Audi R8 V8 erfarenheter?

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Har du kört/haft/har en, eller är du påläst, och i så fall vad har du att säga?

Vad är bör man prioritera i utrustingsväg?

R-Tronic eller manuell?

Magnetic Ride ett "måste"?

Jämfört med andra bilar i samma kategori, vad är bra/dåligt?

Servicekostnader?

mm mm

Tacksam för bra svar.:)

Jag har ej kört den själv, men flera av varandra oberoende källor avråder från R-Tronic. Det är ju ingen dubbelkopplingslåda (S-Tronic) utan en robotlåda. Den är ryckig och seg, den manuella är mycket bättre.

Motorn är samma som i RS4, enda skillnaden är torrsumsmörjning. Motorn är en pärla. Lyssna inte på snacket om att R8 är undermotoriserad, för det är den inte.

Köp. Fetare sportbil är svår att hitta. Dessutom sällsynt användbar med sin torsen-quattro. Bara att smacka på dubbat på vintern och köra året om.

Köpte inte Swedie en sån därade hirk?Hör med honom.Rät frän bil faktiskt.Undra när Pegueot skall kopiera den som de gjorde med TT....

En sportbil ska ha H-låda! Så ere...

Sen håller jag med Valmers. Nu har inte jag budget för nåt R öht. Men hade jag det hade jag valt 8 före 10an mest pga ljudet. Orka åka runt som nån jävla radbands-mongo och låta som ett flygplan på tomgång. V8 ska det va, den räcker nog till, och gör den inte det går den tydligen att skrämma upp.

En sportbil ska ha H-låda! Så ere...

Sen håller jag med Valmers. Nu har inte jag budget för nåt R öht. Men hade jag det hade jag valt 8 före 10an mest pga ljudet. Orka åka runt som nån jävla radbands-mongo och låta som ett flygplan på tomgång. V8 ska det va, den räcker nog till, och gör den inte det går den tydligen att skrämma upp.
Nja, tian har en väldigt fint "femcylindrigt" ljud, och 525 hk är fler än 420.

Fast åttan är mycket fin och när den vrålar på 8000 rpm saknar man ingen tia.

Ärligt talat har R8 aldrig varit något jag suktat efter i det prisspannet de befinner sig. Från begagnat till nypris. Mycket möjligt att de någonstans hamnar på i en prisnivå där de slår allt annat. Men det är för tidigt att säga.

Jag hade köpt en manuell alla dagar i veckan. Precis som Valmars är inne på är det ingen riktig dubbelkopplingslåda utan en enkelkopplingslåda, precis som Ferraris F1 låda som satt i F355- F430 eller BMWs SMG. Vid aktiv körning på bana är de fantastiska, men i stadstrafik är de inget att hurra för. Dessutom gillar jag samspelet mellan maskin och människa. Tittar man på blocket så har ägarna eller återförsäljarna utrustat huvuddelen av R8 med r-tronic lådan. Ska man äga bilen på sikt tror jag man ska undvika den här typen av lådor. Förr eller senare strular det och då blir det dyrt. Använder man lådan r-tronic, SMG eller F1 lådan på fel sätt sliter de upp en koppling på nolltid. Jag vågar inte gissa mig på vad ett byte kostar. Billigt är det inte. Växellåda och koppling kommer från Gallardo.

En annan sak jag skulle fundera över är den direktinsprutade motorn. Hur omfattande det är kan jag inte svara på eller hur det påverkar ägandekostnaderna utanför garantitiderna. Söker du på nätet kommer du att hitta trådar om detta. Särskilt på VAG forum av någon anledning, men jag tror inte att problemet är isolerat till dem. Kanske kan Valmars mer om detta eftersom han äger en RS4 enligt uppgifter här på forumet.

http://www.r8talk.com/forums/showthread.php?t=5892

När det gäller vilket fyrhjulsdriftsystem man använder sig av så är det lånat från Lamborghini Gallardo med annan mjukvara. Det är en vätskebaserade viskokoppling. Inte att jämföra med Torsen eller Haldex. Viskokopplingens fördelar är att det är ett lätt system, men kanske inte så tillförlitligt enligt min mening. Det fungerar säkert bra till det man tänkt. Nämligen att göra bilen mer stabil. Porsche använde ett liknande system på sina 911or av 993, 996 och första generationen 997.

