Audi V8, åsikter? Lite smått brådis.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Yes, femman, '88-'95. Den jag tänkte på är 530 från '93 framåt.

735:an:
Om den är i skick skall det va fina bilar, igen, lysna efter missljud från bussningar och känn efter glapp, som på alla större gamla bilar. Den bilen borde sitta på gamla 12v sexan (M30) som daterar tillbaks till medeltiden någon gång. Där bör du kolla upp topplocket, håll utkik efter vit gegga under locket för oljepåfyllning samt i kylaren, finns det så är toppen skev/sprucken. (inte idiotsäkert, men brukar löna sig att kolla på dessa (m20/m30)). Lyssna även efter ventil rassel, skvallrar om någon slarvat med service. sedan så har den kamkedja, inte rem, så att den låter lite är helt normalt.

Förstår.

Ok, låter bra. Har bara mailat ägaren hittills så vi får väl se vad han säger.
Tack för tipsen, ska komma ihåg det:tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förstår.

Ok, låter bra. Har bara mailat ägaren hittills så vi får väl se vad han säger.
Tack för tipsen, ska komma ihåg det:tummenupp

Ah, vänta, ändra lite, ska vara knackande ventiler = dåligt, lätt rasslande från keden på tomgång = normalt. (självklart skall det inte vara till överdrift, men sådär som alla kedjedrivna bil/mc motorer låter)

(skriver fortare än jag tänker :))
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ah, vänta, ändra lite, ska vara knackande ventiler = dåligt, lätt rasslande från keden på tomgång = normalt. (självklart skall det inte vara till överdrift, men sådär som alla kedjedrivna bil/mc motorer låter)

(skriver fortare än jag tänker :))

Förstår:)

Jag citerar Bosse Bildoktor:
"Senila lyxbilar är det värsta som finns"

Var nu inte negativ:fatta!
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska du kolla på BMW så bli inte rädd om den tickar, det är normalt med ventiltick, knackar det däremot så leta efter annat.

Kan vara spridarna som tickar också.

Tempmätaren ska stå på mitten, eller strax under, över mitten = titta efter annat.

Kan vara termostaten, eller så är toppackningen kass, toppen kan ha spruckit i värsta fall.

Kolla autopower om du ska köpa BMW, finns begagnatguide för alla BMW där i princip.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ska du kolla på BMW så bli inte rädd om den tickar, det är normalt med ventiltick, knackar det däremot så leta efter annat.

Kan vara spridarna som tickar också.

Tempmätaren ska stå på mitten, eller strax under, över mitten = titta efter annat.

Kan vara termostaten, eller så är toppackningen kass, toppen kan ha spruckit i värsta fall.

Kolla autopower om du ska köpa BMW, finns begagnatguide för alla BMW där i princip.

Tack för tipsen!

Ska kolla där!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
BMW 735 från 88 och framåt finns garanterat för 20K. Enkla att fixa.



Det är intressant att en 2,2t drar så pass mycket. Förra veckan när jag körde till flyget snittade jag under litern med en 4,8L V8. Om man klarar av att köra saktare än 140 går den ner mot 0,85.
Jag trodde definitivt att det skulle vara större skillnad.

I stan däremot............ :huvet

Nja. Det är väl egentligen inte så konstigt att den drar såpass mycket. Konstant fyrhjulsdrift och en bil som väger 1850 tjänstevikt gör ju sitt till. Sen får jag nog erkänna att jag väl gör en del omkörningar och sånt och då får ju turbon jobba lite. Jag har för mig att Audi säger att 2,2t avant ska dra 0,85 medan 4,2 ska dra 0,9 landsväg. I stadstrafik är det dock 1,3 resp 1,6 som gäller så där skiljer det lite mer.
2,2t är också extremt känslig för körstilen. Ingen av dom bilar som jag haft tidigare har det gjort så stor skillnad med så oerhört små skillnader i körsätt.

Näeh, har en Golf III VR6 för tillfället, och inget som har rasat för mig har det funnits piratdelar till iaf, i äkta vw tradition är det ju mest bara utrustning dock. (vakum c-lås, rör och sensorer till klimat, lite abs, elhissar osv, som jäklas) Orginaldelarna kostar minsann mer än vad bilen är värd också. :/

Ok. Snackar vi sådana delar så är det lite svårare att få tag på ja.
Dock är det så att det mesta i elväg i VW och Audi är Bosch och det står deras originalnummer på tillsammans med VW numret och sen är det bara att stövla in på mekonomen eller dylikt och köpa samma del för lägre pris. Eventuellt får dom beställa hem. Men allt går inte att få tag på den vägen tyvärr.

Gäller det mekaniska delar så finns det oftast väldigt gott om piratdelar.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Suck, är det så illa?:( Jag vill ju bara ha det skönt och bekvämt när jag kör, och gärna lite pulver på det...

Bränslekostnaden kan jag leva med, med de ockerpriser som bussbolagen har här så blir det ju fan billigare att köra egen bil (räknat på bränsle, skatt och försäkring tur och retur):huvet Fast 10 kr per mil i reparationer låter ganska tufft... Och inte i en trevlig mening.

Suck, att det ska vara så svårt med bil när man är ung och fattig...:huvet

Japp. Så illa är det.
För att dra några exempel. Min har inte UFO-bromsarna så dom är inte lika dyra som till en Audi V8.
Bromsbelägg fram kostar 1800-1900 till min för bara delarna och dom är dyrare till UFO bromsarna. Jämför det med vad det kostar att köpa bromsbelägg till valfri standardbil. Med rätt bil får du nya bromsbelägg runtom för kostnaden för belägg till ett framhjul på min.
Tvärlänkar i bakvagnen kostar 1800/styck för delarna plus artete och då krävs det en fyrhjulsinställning för 1600 när det är gjort. Det kan bara en Audiverkstad göra då det krävs specialfixturer och enligt uppgift förmåga att svära mycket och länge.
Om någon spjällmotor i den 20 år gamla klimatanläggningen packar ihop så trillar tusenlapparna iväg ganska fort.
Ska du köpa däck så funkar det uruselt med många assymetriska däck pga hjulupphängningen. Det slutar med däck för 2500 styck.
Man håller sig gärna för skratt när man lämnar in den för att fixa ett kärvande bromsok och det kostar 4000 att lösa ut den. Och då är det inte märkesverkstad.
Eller för den delen när man ska byta en läckande slang i insuget och bara slangen går på 2000 spänn och sen kostar det 4000 i arbete för att dom måste riva halva fronten på bilen för att komma åt.
service var 1500 mil kostar ca 2 lax. Var 3000 mil ska det göras lite mer. kostar drygt 4500. Efter 12000 mil är det kamrem mm och det går på 10papp om du inte har V8. Inga av dom priserna är Märkesverkstad. Sen kan du lugnt räkna med att några slitagedelar och kanske någon enstaka annan del går sönder utöver det som du får plussa på tillsammans med arbetskostnad.

Nu ska det väl sägas till dom här bilarnas försvar att det är ohyggligt stryktåliga bilar så dom går sällan sönder men när det händer måste man vara beredd att det kan kosta 10 laxar att få ut den från verkstaden igen.

Eller för att säga det på ett annat sätt. Med tanke på hur jag kör och hur mycket så går min bil sönder oerhört sällan men jag grinar ändå illa när jag ska lösa ut den från verkstaden. Och då har jag en inkomst som är oerhört långt ifrån en studentekonomi.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
http://www.blocket.se/eslov/Bmw730_ia_v8_23336972.htm?ca=23_10&w=1

Den då, verkar den vettig? Vet inte vad som menas med småfix, har mailat ägaren och tänker ringa imorgon. Men är de vettiga bilar i övrigt, 730i med v8?:va

Skall nog vara rätt starka bilar, men, dom är gamla och samtliga har gått långt, som sagt kolla autopower för saker att kolla upp. Men beror ju väldigt på vad småfix är, brukar löna sig att ta en som är bra från början, åtminståne om man inte tycker om att fixa...

Tycker själv den såg rätt sliten ut den där, men kan ju vara mycket kosmetisk bara...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Usch fy fan, det där lät inte kul alls:död Får väl kanske ge upp hoppet om min billiga lyxbil då då...:(

Skall nog vara rätt starka bilar, men, dom är gamla och samtliga har gått långt, som sagt kolla autopower för saker att kolla upp. Men beror ju väldigt på vad småfix är, brukar löna sig att ta en som är bra från början, åtminståne om man inte tycker om att fixa...

Tycker själv den såg rätt sliten ut den där, men kan ju vara mycket kosmetisk bara...

Förstår. Kollade där, men där står ju bara om bristerna och vad man ska titta efter. Inte så mycket rena åsikter om bilen och om ifall den är värd att köpa menar jag... Så jag tänkte att man ju alltid kan fråga här om det:)

Ska ju såklart kolla upp den mycket närmare innan jag bestämmer mig, tänkte bara om en 730i v8 är en bra bil i grunden eller inte. Det finns ju råttebon av alla slags bilar menar jag. Om den här bilen är bra eller dålig beror ju på mer än vad det är för bil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Rover_825_23737686.htm?ca=23_10&w=2

Hittade den här och tyckte att den var jävligt fräsch. Skulle nog kunna tänka mig en sån. Är Rover någorlunda bra "numera", eller är de samma skit nu som tidigare?:va

Är det bara en hygglig bil så kan den ju mycket väl vara intressant menar jag... Någon med erfarenhet av liknande rovers?
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Usch fy fan, det där lät inte kul alls:död Får väl kanske ge upp hoppet om min billiga lyxbil då då...:(



Förstår. Kollade där, men där står ju bara om bristerna och vad man ska titta efter. Inte så mycket rena åsikter om bilen och om ifall den är värd att köpa menar jag... Så jag tänkte att man ju alltid kan fråga här om det:)

Ska ju såklart kolla upp den mycket närmare innan jag bestämmer mig, tänkte bara om en 730i v8 är en bra bil i grunden eller inte. Det finns ju råttebon av alla slags bilar menar jag. Om den här bilen är bra eller dålig beror ju på mer än vad det är för bil.

http://www.blocket.se/kronoberg/Rover_825_23737686.htm?ca=23_10&w=2

Hittade den här och tyckte att den var jävligt fräsch. Skulle nog kunna tänka mig en sån. Är Rover någorlunda bra "numera", eller är de samma skit nu som tidigare?:va

Är det bara en hygglig bil så kan den ju mycket väl vara intressant menar jag... Någon med erfarenhet av liknande rovers?
Autopower är ju inte till för att säga "denna bilen ska du ha" utan autopower ger bara fakta om problem som kan finnas på bilen, du får bestämma själv vad du vill köpa och slipper bli tillsagd vad du ska köpa (inte som på SH dvs för här bestämmer andra åt dig.)

Hade jag varit du så hade jag köpt en E34 iaf. :tungan

Leta upp en bil som du verkar intresserad av, dra och kolla på den, bestäm dig om du ska ha den eller inte, men köp inget vrak bara för att du ska ha en bil.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Usch fy fan, det där lät inte kul alls:död Får väl kanske ge upp hoppet om min billiga lyxbil då då...:(



Förstår. Kollade där, men där står ju bara om bristerna och vad man ska titta efter. Inte så mycket rena åsikter om bilen och om ifall den är värd att köpa menar jag... Så jag tänkte att man ju alltid kan fråga här om det:)

Ska ju såklart kolla upp den mycket närmare innan jag bestämmer mig, tänkte bara om en 730i v8 är en bra bil i grunden eller inte. Det finns ju råttebon av alla slags bilar menar jag. Om den här bilen är bra eller dålig beror ju på mer än vad det är för bil.

Iofs.

Nå, min personliga åsikt är väl att jag inte riktigt gillar just e32:an. Förstår inte varför man skulle ha en sådan över en femserie. Den är onödigt stor, och inte särskillt vacker, vidare sportig är den nog inte heller. Men, det är ju som sagt vad jag tycker.

Sedan kan nog hela idén med billig & pålitlig lyx vara lite optimistisk misstänker jag, oberoende var man letar efter den.

Edit: den massiva ormen lade nog det hela bättre. :p
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
. Den bilen borde sitta på gamla 12v sexan (M30) som daterar tillbaks till medeltiden någon gång.

håll utkik efter vit gegga under locket för oljepåfyllning samt i kylaren, finns det så är toppen skev/sprucken. (inte idiotsäkert, men brukar löna sig att kolla på dessa (m20/m30)).

Lyssna även efter ventil knack, skvallrar om någon slarvat med service. sedan så har den kamkedja, inte rem, så att den rasslar lite är helt normalt.

M30 (stora sexan) kom -68 eller -69.

Vit gegga i oljepåfyllningen drabbar varenda bil som körs kortare sträckor och aldrig blir genomvarm.

Det är sällan det händer något med en M30topp, robusta grejer. Däremot M20, lilla sexan, med kamrem, är topparna aningen ömtåliga på.

Jag tycker förövrigt iden med att som student åka 90-tals lyxbil är riktigt dålig. Som tidigare nämnts i tråden, köp dig en 24v 525i e34 pre-vanos. En bra bil med finfin komfort, gott om beg. delar och chansen att du gräver dig en ekonomisk avgrund är mindre.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Autopower är ju inte till för att säga "denna bilen ska du ha" utan autopower ger bara fakta om problem som kan finnas på bilen, du får bestämma själv vad du vill köpa och slipper bli tillsagd vad du ska köpa (inte som på SH dvs för här bestämmer andra åt dig.)

Hade jag varit du så hade jag köpt en E34 iaf. :tungan

Leta upp en bil som du verkar intresserad av, dra och kolla på den, bestäm dig om du ska ha den eller inte, men köp inget vrak bara för att du ska ha en bil.

Precis, just därför frågar jag om sånt här istället:D

Letar inte efter någon som kan bestämma åt mig, vill bara ha så mycket info om potentiella bilar som möjligt. Och jag anser att den bästa dylika informationen fås av folk som har faktisk erfarenhet av bilarna:)

Tackar för åsikten, den är noterad!:D

Ett tips så gott som något, tackar:tummenupp
 

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
hemma
Hoj
Hornet 600 -99
Usch, BMW/Audi lyxvarianter för 15.000, kan väl bara vara riktiga lik? Ska man åka sådana bilar vill man ju inte ha ett rostigt vrak, då måste dom få kosta lite (dvs mycket) :yoparty

Personligen skulle jag leta upp nån schysst Volvo 850 sedan, hur bekväma som helst å billiga å bra. Svensson-bil är nice
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
M30 (stora sexan) kom -68 eller -69.

Vit gegga i oljepåfyllningen drabbar varenda bil som körs kortare sträckor och aldrig blir genomvarm.

Det är sällan det händer något med en M30topp, robusta grejer. Däremot M20, lilla sexan, med kamrem, är topparna aningen ömtåliga på.

Jag tycker förövrigt iden med att som student åka 90-tals lyxbil är riktigt dålig. Som tidigare nämnts i tråden, köp dig en 24v 525i e34 pre-vanos. En bra bil med finfin komfort, gott om beg. delar och chansen att du gräver dig en ekonomisk avgrund är mindre.

Ja, medeltiden. ;)

Mmm, m20 är värre, den är ju rena skräckeen. Men har sett en del m30:eek:r med samma poblem. Gegga i kylaren brukar iaf uppstå när olja/glykol blandas.

Håller med om e34:an, hade precis en sån själv, jäkla najs bil. :) Relativt enkla att underhålla med, även om man som mig sitter med tummen mitt i röven. Nya(re) m50 24v sexan är också riktigt hållbar, trevlig motor att köra med också, drar jämt från tomgång på 500rpm ända till varvstoppet. :tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top