Audi kör disel i Le Mans 24-timmars

Det är klart 1100nm är brutalt, men jag hade faktiskt väntat mig lite mer.. VWs 5.0 V10disel har 820nm(med kcr-chip), BMWs 45D har 700nm orginal. Dessa spisarna väger iof säkert det dubbla om har bara hälften av pollarna.
Jävligt coolt är det iaf, hoppas bara diseln håller sig borta från mc-racing, där ska det varvas!!

btw. räknas min A3 2.0Tdi, som en räsermaskin nu :D
 
bissmark skrev:
Låter nog mycket annorlunda. Fast annorlunda åt vilket håll har jag ingen aning om...

En vass diesel låter ganska sinnessjukt.... Ett dovt avgrundsvrål plus ett flygplan, ungefär. (turbosarna..)
 
Paradoxy skrev:
- Aah, full tank. Nu åker vi älskling!

Åtta mil senare...

- Va fan, tanken är tom, kanske inte skulle kört i 400 km/h hela vägen :näsblod


va det inte 401? :confused:

undrar vad den drar om man håller sig runt 300...

Föresten så vill ju inte tanten åka med i 400... det gick ju inte om man hade klimatanlägningen på :D
 
Jäkligt kul nyhet. Skulle vara kul att få höra en ljudsnutt av motorljudet. Jag som tycker att en lastbil med turbomatad V8 låter skitcoolt.
 
Tom Kristensen, en utav förarna, rapporterar att ljudet är mycket tyst. I högre farter så hörs inte motorn pga. vindljudet. Ovanlig upplevelse rapporterar Kristensen då han får förlita sig till instrumenten totalt när det är dags och växla. Ljudet är inte långt ifrån Truckracing.
 
Är det fritt reglemente i Le Mans? Eller finns det klass för turbo-bilar?
Lite ball med dieselbilar, mycket kraft blir det.
De drog ju runt en passat-diesel på ringen på runt 8 minuter.
 
Det är dels olika klasser och dels olika klassning i klasserna.
Det finns mer att läsa om på deras sida.
Olika motorvolym för överladdat och sugis, olika viktklassning för dito o.s.v.
Audis förra(R8) hade också turbo.
01062102.jpg
 
sEiKo skrev:
Det är dels olika klasser och dels olika klassning i klasserna.
Det finns mer att läsa om på deras sida.
Olika motorvolym för överladdat och sugis, olika viktklassning för dito o.s.v.
Audis förra(R8) hade också turbo.
01062102.jpg




:drool :drool :drool :drool
 
Vore kul att få reda på hur effektiv motorn är jämfört med en motsvarande bensindriven bil.
 

Bifogat

  • Namnlös1.jpg
    Namnlös1.jpg
    33.2 KB · Visningar: 20
Last edited:
Dieselmotor med common-rail har ca 40% verkningsgrad.
en bensinare har väl i bästa fall 20-25%.
En racemotor är sämre.
 
kajlyl skrev:
Det är klart 1100nm är brutalt, men jag hade faktiskt väntat mig lite mer.. VWs 5.0 V10disel har 820nm(med kcr-chip), BMWs 45D har 700nm orginal. Dessa spisarna väger iof säkert det dubbla om har bara hälften av pollarna.

Häftigaste bilen jag åkt i än så länge är nog nya BMW 535 med dubbelturbo. Mycket trevlig bil original, men med KCR-boxen (ja, box, inte chip) monterad så går den som ett skållat troll. Har åkt både M3 och M5, som i sig är mycket trevliga, men knuffet i 535:an är sjukt. VW:s V10:a du nämner har jag än inte fått förmånen att köra, men när utvecklingsavdelningen får in en till nästa prototyp så lovar jag komma med omdöme efteråt. :)

Mycket vrid rockar. :yoparty
 
sEiKo skrev:
Dieselmotor med common-rail har ca 40% verkningsgrad.
en bensinare har väl i bästa fall 20-25%.
En racemotor är sämre.

Jo, något sånt är det typ. Men frågan var väl lite dum, i praktiken har väl dieseln en del andra fördelar i sammanhanget. För att plocka ut motsvarande 650hk behöver en bensinare bättre kylning och sånt. Och om förra motorn hade samma effekt så skulle den förmodligen dra mera bränsle vilket inte är bra i ett endurance. Viktmässigt vet jag inte men det är väl till dieselns nackdel med effektbandet. Det brukar ju inte gå att dra dom lika långt över maxeffekten som "vanliga" turbomotorer.
Fast är 120hk/l så imponerade egentligen?
 
abstruse skrev:
Häftigaste bilen jag åkt i än så länge är nog nya BMW 535 med dubbelturbo. Mycket trevlig bil original, men med KCR-boxen (ja, box, inte chip) monterad så går den som ett skållat troll. Har åkt både M3 och M5, som i sig är mycket trevliga, men knuffet i 535:an är sjukt. VW:s V10:a du nämner har jag än inte fått förmånen att köra, men när utvecklingsavdelningen får in en till nästa prototyp så lovar jag komma med omdöme efteråt. :)

Mycket vrid rockar. :yoparty
535an har jag faktiskt inte åkt, men jag längtar tills den motorn kommer i 3-serien! VW V10 har jag faktiskt kört, ganska bisarr upplevelse i en så stor bil. Drar stadigt från 2000rpm och är inte sen på att släppa om det är vått trotts fyhjulsdrift och vikten :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top