Med alla moderna hjälpmedels om finns att tillgå på moderna bilar kan man nog köra dem året runt om man så önskar med eller utan fyrhjulsdrift. Jag skulle inte räkna med att R8ans fyrhjulsdrift ska ta dig loss från snödrivor likt ett gammalt heligt torsen-system.

Servicekostnaderna är något jag noga skulle undersöka inför ett köp. Även om V8 motorn är plockad från Audis RS4 delar bilen mycket teknologi med Gallardo och Lamborghini är inte kända för att vara billiga på något.

Jag såg en hög chef på Audis R8 GT på ringen i höstas. Synd man inte kan få dem med manuell låda. Fräckaste R8 av dem alla.

Köp. Fetare sportbil är svår att hitta. Dessutom sällsynt användbar med sin torsen-quattro. Bara att smacka på dubbat på vintern och köra året om.

Fast vad jag hittar har den inte "full" torsen utan bara på bakaxeln. Tror att fördelningen mellan fram och bakaxlar var något mindre sofistikerat system som den fick ärva från Gallardo'n,

http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen (ja jag vet att man inte alltid ska lita 100% på wikipedia men har även läst på andra platser)

Edit: Bolltvåa :mad:

Last edited:
Ärligt talat har R8 aldrig varit något jag suktat efter i det prisspannet de befinner sig. Från begagnat till nypris. Mycket möjligt att de någonstans hamnar på i en prisnivå där de slår allt annat. Men det är för tidigt att säga.

Jag hade köpt en manuell alla dagar i veckan. Precis som Valmars är inne på är det ingen riktig dubbelkopplingslåda utan en enkelkopplingslåda, precis som Ferraris F1 låda som satt i F355- F430 eller BMWs SMG. Vid aktiv körning på bana är de fantastiska, men i stadstrafik är de inget att hurra för. Dessutom gillar jag samspelet mellan maskin och människa. Tittar man på blocket så har ägarna eller återförsäljarna utrustat huvuddelen av R8 med r-tronic lådan. Ska man äga bilen på sikt tror jag man ska undvika den här typen av lådor. Förr eller senare strular det och då blir det dyrt. Använder man lådan r-tronic, SMG eller F1 lådan på fel sätt sliter de upp en koppling på nolltid. Jag vågar inte gissa mig på vad ett byte kostar. Billigt är det inte. Växellåda och koppling kommer från Gallardo.

En annan sak jag skulle fundera över är den direktinsprutade motorn. Hur omfattande det är kan jag inte svara på eller hur det påverkar ägandekostnaderna utanför garantitiderna. Söker du på nätet kommer du att hitta trådar om detta. Särskilt på VAG forum av någon anledning, men jag tror inte att problemet är isolerat till dem. Kanske kan Valmars mer om detta eftersom han äger en RS4 enligt uppgifter här på forumet.

http://www.r8talk.com/forums/showthread.php?t=5892

När det gäller vilket fyrhjulsdriftsystem man använder sig av så är det lånat från Lamborghini Gallardo med annan mjukvara. Det är en vätskebaserade viskokoppling. Inte att jämföra med Torsen eller Haldex. Viskokopplingens fördelar är att det är ett lätt system, men kanske inte så tillförlitligt enligt min mening. Det fungerar säkert bra till det man tänkt. Nämligen att göra bilen mer stabil. Porsche använde ett liknande system på sina 911or av 993, 996 och första generationen 997.

Med alla moderna hjälpmedels om finns att tillgå på moderna bilar kan man nog köra dem året runt om man så önskar med eller utan fyrhjulsdrift. Jag skulle inte räkna med att R8ans fyrhjulsdrift ska ta dig loss från snödrivor likt ett gammalt heligt torsen-system.

Servicekostnaderna är något jag noga skulle undersöka inför ett köp. Även om V8 motorn är plockad från Audis RS4 delar bilen mycket teknologi med Gallardo och Lamborghini är inte kända för att vara billiga på något.

