Audi köper Ducati?

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120313/audi-koper-mc-tillverkaren-ducati

Det är nog bättre om VAG köper Ducati än om det blir Indiskt, men Mercedes vore kanske mer rätt som köpare?
VAG koncernen verkar ju duktiga på att förvalta sina varumärken så det är nog inte fy skam.

Enda nackdelen med VAG är att de förvandlar alla märken till en Audi produkt mer eller mindre. En del av identiteten försvinner sakta men säkert. Porsche, Lamborghini och Bentley lider alla av det. Men det innebär ju en viss trygghet att ingå i VAG koncernen. Det är väl bara Porsche som hade klarat sig på egen hand om man inte skuldsatt sig så absurt för att försöka förvärva VAG.

Ferdinand Piech har ju stått bakom en hel del vansinniga projekt. Så länge inte ekonomerna får bestämma allt för mycket kan nog ett VAG förvärv bli bra. Men på sikt kan det urvattna varumärket tror jag. Men det beror på VAGs intentioner.

Porsche kan jag förstå din poäng med när man från att ha gjort sportbilar mestadels tillverkar Cayenne och Panamera nummera. Men Lamborhini är ju fortfarande en extrem bil som jag absolut tycker har fått behålla sin själ. Jeremy Clarksson läste t.ex. handboken till nån och man använda ord som "vrålande lejon" och liknande. :yoparty

Kan man vara ute efter Ducati till utveckling av nya cityfordon? Kan man låta Ducati vara just Ducati men även låta de axla lite nya projekt under nåt annat varumärke kan det väll inte va fel? Kan mycket väll tänka mig att det kommer nån elhoj från VW i framtiden.

Man kanske låter Ducati stå i hallarna tillsammans med Lamborghini?

Audi har säkert ett lager med gamla DKW-delar som de kan använda för att öka tillförlitligheten på hojarna :)

Porsche kan jag förstå din poäng med när man från att ha gjort sportbilar mestadels tillverkar Cayenne och Panamera nummera. Men Lamborhini är ju fortfarande en extrem bil som jag absolut tycker har fått behålla sin själ. Jeremy Clarksson läste t.ex. handboken till nån och man använda ord som "vrålande lejon" och liknande. :yoparty

Kan man vara ute efter Ducati till utveckling av nya cityfordon? Kan man låta Ducati vara just Ducati men även låta de axla lite nya projekt under nåt annat varumärke kan det väll inte va fel? Kan mycket väll tänka mig att det kommer nån elhoj från VW i framtiden.

Man kanske låter Ducati stå i hallarna tillsammans med Lamborghini?

Jag tänkte lite åt det hållet hur man delar plattformar och annan teknik mellan märkena. Audi R8 och Lamborghini Gallardo delar rätt mycket mellan sig. Man håller på att skissa på en SUV från Lamborghini såg jag här om dagen i en motortidning. Kan man gissa att den mer eller mindre är en Cayenne, Touareg, eller baserad på den kommande mindre SUV från Porsche? På bilmässan i Geneve visade man upp en Bentley SUV. Det har även länge ryktats om at Porsche Boxster kommer att få en kusin med VW märke. Sedan har man Phaeton och Bentley Continental. Panamera kommer man säkert att basera fler syskonmärken på. Kanske rent av en Lamborghini i sedan. Panamera är den näst mest sålda modellen i Porsches program. Cayenne är på första plats och den klassiska 911 först på tredje plats. Den senaste 911 påminner oförskämt mycket om en Panamera och allt mindre om en 911. Siluetten finns kvar, men det är alltigenom en ny bil. Upplevs allt mindre som en 911 har jag hört bakom ratten.

Kanske inte nu, men förr eller senare kommer varumärkena allt mer att urvattnas precis som VAGs övriga märken. Det är inte så mycket som skiljer en Skoda, VW och Audi i mellanklassen och småbilsklassen direkt. Men detta är antagligen oundvikligt. Det är svårt att överleva genom att tillverka i liten skala. Det finns sämre händer att hamna i än VAG för Ducati. Jag tror säkert man kommer att göra det man kan för att behålla identiteten så gott det går inom en stor koncern. Troligtvis har man även andra planer där man utvidgar och utvecklar varumärket och det är väl däri faran ligger men även en potential inför framtiden.

Ducati har ju redan tagit många kliv under senare år och breddat sortimentet och visat att man vill satsa framåt. Den nya 1199 är ju en helt ny maskin jämfört med det man tidigare tillverkat. Läste precis en test på den i senaste Engelska Bike. Ducati har redan 370 beställningar och förväntas sälja mer än deras tilldelning i år. Uppskattningsvis fler än 750 st, vilket är mer än den ursprungliga tilldelningen. Modigt av Ducati att ta det här klivet, vi får se om det var rätt beslut. Man har stakat ut en ny väg.

Tror nog det kan bli bra med audi eller någon annan stor ägare,verkar som ducati håller på och förblöda iom den enorma satsningen i motogp.:gnissla

Om man då bortser från skulderna som förvisso ska betalas av ganska omgående kan tänkas så är det 500 miljoner kvar som ett helt märke köps för, bygger dom hojarna i en lada eller? =0) 500 miljoner är väl en massa pengar men i sammanhanget? En större bilanläggning - verkstad, försäljning, rekond etc. går väl lös på det i runda summor, då känns det ganska futtigt för ett märke. Får hoppas att dom där 7.1 miljarderna i skulder följer med i någon form av värde/investeringar, är väl kanske det Audi/VW-koncernen undersöker nu.

Om man då bortser från skulderna som förvisso ska betalas av ganska omgående kan tänkas så är det 500 miljoner kvar som ett helt märke köps för, bygger dom hojarna i en lada eller? =0) 500 miljoner är väl en massa pengar men i sammanhanget? En större bilanläggning - verkstad, försäljning, rekond etc. går väl lös på det i runda summor, då känns det ganska futtigt för ett märke. Får hoppas att dom där 7.1 miljarderna i skulder följer med i någon form av värde/investeringar, är väl kanske det Audi/VW-koncernen undersöker nu.

Man betalar väl 7,8 miljarder för att få ta över skulderna på 7,1 miljarder dvs kostnaden för köpet blir (om man betalar av skulderna direkt) 14,9 miljarder. Eller har jag tänkt fel?

Man betalar väl 7,8 miljarder för att få ta över skulderna på 7,1 miljarder dvs kostnaden för köpet blir (om man betalar av skulderna direkt) 14,9 miljarder. Eller har jag tänkt fel?

"Audi måste göra en fördjupad granskning av affären som ger en prislapp på 7,6 miljarder kronor varav runt 7,1 miljarder kronor i skulder."

Njae.. "varav" tyder på att det handlar om 7.1 av de 7.6 men visst det kan ju vara klumpigt skrivet.

"Kalle pallade 10 äpplen varav 2 var röda." = det betyder ju inte att det var 12 äpplen.

Jag kan tänka mig en ducati med vorsprung durch teknik, tvåhjulsdrift och femcylindrig turbo och dsg-låda :banana

"Audi måste göra en fördjupad granskning av affären som ger en prislapp på 7,6 miljarder kronor varav runt 7,1 miljarder kronor i skulder."

Njae.. "varav" tyder på att det handlar om 7.1 av de 7.6 men visst det kan ju vara klumpigt skrivet.

"Kalle pallade 10 äpplen varav 2 var röda." = det betyder ju inte att det var 12 äpplen.

Du menar att jag faktiskt borde läst artikeln i länken innan jag uttalade mig?
Välkommen till internet, här jobbar vi inte på det sättet... :fakta

Ställer mig i skamvrån :rodnar

Jag tänkte lite åt det hållet hur man delar plattformar och annan teknik mellan märkena. Audi R8 och Lamborghini Gallardo delar rätt mycket mellan sig. Man håller på att skissa på en SUV från Lamborghini såg jag här om dagen i en motortidning. Kan man gissa att den mer eller mindre är en Cayenne, Touareg, eller baserad på den kommande mindre SUV från Porsche? På bilmässan i Geneve visade man upp en Bentley SUV. Det har även länge ryktats om at Porsche Boxster kommer att få en kusin med VW märke. Sedan har man Phaeton och Bentley Continental. Panamera kommer man säkert att basera fler syskonmärken på. Kanske rent av en Lamborghini i sedan. Panamera är den näst mest sålda modellen i Porsches program. Cayenne är på första plats och den klassiska 911 först på tredje plats. Den senaste 911 påminner oförskämt mycket om en Panamera och allt mindre om en 911. Siluetten finns kvar, men det är alltigenom en ny bil. Upplevs allt mindre som en 911 har jag hört bakom ratten.

Kanske inte nu, men förr eller senare kommer varumärkena allt mer att urvattnas precis som VAGs övriga märken. Det är inte så mycket som skiljer en Skoda, VW och Audi i mellanklassen och småbilsklassen direkt. Men detta är antagligen oundvikligt. Det är svårt att överleva genom att tillverka i liten skala. Det finns sämre händer att hamna i än VAG för Ducati. Jag tror säkert man kommer att göra det man kan för att behålla identiteten så gott det går inom en stor koncern. Troligtvis har man även andra planer där man utvidgar och utvecklar varumärket och det är väl däri faran ligger men även en potential inför framtiden.

Ducati har ju redan tagit många kliv under senare år och breddat sortimentet och visat att man vill satsa framåt. Den nya 1199 är ju en helt ny maskin jämfört med det man tidigare tillverkat. Läste precis en test på den i senaste Engelska Bike. Ducati har redan 370 beställningar och förväntas sälja mer än deras tilldelning i år. Uppskattningsvis fler än 750 st, vilket är mer än den ursprungliga tilldelningen. Modigt av Ducati att ta det här klivet, vi får se om det var rätt beslut.
Man har stakat ut en ny väg.

Fast sportvagnslådan är det ju Lamborghini som ska utveckla. Det är inte prat om den annars så kompletta MQB plattan till Lamborghini, Bentley eller Porsche (förutom kanske Cayenne o nya lillebror). Och Pheaton är väll baserad på Bentley snarare än tvärt om? Om jag förstått det rätt låter man även Bentley ha viss del egen motorutveckling t.ex. för att kunna få sin egen karaktär.
VWs mittmotorkoncept har det ju varit tal om att blir för dyr och Porsche har sagt att det inte är aktuellt att bygga en billig Porsche igen då man är rädd att urvattna varumärket.

En SUV från Lamborghini vore inte den första, LM01 ser rätt fett ut. :D

Men visst är det lite tråkigt att interiören är väldigt lik mellan VW och Audi. Seat är väll det inte alltför lyckade förvärvet då det märket gått back länge. De verkar inte riktigt få till märket som en "sportig VW".

Hur som lär delarna som kan delas mellan bil och Mc vara ytterst få? Jag har svårt att se faran för Ducati så länge man inte gör "japanska" hojar hos Ducati eller försöker bräda BMWs sortimentet. Ska de använda Ducati till en sån satsning tror jag dock de är kloka nog att inte använda Ducatis varumärke utan klistar på VW emblemet. Eller så köper man upp rättigheterna från något nerlagt märke som man gjorde med Buggatti.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park