ATVs och storstäder.

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Häromdagen när jag gick ner till matvarubutiken stod det ett, udda och illa parkerat, fordon utanför entrén.

En vit ATV med väldigt grova terrängdäck. Däcken avslöjade dock att detta fordon förmodligen aldrig sett en grusväg ens.

När jag sedan lämnade sagd butik såg jag hur personen ifråga for iväg på sin ATV. Personen valde att strunta i den vanliga in/utfarten på parkeringen utan körde ut på "bilvägen" via ett övergångställe.

Hade det inte varit för att jag börjat se fler och fler ATVs i Stockholmsregionen hade jag avfärdat denna person som en krejsy pörsån.

Jag har väldigt begränsad kunskap om dessa fordon.

Det jag undrar är: Vad grejen är med dessa? Varför väljer man en ATV i storstäder? Jag förstår akronymens innebörd men att välja denna typen av fordon när man inte har några planer på att köra i mer varierad terräng? Dom flesta verkar använda dom för att pendla?
Dom är inte praktiska, komfortabla och erbjuder ungefär lika mycket säkerhet som en motorcykel.
 
Töntar som ej lyckats ta A-kortet och tror de är häftiga! trodde alla visste det :D
 
Imagehöjare.
Genom införskaffande av ATV, terrängbil, jakthund och oljerock visar man vilken jeteheffti redneck/naturmänniska man är, utan att riskera att få barr i håret.
 
De är ett jävla ofog. Låter för mycket och står dessutom och ockuperar MC-parkeringarna.

Jag ser ingen vits med dessa alls. Man kan ju inte ens köra före i köer med dom.
 
Aldrig kört en ATV. Men borde det inte vara smidigt med ett fordon man slipper 2 ton skyddsutrustning till och folk slipper ta A-kort. Men samtidigt är hyfsat snålt, behändigt i trafiken, lättparkerat och går att använda året om?
 
Tämligen olämpliga fordon på landsvägen och rent livsfarlig för den som inte känner till och respekterar dess begränsningar. Det är arbets/terrängfordon lämpliga i skogen eller ute på landet om man har ett ställe som har större markareal. Finns ju en del smarta tillbehör till dem.

Att bara åka runt i Stockholms innerstad eller någon annan stad är ju bara olämpligt om det nu inte är ett fastighetsbolag eller kommunägd verksamhet eller liknande som nyttjar dem i arbetet.

Under min vistelse på sommarstället tidigare under sommaren satt jag och läste tidningen dagligen. Det gick inte många dagar innan det stod en notis om en olycka med en fyrhjuling. Tillslut uttalade sig en myndighetsutövare - Polisen. Och konstaterade att folk inte visste hur man hanterar dem. Hög tyngdpunkt, opålitliga köregenskaper på gränsen. Byggd för terräng körning inte grus/asfaltsrally, kort hjulhus...

Precis som någon var inne på har det blivit en innegrej sedan ett par år tillbaka. Livsstils pryl som man vill visa upp. Sedan har till tillverkare/återförsäljare inte varit sena att marknadsföra den här typen av fordon. Inte sällan har de stått väl exponerade i butikerna. Men att skylla på det vore ju inte rätt. Folk har en egen tankeförmåga som tyvärr används allt för sällan.

Har själv en kompis som råkade ut för en incident som höll på att kosta honom livet med en fyrhjuling. Hans föräldrar har ett lantställe med hästgård och en dag vaknade han upp i ambulans med någon böjd över sig. Han hade kört en transportsträcka och vält. Det var en bilist som hittade honom där. Han åkte in på sjukhuset för observation. Han fick ansiktsskador men klarade sig som tur var med livet i behåll.
 
Visst är dom fyrhjulingarna man får köra på väg MC-klassade?

I så fall fattar jag inte varför man får köra dom på B-kort, men om man kraschar så blir det en mc-olycka i statistiken. Borde vara klassad som typ "terrängvägsbil" och krav på b-kort eller krav på A-kort om det ska vara mc-klassat som nu.


Fail på det upplägget. Dom gör allt för att förvärra statistiken för oss riktiga mc åkare.
 
Last edited:
Visst är dom fyrhjulingarna man får köra på väg MC-klassade?

I så fall fattar jag inte varför man får köra dom på B-kort, men om man kraschar så blir det en mc-olycka i statistiken. Borde vara klassad som typ "terrängvägsbil" och krav på b-kort eller krav på A-kort om det ska vara mc-klassat som nu.


Fail på det upplägget. Dom gör allt för att förvärra statistiken för oss riktiga mc åkare.

håller med där, dessutom så måste ju en quad vara strypt till max 15kw för att få köras på vägen:confused:
en atv är ju för övrigt inte ens tillåten på allmän väg..
 
Ofta är dom reggade som traktorer och får köras med b-kort.

lite nyfiken bara men varför vill man regga den som traktor? en quad för köras på antingen a eller b kort men max effekt är 15kw.
ett terrängfordon eller ATV får ju dock ha max effekt men den får bara köras på enskild väg och korsa allmän väg.
denna får man köra på b-kort om man tog det innan 2000, annars så gäller förarbevis om jag minns rätt?
 
lite nyfiken bara men varför vill man regga den som traktor? en quad för köras på antingen a eller b kort men max effekt är 15kw.
ett terrängfordon eller ATV får ju dock ha max effekt men den får bara köras på enskild väg och korsa allmän väg.
denna får man köra på b-kort om man tog det innan 2000, annars så gäller förarbevis om jag minns rätt?

Troligtvis för att man får köra och bete sig hur fasen man vill, inte många ställen en traktor inte får trafikera.
 
Ok, det var lite det jag misstänkte att det var en slags udda "ballhetsfaktor" i kombination med oförmåga att ta a-kort/köra mc.

Krävs det ingen speciell utbildning för att framföra dessa fordon alltså? Låter väldigt lustigt isåfall. Speciellt om man får framföra dom på B-kort men räknas som ett A-korts fordon.

Hur är dessa att försäkra dessa för bruk i trafik? Kanske också är en anledning utifall dom är sketabilliga att trafikförsäkra?
 
Ok, det var lite det jag misstänkte att det var en slags udda "ballhetsfaktor" i kombination med oförmåga att ta a-kort/köra mc.

Krävs det ingen speciell utbildning för att framföra dessa fordon alltså? Låter väldigt lustigt isåfall. Speciellt om man får framföra dom på B-kort men räknas som ett A-korts fordon.

Hur är dessa att försäkra dessa för bruk i trafik? Kanske också är en anledning utifall dom är sketabilliga att trafikförsäkra?

precis som ja sade förut där så krävs det antingen a eller b för mc reggad quad. för terräng reggad krävs B-kort taget innan 2000 eller något slags förarbevis, i alla fall vad ja kan googla mig till.

eller som skäggo skrev så kan man traktor regga dom men då får dom ju inte heller gå fortare än 45 antar jag.
 
ATV och den därra snöskotern med hjul är i dom flesta fall bara till för att plyshdockor skall känna sig outlaw
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top