Att vara spätta...

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Så var de ju de här med att vara "spätta". Många uppfattar det nog som att det är bara sätta sig där bak å åka, på vilken hoj som helst. Men så enkelt är de ju faktiskt inte. Har åkt i många år och på en del olika hojar, samt en del olika förare. Å jag kan säga att de är en kombination.

Så favorit hojen då? Jo, den finns faktiskt inte. Men om jag fick "sätta ihop" min egen hoj så blev det en K5:a i ram å kåpor, men med K1:ans tank och slutligen fotpinnar från en K3:a.
Många kliar sig nog i huvudet nu!!
Men jag ska förklara.

Om vi börjar med själva K5:an så älskar jag bara den hojen, enkelt. Å tanken från K1:an är lite bulligare, vilket gör att man har större "arbetsyta" för knogarna. Å slutligen fotpinnarna dårå; då jag har väldigt långa ben är det perfekt att få upp knäna en bit mot höfterna, det gör att man enkelt kan vila armbågarna mot benen. Sen gör det också att man kan ge mer space åt föraren att "flytta" sig på hojen i kurvorna. Å för egen del kan man välja att lägga tyngden på olika kroppdelar för att få maximalt utnyttjande av åkningen.

Förare då?! Ja, det är som sagt en kombination. Då jag har åkt med många olika "personligheter" under åren har jag också lärt mig å läsa hur föraren "tänker" inför nästa kurva osv. Men därtill att bli till "ett" är fan inte enkelt. Det krävs lite mil i häcken tillsammams för att nå dit. När man nått dit kan man sätta sig på Bogan å blunda och ändå veta hur "han" beteer sig in i en kurva eller ut ur en. Men sen så...då sitter man ihop på hojen!! :)

Har jag rätt eller fel???:)

Ivil har en poäng:mattias

De har han säkert...men frågan är hur mkt han själv suttit där bak...både på gata å bana? Å med vilken hoj och förare? Som sagt...de är ju inte bara å sätta säg där å tro att det ska funka av sig själv.
Prövade nya ZX10:an på bulten idag...å min erfarenhet sa direkt att den var inte gjord för att sitta två på...vilket gällande MC försäljare höll med om. Mkt handlar om kombinationen, anser jag, av både hoj, förare och självklart passagerare. Men den samspelthet man kan uppnå...de hänger på kemi!

Eftersom jag vet vem/vilka Ankie åkt med, så påstår jag att hon har rätt.
Dels för att dessa förare kör ifrån vemsomhelst här på SH på bana, MED Ankie på därbak, dels för att jag själv uppskattar en passagerare som "kan körningen" och är med.
Det finns inget värre än en potatissäck därbak som bara sitter helt lojt och kommer farande rakt över en när man bromsar.
Jo EN sak är värre, det är en "aktiv" passagerare, men som inte KAN, utan gör massa rörelser åt FEL håll!

Stå på dig Ankie! :tummenupp

Eftersom jag vet vem/vilka Ankie åkt med, så påstår jag att hon har rätt.
Dels för att dessa förare kör ifrån vemsomhelst här på SH på bana, MED Ankie på därbak, dels för att jag själv uppskattar en passagerare som "kan körningen" och är med.
Det finns inget värre än en potatissäck därbak som bara sitter helt lojt och kommer farande rakt över en när man bromsar.
Jo EN sak är värre, det är en "aktiv" passagerare, men som inte KAN, utan gör massa rörelser åt FEL håll!

Stå på dig Ankie! :tummenupp

Haha...jo vi tillhör ju de "'äldre" du å jag!! Nu har jag haft turen att få åka med just dem som kan köra en sporthoj på rätt "sätt" och kan nyttja kraften från den. Sen får jag väl erkänna att jag har så många mil i häcken att fan vore det väl om jag satt som en potatis där bak!! Fast i dom hastigheterna man kommer upp i på banan så måste man vara aktiv som passagerare, annars blir man en fara för hela ekipaget!!

Last edited:
Hur kul är det att sitta bak då? :va

Det är faktiskt grymt roligt!! Började när jag var 13 år och gjort de sedan dess. Började åka bana i slutet på 80-talet, vilket var ovanligt men väldigt lärorikt.
Den frågan jag ofta får är varför jag inte tagit kort själv?!
Enkelt svar: Jag kan och kommer aldrig nånsin kunna köra som de grabbar jag åkt med gör!! Å de är där jag får adrinalinkickar!!
Känslan där bak...med 100 fokus...å bli så fruktansvärt samspelta...de finns inga ord som kan beskriva det!!

Wörd.

Ta egen lapp Ankie! 158 582 gånger roligare än att sitta därbak :)

Jo tro mig...jag har varit påväg ett antal gånger...men hatar så fruktansvärt å bli ifrån åkt!! :mad: Men sen är det så att jag...då på 80-talet fick gå kurser i att just åka bakpå, vilket har resulterat i att jag bara älskar det! Jag får ut maximalt av åkningen och trivs grymt bra med att åka bak. Sen är dt en social bit också...när man t ex efter ett pass på Gotland Ring kan sitt och diskutera tillsammans vad man tänkte å gjorde och hur man kan förbättra de hela...tillsammans!!
Men som sagt, jag har ju fått den fördelen att alltid få åka med grabbar som verkligen kan köra sporthoj! :)

Last edited:
Jo tro mig...jag har varit påväg ett antal gånger...men hatar så fruktansvärt å bli ifrån åkt!! :mad: Men sen är det så att jag...då på 80-talet fick gå kurser i att just åka bakpå, vilket har resulterat i att jag bara älskar det! Jag får ut maximalt av åkningen och trivs grymt bra med att åka bak. Sen är dt en social bit också...när man t ex efter ett pass på Gotland Ring kan sitt och diskutera tillsammans vad man tänkte å gjorde och hur man kan förbättra de hela...sen ligga tillsammans!! :brynad
Men som sagt, jag har ju fått den fördelen att alltid få åka med grabbar som verkligen kan ligga! :)

:rolleyes: :rodnar

Fulquote FTW!

Kul att det finns andra tjejer som gillar att åka bakpå:yoparty
Det är kul som fan o köra själv också, men att dra iväg en hel dag ut o busa tillsammans är det inte mycket som slår. Precis som Anki säger är det ett himla jobb att åka med när föraren är aktiv. Visserligen åker jag bara med min gubbe men vi har lite olika hojar så åkandet blir olika beroende på vilken hoj som är ute just den dagen.
Ha det bäst Anki.
Vi kanske ses nån dag här i krokarna runt Sigtuna/Märsta!

Kul att det finns andra tjejer som gillar att åka bakpå:yoparty
Det är kul som fan o köra själv också, men att dra iväg en hel dag ut o busa tillsammans är det inte mycket som slår. Precis som Anki säger är det ett himla jobb att åka med när föraren är aktiv. Visserligen åker jag bara med min gubbe men vi har lite olika hojar så åkandet blir olika beroende på vilken hoj som är ute just den dagen.
Ha det bäst Anki.
Vi kanske ses nån dag här i krokarna runt Sigtuna/Märsta!

Jo vi är nog inte så där överdrivet många. Å jag håller med dig, det finns inget som är så grymt roligt som att busa runt lite. Å när man t ex tar av sig hjälmen, efter att ha kört om både den ene å den andra på bogan å dom upptäcker en "gammal" gubbe å kärring så är det sjuuuukt roligt!! Å jag har också alltid åkt med gubben, men nu med en vän!:)

Å du, jag hoppas vi ses på nån av våra vägar!!

Jag är faktiskt impad av er som kan åka bakpå och gilla det. Själv tycker jag det är otäckt som fan! På allvar. :gnissla

Kontrollfreak? :va

Jag är faktiskt impad av er som kan åka bakpå och gilla det. Själv tycker jag det är otäckt som fan! På allvar. :gnissla

Kontrollfreak? :va

Ja du är inte ensam om att säga att de är otäckt. Men jag kan å andra sidan förstå att det är otäckt att köra med någon bakpå. Man kan hitta på mkt sattyg där bak, farligt sådant. Om man inte är 100 med och vet vad man pysslar med.

Ja du är inte ensam om att säga att de är otäckt. Men jag kan å andra sidan förstå att det är otäckt att köra med någon bakpå. Man kan hitta på mkt sattyg där bak, farligt sådant. Om man inte är 100 med och vet vad man pysslar med.

Sant. På gröna motorcyklar används ibland en övning som kallas "skjutsa fet major". Man hittar någon med viktövertag och sätter denne bakpå - felvänd. Det garanterar att det blir riktigt spännande. Sen ut i terrängen... huuuuh! :D

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back