Att välja mellan Twin o Radfyra?

Poacher skrev:
absolut inte, det skiljer ju på bänkar osv men det är ingen större skillnad om du jämför mot en rad4a i liknade klass.
Tja några nm här och där kan säkert hittas givetvis, men inget enorm världsomstörtande.
Hästkrafter konta vridmoment, vad menar du med det?
Effekten är en produkt av varvtalet och vridmomentet ch det gäller alla motortyper.

En äldre R1 tar ut maxeffekt vid 10000 varv den har maxvrid starx ovan 8000 varv, det säger ju inte hur kurvan ser ut givetvis, men du ser.

:corn

Poacher skrev:
Tveksam fördel, man får ju lägga in ljudnivå och vibrationer i det hela med, för att inte tala om sittställning.
Man hör knappt motorn i sådana farter, det man hör är oftast vinden som slår mot hjälmen, så det handlar om helt andra saken, så ingen cigarr där.

Han har acrapovic helsystem på sin mille, tror du inte han hör hojen i 100?

Poacher skrev:
absolut inte, det skiljer ju på bänkar osv men det är ingen större skillnad om du jämför mot en rad4a i liknade klass.
Tja några nm här och där kan säkert hittas givetvis, men inget enorm världsomstörtande.
Hästkrafter konta vridmoment, vad menar du med det?
Effekten är en produkt av varvtalet och vridmomentet ch det gäller alla motortyper.

En äldre R1 tar ut maxeffekt vid 10000 varv den har maxvrid starx ovan 8000 varv, det säger ju inte hur kurvan ser ut givetvis, men du ser.

Men skillnaden som du ser på kurvan är att du har nästan max vrid redan från 4K.... Det är DET som jag gillar!

RSV_R skrev:
Men skillnaden som du ser på kurvan är att du har nästan max vrid redan från 4K.... Det är DET som jag gillar!
tja, jag vidhåller min stånpunkt iaf en R1 har kanske 95nm vid 4000 varv, det är lägre än just denna uppvisade hoj förstås, men det är inte noll och ingenting som vissa kanske försöker få det till.

RSV_R skrev:

Ungefär som en turbodiesel då, allt på en gång, och inget på topp...

Pejo skrev:

Na inte riktigt. Visst det beror ju också lite på hur man har ställt in hojen med olika chip m.m. Min mille reser upp på slangen vid 4.5-5k utan att porvisera den bara med gas ut genom en korsning, med orginal drev sen så blir det ännu mera knuff mellan 7-9.5k. Sen en till sak att sitta på en mille är som att sitta på en 600 (en smidig hoj enligt mitt tycke). Har flera kompisar som jag har bytt lånat med m.m gsx 750r-1000r och alla blir så forvånad av att den är så smal och smidig. Och jag tar mer än gjärna tillbaka min mille tycker de andra hojarna är så obekväma man måste sitta ett v med benen m.m. Sen var det effekten då. Min mille drar jämt med en gsx750r och en zx900r men zx900 tar mig lite på topen tack vare jag har tagit bort lite av luffar turbon och ej har helsystem som han har. gsx 1000r brukar oftast försvinna några meter tills han lesnar på vinden. Men smaken är ju som baken delad :)

Pejo skrev:

Nja, om du tar en titt på bilden igen så ser nog även du tydligt....

Bifogat

• 999R-05.gif
    999R-05.gif
    10.6 KB · Visningar: 37
RSV_R skrev:
Jo, men tittar du på kurvan för GSX-R1000 så är ju den lika bra, eller hur? Som jag ser det så har en twin inte någon fördel någonstans i registret. Detta betyder självklart inte att de är dåliga. Det är mest en smaksak.

Kolla på effekterna så ser du att Gixxern ligger lika bra överallt.

Lam-Kaka skrev:
Na inte riktigt. Visst det beror ju också lite på hur man har ställt in hojen med olika chip m.m. Min mille reser upp på slangen vid 4.5-5k utan att porvisera den bara med gas ut genom en korsning, delad :)

Ja visst är det skönt att "brappa" upp den på slange på låga varv..
Min går upp vid 3000, de e så gött... :banana

VAR ÄR SOMMAREN..!!!
Fred00 skrev:
Jo, men tittar du på kurvan för GSX-R1000 så är ju den lika bra, eller hur? Som jag ser det så har en twin inte någon fördel någonstans i registret. Detta betyder självklart inte att de är dåliga. Det är mest en smaksak.

Kolla på effekterna så ser du att Gixxern ligger lika bra överallt.
:)

Jepp.. de har en gymming till rova där. :Bugar
Tittar man bara på motor när man köper hoj så ÄR gixxer, R1 mfl, överlägsna..
Edit.. asså överlägsna på effekt, kanske inte på känsla... :rolleyes:

Man hör ofta det där med "massor med vrid" i en twin och radfyror som "måste tokvarvas". Om man har ett liknande effektuttag i två lika stora motorer så ser effektkurvorna rätt lika ut. Det är inte så stor skillnad. Många tycks tro att en Ducce t.ex. har samma effektkurva som en HåDe. :3freak

Om jag köra på bana med min 600:a så växlar jag lika ofta och på samma ställen som med 748'an som jag hade tidigare.

emullo skrev:
Jepp.. de har en gymming till rova där. :Bugar
Tittar man bara på motor när man köper hoj så ÄR gixxer, R1 mfl, överlägsna..
Edit.. asså överlägsna på effekt, kanske inte på känsla... :rolleyes:
Ja, det är ju så. Nu kanske inte den där motorn är en bra representant för radfyror i allmänhet, eftersom det förmodligen är den kraftfullaste och dessutom har den helsystem. Men grym är den!

Gör som mig, kom precis hem sedan jag var och köpte
en VFR 750F -93.... :tummenupp
Smält snö, smält!!!

ja köpte twinnen pga av känslan,inte för effektens skull.

hur många här klarar av att hantera 180hk då..förutom på rakor

MrTL skrev:
ja köpte twinnen pga av känslan,inte för effektens skull.

hur många här klarar av att hantera 180hk då..förutom på rakor
Jo, men så är det ju alltid. Hur mycket effekt har din hoj? 120hk? Hur många kan hantera 120hk... Förutom på rakorna då :tungan

Hur är det med försäkringar dessa hojtyper emellan generellt? Är det någon skillnad eller är alla skitdyra? Sen, hur är det med reservdelspriser?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien