att tanka och ula med adsl

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Alltså finns det nått sätt att fixa så att tankningen inte går i typ en hundradel av maxhastigheten så fort någon tankar nånting? Det är ju skitstörande då man sitter och suger ner en film i ca 900kbps och så börjar nån tanka nånting i typ 30kbps för då sjunger min tankning till skitlåg hastighet också.

honkiie skrev:
Alltså finns det nått sätt att fixa så att tankningen inte går i typ en hundradel av maxhastigheten så fort någon tankar nånting? Det är ju skitstörande då man sitter och suger ner en film i ca 900kbps och så börjar nån tanka nånting i typ 30kbps för då sjunger min tankning till skitlåg hastighet också.

Troligtvis har du för mycket porr på datorn. Rensa lite så tror jag att det ordnar sig!

honkiie skrev:

Det finns ju ett program som heter netlimiter tillexempel som man kan sätta max uppladningshastighet på en viss hastighet. Fast det är ju fusk :kocko . Sådant ska man inte pyssla med!
Annars, är det via dc du tankar eller är det på torrent?

Hinkas skrev:
Det finns ju ett program som heter netlimiter tillexempel som man kan sätta max uppladningshastighet på en viss hastighet. Fast det är ju fusk :kocko . Sådant ska man inte pyssla med!
Annars, är det via dc du tankar eller är det på torrent?
Dc, fast det är ju oschysst att sätta max uppladdningshastighet. Tycker bara det är konstigt att det ska måsta bli sån fruktansvärd skillnad på nedladdnignshastigheten bara för att någon börjar tanka nånting då det ändå går skitlångsamt för dom.

Funderar på om det kan ha med duplexen att göra, har för mig att en del isp's fular sig och bara kör halv duplex på sina adsl-linor.

stryp lite medans du tankar... å när du e klar så sitter du nåra dar å maxar UL.. så kompenserar man lite :P

Det är en brist i ADSL - du måste begränsa hastigheten till 90% eller däromkring.

Det finns även en inställning i DC++ som du kan kryssa i
Under "advanced" - kryssa i "Use small send buffer (enable if uploads slow downloads a lot)"

Ser ofta att den som laddar från mig tappar hastighet när jag börjar ladda från honom...

Last edited:
UltraMarine skrev:
Det är en brist i ADSL - du måste begränsa hastigheten till 90% eller däromkring.

Ser ofta att den som laddar från mig tappar hastighet när jag börjar ladda från honom...

hur ser 90% hoj ut?

UltraMarine skrev:

Under "advanced" - kryssa i "Use small send buffer (enable if uploads slow downloads a lot)"

Tack! ska testa det.

UltraMarine skrev:

Precis, den fungerade bra för mig medans jag körde ADSL.

Så det ska du se honkiee, kanske inte löser till fullo, men det kommer troligtvis att bli bättre IAF.
Som sagt så är ju netlimiter och liknande fusk.

Problemet ligger i att det är betydligt högre nedladdningshastighet än uppladdningshastighet.
När man ligger på max nedladdning så hinner inte modemet skicka "acknowledge" iochmed att upploadskapaciteten inte räcker till.
Genom att begränsa uppladdning till ca 90% av full kapacitet så ger man utrymme för dessa paket (och då kommer både DL och UL fungera allra bäst)

Man kan oxå se ett ökat antal "tappade" paket när man ligger på max överföringskapacitet.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg