Attityds problem i Växjö.

imaster skrev:
2432560 Nu är det ju faktiskt så att de inte försäkrar större sporthojar och det har de klart och tydligt som policy. Fireblade oavsett årsmodell är ju faktiskt en sporthoj trots att det är 13 år gammal och den är fortfarande registrerad på en bit över 100 hk och såna hojar vill de inte ha, simple as that. Dumt att klaga då vi som har lite mindre och snällare hojar får bra premier... :hihi

Sist jag kolla så kunde man försäkra en gixxer 750r -85 för 1900 kr hel/hel men det är ju en veteranare numera faktum kvarstår att den har ju 100hk och 176kg så den kör man också ihjäl sig på. Lite dubbelt budskap där.
Men det är ju tur att de med sportmoppar kan försäkra billigt i alla fall.:)

Bara för att leva upp till myten så var min mätare faktiskt uppe på 200 strecket idag och vände. :wiggle (2 filigt, inga bilar och inga vajerräcken)

gunnar_gt750 skrev:
2433106 Hon ville kolla om bokstaven R fanns med i modellbeteckningen. Det är den förlösande startsignalen. Då fälls ett rött skynke upp och avskräckande premiebesked läses upp.

Jojo, dock får jag glatt helförsäkra min gpz 600 R för 1400:- om året. Även om den idag inte anses vara en riktig sporthoj så var den garanterat det när den lanserades -85.
Dock lär det ju bara vara en tidsfråga tills det är slut med det tror jag, nu börjar ju dåtida riktiga sporthojar dyka upp i classsic försäkringarna, kanske inte riktigt deras grundtanke... ?`

:va

PalleP skrev:
2433178 Sist jag kolla så kunde man försäkra en gixxer 750r -85 för 1900 kr hel/hel men det är ju en veteranare numera faktum kvarstår att den har ju 100hk och 176kg så den kör man också ihjäl sig på. Lite dubbelt budskap där.
Inte nödvändigtvis... visst har den prestanda nog att köra ihjäl sig på, men jag är ganska säker på att den ändå är underrepresenterad i olycksstatistiken jämfört med nyare R-hojar. Och det har inget med hojens prestanda i sig att göra, utan med det faktum att de mest olycksbenägna 20-25-åriga kamikazepiloterna inte väljer en 20 år gammal hoj...:)

undrar om det var samma tant/tjej jag pratade med i våras? Jag funderade på en massa olka cyklar, men mest på en Triumph TT600. När jag sa det så skrek hon rakt ut "NEJ, NEJ, en sån vill du inte ha!" Och så kom det lite mer i den stilen inna hon klämde ur sig 24000:- trafik enbart. Hon var helskön, så jag lydde hennes råd och valde Fazern jag har nu.. Ångrar inte en sekund faktiskt.

HanneZ skrev:
2433027 Nån mer än jag som är sugna på att skaffa en cbrrrrr o trafikförsäkra o sen leta upp en grym ferrari o sedan köra in i sidan på den :yoparty
DU har attitydproblem. :mad:
Du bor säkert i växjö också.

Haha, du o jag måste ju ha pratat med samma kärring! Jag ringde dit för någon månad sen och ville höra om premie på min R6:a. Så här gick samtalet:

- Hej, vill höra lite om försäkring på min hoj.
- Ja (med mkt trevlig röst), vi har en tjejförsäkring, har du hört om den? (Hon förklarar).
- Vad är regnummret på din motorcykel då? (Fortfarande len röst, jag berättar regnummret varpå hon efter sitt knappade byter röst fort och säger):
- Jaha, så det här är alltså en Yamaha YZF?
- Jaaa det är det, säger jag oförstående till hennes nya otrevlig ton.
- JA, lycka till då, för den försäkrar vi inte!!! Säger hon med en ton av elak ironi.
- Nejhej, det gör ni inte??????
- Vi kan erbjuda en trafikförs helår för 24 000 kr
- Den vill jag inte ha, hejdåhejdå...

Alltså, lite skrattretande var det ju!! Det var så övertydligt att hon blev missnöjd direkt hon fick veta vilken hoj jag hade. Jag fattar att dom inte vill försäkra den, eftersom dom förmodligen anser att de inte tjänar ngt på det, men det finns absolut inte ngn anledning att särbehandla vissa kunder och vara otrevlig. Så tummen ner för henne:tummenner

Hon har antagligen 1) Fått för lite skått i råttan av hennes karl eller 2) aldrig setat på en sporthoj å blivit kär. Säkerligen båda alternativen...:D

/SheDevil

SheDevil skrev:
2433411 Hon har antagligen 1) Fått för lite skått i råttan av hennes karl eller 2) aldrig setat på en sporthoj å blivit kär. Säkerligen båda alternativen...:D

/SheDevil

Eftersom jag är lite fin i kanten när jag talar med folk jag inte känner så ville jag inte påpeka något om den eventuella avsaknaden av råttskott. :D

Jag har full förståelse för att vissa modeller är mindre roliga att försäkra än andra, men dom är enligt lag skyldiga att erbjuda minst trafik, och då hugger dom till så jävligt att dom inte ska behöva sälja några.

Varför inte erbjuda trafik till en rimlig kostnad, det kan ju inte vara så att alla R hojar krashas för exakt 25000 per år, den rätta siffran kanske är 17000, eller kanske bara 7000 för att dom ändå ska gå plus på just den modellen.

Mitt monster kostar 1380:- helår/helförsäkrat hos nämda firma, och jag har alltid blivit trevligt bemött. (Antikviteter borde väl värderas högre?)

Inga orimliga krav ställer dom heller, om jag är hemma vill dom att jag låser in den över natten, och då jag frågade hur man skulle göra om man inte hade garage, då svarade hon "vi kan ju inte tvinga dig att bygga ett, men du får nog räkna med en tusenlapp extra i självrisk om den blir stulen"
Helt OK det med, nu har jag ju garage, men jag kan behålla försäkringen även om jag bytr boende till ett utan garage.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back