Att välja lås

Weidmann

Stadspojke
Gick med
8 Sep 2009
Ort
Linköping
Hoj
R6-99
Fler utgifter på gång och vet inte vad jag ska välja...

Jag har nyss införskaffat mig en 1993 Kawasaki ZZR 600 och ska köpa lås, jag bor mitt i centrala Göteborg så jag vill gärna ha ett godkänt och starkt lås som jag även kan använda när jag köper finare hoj i framtiden (Vet inte hur hög stöldrisken är på min nuvarande mc men den lär inte vara så värst hög, eller??)... Det är också mycket viktigt att det är lättanvänt och inte tar allt för lång tid att låsa/låsa upp.
Har funderat på kättinglås, t.ex. ABUS Granit Extreme Plus 59. Det kostar dock runt 2500 spänn och jag vet inte om det är lite overkill... Hur stor fördel är det egentligen i en stad som Göteborg att kunna låsa fast mc:n i en stolpe eller liknande? Undrar också hur bra det funkar med 110 cm kätting, är det värt att betala några hundringar extra för 140/170 cm eller räcker 110 för att snabbt och enkelt kunna låsa fast mc:n?

Jag tror att valet står mellan ett kraftigt, lättanvänt kättinglås och ett skivlås som kostar strax under tusenlappen. Hur säkert/lätt att låsa är skivlåset?
I och med att jag jobbar på Burger King är prisskillnaden på 1500 kronor ganska stor för mig (lön runt 85 kr/timma :-p) men självklart värt pengarna om det är mycket större chans att jag får behålla hojen eller om det är mycket mer lättanvänt.

Pris, lättanvändighet och säkerhet avgör valet...

Har någon nåt bra tips till mig? Är jag inne på helt fel spår när det gäller val av lås?? :confused:

Grymt tacksam för eventuella svar av alla slag...
 
Tror inte du kommer anväda din kätting spec mkt.
Hade du tänkt att ha den i ryggsäcken när du är ute och åker?
 
Nu står min hoj i garage, men det är inte mycket jobb med kätting. Du låser helt sonika fast den i stolpen när hojen inte står där. Jag köpte tre set med Oxfordlås inklusive 2.5m kätting på Hasses Sjöbod. Snackade ner priset till 1800.- och tycker att det var ett fynd.

Vet inte hur pass säkert eller svårforcerat låset är, men det har samma säkerhetsklassning som dom flesta andra (klass III?). Min tanke var att ju fler lås destu bättre (nu totalt fyra med styrlåset).
 
Till sporthojen hade ja bara ett skivbromslås, det var nog för att täcka de försäkringen krävde tillsammans med styrlåset.

Nuvarande två hojar står dock fastlåsta i varandra me kättingar, sen lite skivbromslås på de o ett par kättingar i stålbalk i garaget :D
 
Jag köpte en Gunnebokätting (klass 3) med tygöverdrag, och Abus värsta hänglås, motsvarande klass 3, kostade för några år sen 800kr, en hundring dyrare idag lite beroende på var. Samma säkerhet som Abus herrejösses för 2500, men mycket prisvärdare. Vill dom ta hojen så gör dom det iaf, men den vanlige hojtjuven går till nästa hoj. Dock är skivbromslås mest för syns skull, dom är lite för lätta att fixa. Men det hindrar ju folk från att bara rulla iväg en hoj iaf.
 
Det dummaste stället att spara pengar på är lås, speciellt med tanke på att motorcyklar (även om de inte är splitternya) lockar till sig inte bara snygga brudar, men även fula skurkar.

Skivbromslås erbjuder en mycket begränsad säkerhet. Går alltid att lyfta hojen, eller kapa skivan och köra därifrån. Dessutom är det lätt att man glömmer ta av det innan man kör iväg och pajar skivan. Hade jag varit i din sits hade jag köpt antingen detta lås:
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...7622669&select=0105b02&artikel=4003318201820m

Eller detta:
http://www.abus.de/us/main.asp?Scre...7622669&select=0105b02&artikel=4003318248481m

Båda är bra & lättanvända. Jag har en äldre variant på det förstnämnda, 110cm. Det räcker för att låsa fast hojen i en stople/räcke, men jag måste parkera den väldigt exakt för att kedjan ska räcka. Hade jag köpt lås idag hade jag valt 140cm versionen. Längre än så är overkill om man bara har en enda hoj att låsa.

Även om kan kan forcera även de bästa låsen om man verkligen har bestämt sig, så har ett rejält lås en stark avskräckande effekt, vilken bör inte underskattas.
 
Last edited:
Last edited:
Vill dom sno hojen så gör dom det.
Punkt.
 
En lite batteridriven vinkelslip och du kan ha vilket jävla "superduperkryptonitlås" som helst, köp ett litet smidigt lås som är godkänt av bolagen då har du uppfyllt vilkoren och slipper problem med det.:tummenupp
 
Mycket sant, hellre köpa det billigaste låset och kätting som finns på marknaden som uppfyller försäkringsbolagens krav. Det hindrar förmodligen tillfällighetstjuven.

Dyra lås hindrar ändå inte tjuvar som kommer utrustade med verktyg och lastbil. Tyvärr.

Enligt min bittra erfarenhet.
 
Fan, nu är jag lika sliten som tidigare! Några säger billigt som uppfyller kraven, vilket skulle vara skivlåset... Andra säger säkerhet... Pledians, du länkade ju till ett av de som är mina huvudkandidater, http://www.abus.de/us/main.asp?Scree...4003318248481m
Får det plats under sätet till min mc? Någon som vet? Grejen är att om jag ska köpa en R1:a senare, vilket jag hoppas på, vill jag ha robustare grejer... Men där jag förvarar den nu har jag ingen stolpe eller liknande att sätta fast den i, så kättingen skulle bara komma till användning när jag parkerar ute någonstans... Kanske borde köpa det billigare ändå även om jag är sjukt sugen på http://www.abus.de/us/main.asp?Scree...4003318248481m
Önskar att jag hade ett riktigt jobb så jag hade kunnat köpa båda två...

Men om jag använder kättinglåset utan att låsa fast mc:n i nåt när jag förvarar den hemma, är det värt pengarna då? Eller är det såpass bra att kunna göra det när jag är ute så det ändå är bättre med kedjan, kättinglåset har säkerhetsklassningen 25 enligt Abus lista mot skivlåsets 18...

Räcker det förresten med ett av låsen kombinerat med styrlåset för att försäkringsbolagen ska vara nöjda?
En annan sak jag är rädd för är att någon ska få för sig att bära iväg hojen för skojs skull, hur stor chans är det egentligen att det skulle hända? Och hur ofta blir hojar omkullvälta mitt i stan?

Så många frågor...
 
Last edited:
Hm, deras Almax Series kättingar med bästa låskombon verkar inte vara så dumma! Deras bästa kätting-låskombo (1.5m) kostar ca 2000 spänn exkl frakt. Underbart om de verkligen är så bra som de hävdar att de är.

Nu TROR jag verkligen, menhar för mig att deras kätting inte är godkänd i sweden, kan vara värt att kolla upp.
 
Mitt råd är: Använd sunt bondförnuft för att undvika stöld. Ibland är det omöjligt att undvika stöld men man kan göra det svårare för tjuven. Oftast handlar det om hur, när och var du placerar hojen och inte själva låset.

1. Köp en billigare kätting (behöver ej vara godkänt) och ett godkänt hänglås till (det är den som måste vara godkänd). Tillsammans med styrlåset.

2.Om du bara ska ut och glida och parkera hojen en kortare stund så räcker det med styrlåset för att skydda dig mot tillfällighetsstölder. Samt uppsyn över hojen. Så ingen pillar på den. Om du sätter dig tex på donken för att käka, så välj en fönsterplats. Och för guds skull, glöm inte nyckeln i tändningen.

3.Om hojen ska stå på samma plats i flera timmar under dagen så använd kättingen runt träd eller stolpe. Parkera gärna på en plats där du vet att många människor rör sig tex framför en korvkiosk, butik eller så. Om du vet att du brukar parkera på samma plats tex skolan eller jobbet så kan du låsa fast din kätting på samma plats. Då slipper du kånka den fram o tillbaka under sätet.

4.Om hojen ska stå ute under hela natten eller en längre stund så skulle jag kedja fast hojen mot ett träd eller en stolpe och täcka för den. Skulle förövrigt aldrig låta hojen stå ute på gatan en hel natt i city eller någon förort om ja håller hojen kär. Om man har möjlighet att ha den inomhus så ska man utnyttja den möjligheten.

5.Det viktigaste av allt är att du har en halvförsäkring som kan ersätta dig om du blir av med hojen. Om en baxar liga ändå får upp ögonen för din hoj och bestämmer sig för att det är din hoj de vill ha, så kommer de förmodligen lyckas sno den oavsett om du har världens dyraste hightech lås och den är parkerad inomhus i garage.

FB brukar oftast kräva en polisanmälan och 2 godkända nycklar (Tex hänglåset och styrlåset). Om den har stått inne så ska garaget/dörren varit låst.

6. Var försiktig med att inte skryta för mycket om din hoj till vem som helst, vart du brukar förvara den etc...Alla är inte änglar och var försiktig när du ska sälja hojen på blocket. Följ tipsen som finns på polisens hemsida när du ska sälja hojen. Avslöja inte reg nr och information via nätet. Folk kan med enkelhet ta reda på vart du har hojen. Om nån kommer och ska köpa din hoj så möt den personen uppe på parkeringen eller liknande. Inte där du brukar förvara hojen. Om personen låter skum och bara vill provköra så säg att hojen blivit såld eller nått.


Dessa råd jag gett dig har hittills funkat för mig. Lycka till!
 
Last edited:
Lånar tråden lite, Abus bromsskivelås är ju godkända enligt klass 3, det är även godkänt att sätta det i bakdrevet...eller....isåfall borde det ju vara ok att använda vilket klass 3 hänglås som helst o sätta det i bakdrevet...eller??:va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top