Jag såg en hög chef på Audis R8 GT på ringen i höstas. Synd man inte kan få dem med manuell låda. Fräckaste R8 av dem alla.
Helt rätt, det är inte torsen i R8 utan en gammaldags viskokoppling. My bad. Lite underligt då responstiden är betydligt längre än i andra system, och på exempelvis Veyron används ju Haldex, men det hänger väl ihop med likheterna med Gallardos drivlina.
Motorjournalister har dock lovordat drivningen, så det kanske inte är ett problem.

R-Tronic kan definitivt bli dyrt. Kopplingsbyte kan lätt hamna på 100 lök.

Motorn har inga direkta pengaslukare, som jag ser det. Som en av få Audi-motorer har den exempelvis kamkedja. Dessutom hinkar den inte Long Life-olja, vilket andra Audi-motorer kan göra.

Delar kan definitivt bli dyrt. Lägger en Magnetic Ride-dämpare av kostar det minst 10 lök, bromsskivor fram med belägg kostar 20 lök (och är det keramiska frambromsar är det snarare 100 lök) etc.

Jag har kört båda modellerna och enligt min uppfattning både förtjänar och behöver den en större motor än v8an.

Tack för infon, skönt att du bekräftade det jag hört om R-tronincen.
Ska kolla upp servicekostnaderna lite mer.:)

Jag hade köpt en manuell alla dagar i veckan/.../

Vad bra att du hittade tråden, hoppades på det igår då jag la upp den...
Jag tror också mer på manuella lådan, men ville inte färga trådstarten med mina åsikter. Kan dock hålla med om att R8:or är lite dyrare än de borde...

Befarar att de dessutom är bra mycket dyrare att äga än 997:an. (Som du hjälpte mej med i våras):)

R-Tronic kan definitivt bli dyrt. Kopplingsbyte kan lätt hamna på 100 lök.

Motorn har inga direkta pengaslukare, som jag ser det. Som en av få Audi-motorer har den exempelvis kamkedja. Dessutom hinkar den inte Long Life-olja, vilket andra Audi-motorer kan göra.

Delar kan definitivt bli dyrt. Lägger en Magnetic Ride-dämpare av kostar det minst 10 lök, bromsskivor fram med belägg kostar 20 lök (och är det keramiska frambromsar är det snarare 100 lök) etc.

Om det är samma procedur och delar som på en Murciélago LP640 så räcker inte 100 tusen för ett kopplingsbyte. Men det ligger i närheten av det om man lägger på ett par 10 tusenlappar. Just kopplingsbyte är något jag noga skulle noga skulle undersöka om jag vore en seriös spekulant på en R8. Jag vet en som fick byta koppling på sin LP640 efter mindre 1200 mil. Den var dessutom bytt en gång tidigare. Behöver nog inte nämna att han sålde bilen kort därefter.

Känner även till en som äger en Ferrari 430 Scuderia som fick byta båda skivorna fram efter att en sten letat sig mellan bromsoket och skivan. Man byter dem i par. Bara beläggen fram gick nog på 20 tusen kronor. Jag minns inte vad totalsumman slutade på men det var helt vansinniga pengar även om man har råd. Skulle man själv, en däckfirma eller verkstad vara oaktsam när de byter däck och slår emot skivan med fälgen lite gran så kan det resultera i att någon får öppna plånboken. Kör man bana och sliter ner beläggen vilket är fullt normalt ska man se till att man byter i tid. Annars riskerar man att skivorna förstörs. Det kostade en 996tt ägare 100 tusen kronor och verkstaden vägrade att lämna ut bilen utan att det blev gjort. Tyvärr är de så känsliga för repor och slag. Personligen skulle jag aldrig vilja ha keramiska skivor på någon bil. Ett par bra stålskivor och belägg räcker gott och väl även om man tävlar på hög nivå. Man får rätt mycket stålskivor för 100 tusen kronor oavsett vilken bil man monterar dem på. Skulle inte bry mig om den ofjädrade vikten i det avseendet. Inte ens en Ferrari 430 Scuderia är någon lättviktare från början.

Kontentan av ovanstående resonemang är att om man har samma prisfilosofi på R8 som på Gallardo kommer det att påverka deras andrahandsvärde negativt när de börjar bli till åren. Redan nu kan man se de tendenserna tycker jag. R8 är en väldigt fin bil, men hur man än vrider och vänder på det så har den inte samma prestige som en Lambourghini eller Ferrari.

Jag tror att en Porsche 997 har betydligt lägre driftkostnader så länge man inte råkar ut för ett motorhaveri. Uppskattar att ett kopplingsbyte på en 4S kanske kostar ca 25000 kr och den håller i princip lika bra om inte bättre än en standardbil. På en 2S ännu mindre eftersom bytet tar mindre tid. Har man vanliga stålbelägg och standardbelägg är det ingen större kostnad jämfört med de italienska mer exotiska bilarna. Det är nog anledningen varför Porsche har sina fans som köper dem år efter år och vågar använda dem året runt.

Avråder ingen från att köpa en R8, Gallardo eller F430 eller dylikt, men man bör nog ta reda på vad man ger sig in i. Inköpspriset är inte enda avseendet att ta hänsyn till.

Cirkus sålde du din 997 eller funderar du på att byta in den mot en R8?

Köpte inte Swedie en sån därade hirk?Hör med honom.Rät frän bil faktiskt.Undra när Pegueot skall kopiera den som de gjorde med TT....
Nä, jag provkörde en R8 V10! Inte köpt, herregud.

Jag har ej kört den själv, men flera av varandra oberoende källor avråder från R-Tronic. Det är ju ingen dubbelkopplingslåda (S-Tronic) utan en robotlåda. Den är ryckig och seg, den manuella är mycket bättre.

Motorn är samma som i RS4, enda skillnaden är torrsumsmörjning. Motorn är en pärla. Lyssna inte på snacket om att R8 är undermotoriserad, för det är den inte.

Medhåll, R-tronic suger riktigt ordentligt. Om du kör hårt in i en kurva och byter växel så är det en mekanisk växling som släpper chassit under spänning och gör att hela bilen vrider sig i varje växling. Apjobbigt och jag skulle definitivt välja manuell oxå!

Last edited:
Enligt "en säker källa" så kommer det en ny/uppgraderad R8 nu under senare delen på q1 så det kanske är värt att vänta på den för att, på så vis, kanske kunna spara en slant på en beggad då de tenderar att gå ner i pris då det kommer nya modeller.

Cirkus sålde du din 997 eller funderar du på att byta in den mot en R8?

Vågar knappt berätta, hittade ju efter att vi tjatat ett tag en snor fin 997:a på drygt 2000mil med rätt färg och utrustning och allt(tex sollucka som är ovanligt).:) Servade och njöt 6-700mil

Gjorde sedan bort mej på sommaren i samband med att mitt körkort och jag hade lite problem i vår relation. Jag tänkte alldeles för kortsiktigt (eller inte alls:död) och tog ett erbjudande jag fick på den:huvet. Inser att jag gjorde bort mej, har inte kunna hitta motsvarande bil nu till liknande pengar som jag köpte den för, även när jag söker hela europa...:huvet

Därför är jag tjurig och funderar på alternativ, tex R8 då det är typ samma peng. (men egentligen saknar jag ju bara min 997....)

Vågar knappt berätta, hittade ju efter att vi tjatat ett tag en snor fin 997:a på drygt 2000mil med rätt färg och utrustning och allt(tex sollucka som är ovanligt).:) Servade och njöt 6-700mil

Gjorde sedan bort mej

Har läst det sista stycket flera gånger utan att riktig förstå hur det förhåller sig. Du fick problem med körkortet (fortkörning?) och fick problem med relation till något. Bilen eller din sambo? Du behöver inte svara på om det var sambon. Det är nämligen inget jag har att göra med.

Hur som helst så är det lätt att ta förhastade beslut. Men jag tror inte att du ska förbanna dig allt för hårt. Porsche 997 är en dussinbil och ersättaren är inte långt borta. Om du väntar ett tag kan du säkert hitta en minst lika fin bil till salu för ännu mindre pengar än vad du gav för din. Förutom värdeminskningen är euron låg nu vilket kan göra det extra fördelaktigt. Gäller för övrigt även andra bilar än Porsche som prissätts i Euro.

Jag tror du har större användningsområde med en 911 och det säger jag inte för att jag äger en själv.

Jag tycker det låter som att han (liksom mig) blev av med körkortet i somras, och därmed, i sitt tycke, klantade sig och sålde 911'an :huvet :näsblod

Jag är stort fan av Porsche, med mål att själv kunna ha råd att köpa och äga en Cayman S inom 5-6 år men jag röstar faktiskt på att prova på en Audi R8, att köpa "samma" bil igen är nog riktigt svårt, och det är ju alltid roligt att prova på nya saker och få erfarenhet.
Nackdelen är ju att du inte får vara med på Porsche-klubbens bankörningar, dom är alltid riktigt grymt genomförande/arrangerade och grymt förmånliga priser (om du nu är medlem i klubben vill säga, har han en Porsche bör man vara det kort och gott).

BMW's motsvarigheter känns inte alls i samma nivå som Porsche's, Mercedes är i mitt tycke också några snäpp lägre, medan R8'a är om inte på samma nivå så några snäpp uppåt (sen har jag svårt att se att Audi kommer lyckas på samma historik och status med R8'a som 911-serien, men en one-hit-wonder är det iallafall hehe)

((Amerikanska bilar har jag i allmänhet inte mycket för, dom låter gött, men resten är "skit" - med undantag för de absolut senaste årsmodellerna av vissa märken, dom börjar skärpa till sig - om dom bara kunde få bort plast-känslan av deras chassi så hade man nästan kunnat bli intresserad hehe))

Har läst det sista stycket flera gånger utan att riktig förstå hur det förhåller sig.

My bad att jag formulerar mej flummigt, det var körkortet som satt löst, som du vet är det lätt att rulla på lite "ibland" och då jag har lite svårt att låta bli gasen så sålde jag när chansen fanns.:huvet

Ja det finns massa 997:or, men då man inte köper nytt är det svårt att hitta en där allt stämmer, dvs mil och skick tillsammans med utrustning och färg mm, även fast Euron har sjunkigt ganska kraftigt så kostar en bil med motsvarande mil och utr en bra slant mer än jag gav för ett år sedan.... :va

Som vi redan pratade om förra året är det ju en tacksam bil att äga, service och försäkring kostade inte mer än på vilken modern bruksbil som helst.

Jag tycker det låter som att han (liksom mig) blev av med körkortet i somras, och därmed, i sitt tycke, klantade sig och sålde 911'an :huvet :näsblod

Jag är stort fan av Porsche, med mål att själv kunna ha råd att köpa och äga en Cayman S inom 5-6 år men jag röstar faktiskt på att prova på en Audi R8, att köpa "samma" bil igen är nog riktigt svårt, och det är ju alltid roligt att prova på nya saker och få erfarenhet.
Nackdelen är ju att du inte får vara med på Porsche-klubbens bankörningar, dom är alltid riktigt grymt genomförande/arrangerade och grymt förmånliga priser (om du nu är medlem i klubben vill säga, har han en Porsche bör man vara det kort och gott).

BMW's motsvarigheter känns inte alls i samma nivå som Porsche's, Mercedes är i mitt tycke också några snäpp lägre, medan R8'a är om inte på samma nivå så några snäpp uppåt (sen har jag svårt att se att Audi kommer lyckas på samma historik och status med R8'a som 911-serien, men en one-hit-wonder är det iallafall hehe)

((Amerikanska bilar har jag i allmänhet inte mycket för, dom låter gött, men resten är "skit" - med undantag för de absolut senaste årsmodellerna av vissa märken, dom börjar skärpa till sig - om dom bara kunde få bort plast-känslan av deras chassi så hade man nästan kunnat bli intresserad hehe))

Lätt att åka lite fort ibland...:)

Precis som du är jag Porsche fan, men känner även precis lika angående att köpa "samma" bil igen, även fast jag saknar den som fan...

Inte sugen på Boxster S istället för Cayman?

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back