Att vara handledare

Jo, för att vara handledare måste du ha gått en handledarutbildning men denna utbildning behöver du (sedan 1/9 2010) inte gå tillsammans med din elev. Utbildningen behöver förnyas var 5e år.

det är väl bara bil det gäller för? han ja övnings kör behövde bara skicka in papper till pappersvikarna så dom kan se att han är tillräckligt snäll för att få vara min handledare, dock när vi skulle börja övningsköra på bil så blev vi båda tvugna att gå kurs.

Jo, för att vara handledare måste du ha gått en handledarutbildning men denna utbildning behöver du (sedan 1/9 2010) inte gå tillsammans med din elev. Utbildningen behöver förnyas var 5e år.

fel! det är bara på B körkort. fick morsans kille godkänd som handledare när jag ska övningsköra privat.

Introduktionsutbildning för övningskörning med personbil och lätt lastbil
Kravet på att elev och handledare måste gå introduktionsutbildning tillsammans, har slopats.

Den som redan har gått en introduktionsutbildning behöver inte gå om den, förutsatt att utbildningen fortfarande är giltig. Utbildningen gäller i 5 år från det datum den genomfördes.

Ändringarna började gälla den 1 september 2010. Läs mer här

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-vara-handledare/handledarbevis/introduktionsutbildning/

Som de andra sagt, det behovs inte! :)
Däremot kostar det 170:- för att bli handledare.. :yoparty

Gäller detta fortfarande? får olika svar och många rykten om att handledare skall gå handledarkurs osv osv

JA det gäller fortfarande! Du behöver inte gå handledarkurs, det är bara för grabben/tjejen skicka in blanketten om handledare och betala en 170:- så är allt "klart".
ett tips; ansök om så många handledare som kan tänkas köra med han eller hon även fast det inte blir av istället för att betala om 170:- om farfar kanske vill bli handledare :)

Mina 2 polare blev nyligen godkända som mina handledare, 2 kompisar ska övningsköra med mig och nej behöver ingen utbildning. Kostar 170/kr per handledare, sen är det bara tuta och köra.

Kanon!!! då skall jag genast meddela min skeptiska vänner att vilken sopa som helst (med minst 5år, läs JAG :D) får övningsköra med någon annan stackare!

Tack alla!

Någonstans har jag hört eller läst, att utbildningen för handledarskap kommer börja att gälla även A behörighet från år 2013..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park