerad databas på det hela som får med allt du tänkt dig ska vara med (Tips: Tänk igenom databasen FÖRST).
Du lär ju behöva ngn tabell för typ
Användare(AnvID, Pass, Namn, Adress),
Artiklar (ArtID, Rubrik, Info) ,
Bud (ArtID, AnvID, Bud, Tidpunkt)
lite mer fält kanske och kanske ngn mer tabell därutöver...

Sen får du ju bygga ngt runt detta..

Men som sagt, du borde kanske kolla om du inte kan använda dig av ngn bef auktionssajt istället?

SSB skrev:
Varför uppfinna hjulet på nytt?

Är det omöjligt för dig att använda tradera.se eller liknande för att auktionera ut dina saker?

använda mig av någon befintlig auktionsajt är inte ett alternativ eftersom maskinerna riktar sig till mestadels utlandet och dom kostar från 50.000 och uppåt någon miljon.(det är stoora maskiner :3freak)

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...