Att ta licens

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag har tidigare tävlat med gocart men aldrig på hoj. Nu vill jag prova på det också och behöver förmodligen gå kurs. Som det ser ut för mig finns det två ställen att gå licenskursen på. Karlskogamotorstadion och lmsroadracing.

Kommer jag få träna som vanligt (på riktigt) efter den kursen eller behöver jag gå något mer?

Vilka erfarenheter har ni ifrån respektive ställen?

Karlskoga tar 2000:- och Linköping tar 1600:-, är innehållet samma i kurserna?

Tror ni det finns reducerade priser på kurserna (eftersom det är juli nu)?

Något jag behöver tänka på?

Dock så är fallet med LMS att du bara får träna på sviestad om du är medlem i LMS, inte någon annan förening.

Jag fattar inte riktigt vad du menar.. :va

Får man inte träna på Sviestad om man inte är medlem där?

Jag kan tänka mig att man får träna till reducerade priser på de banor man är medlem annars gäller väl ordinarie priser?

Gäller andra regler om man tar licensen på Karlskoga?
På hemsidan står det Licensklass: Du erhåller efter godkänd kurs intyg för att söka licens för roadracing., vad innebär det?

Vad är det för skillnad på den kursen och den som hålls på Svinestad?

Du får träna på Sviestad vilken klubb du än är med i, förstår inte att folk fortfarande sitter och gissar även om de inte har koll!

Dock så är det så att "vi" i LMS har valt att ge rabatt till klubbens förare i två nivåer beroende på hur mycket du som förare vill hjälpa till. Är du medlem i någon annan klubb, alltså gäst på våra träningar betalar du 350 kr men du får naturligtvis köra. Du behöver inte heller plocka ut licensen för att träna hos oss bara du har med kursintyget.

Våra licenskurser kostar alltid 1600 kr och vad jag vet så är det samma som Karlskoga, vi brukar nog ha lite mer bantid.

Lycka till!

Det är klart att du får träna hos LMS även om du inte är medlem där, kostar 350 kr för icke-medlemmar. Medlemmar med träningskort betalar 250 kr och om man dessutom hjälper klubben genom att t ex flagga på en tävling så kommer man ner i 50 kr!

Krav på att träna för alla är att man har godkänt kursintyg alternativt licens.

Kursen i sig ger dig inte licensen, bara rättigheten att skaffa densamma, du beställer licensen efter att du gått kursen och gått med i en SVEMO-ansluten klubb, t ex LMS.

Våra licenskurser kostar alltid 1600 kr och vad jag vet så är det samma som Karlskoga, vi brukar nog ha lite mer bantid.
Lycka till!

Mer bantid eller mer teori?
Vad jag kan se så är kursen kortare på LMS och innehållet borde vara lika, du säger att ni kör mer. Vilken del av teorin hoppar ni över?
Något måste vara annorlunda, vad är det som skiljer sig?

Last edited:
Bantiden är egentligen oväsentlig, det är ingen träningen utan handlar om att lära sig startförfarande mm.

Den som vill lära sig att köra bör testa ett par bandagar först.

Mer bantid eller mer teori?
Vad jag kan se så är kursen kortare på LMS, och innehållet borde vara lika. Och du säger att ni kör mer. Vilken del av teorin hoppas ni över?
Något måste vara annorlunda, vad är det som skiljer sig?

Varför så utmanande frågor? Det är inte samma personer som håller kurserna för de två olika klubbarna så hur kan en person besvara dina frågor? Rätt svårt om vi inte samlar instruktörerna för någon slags jämförelse. Ena sidan kan inte svara för andra sidan. ;)

Du kan väl läsa någon av de tidigare licenstrådarna om hur folk verkar (miss)nöjda med de olika kurserna.

Det är inte samma personer som håller kurserna för de två olika klubbarna så hur kan en person besvara dina frågor?
Det förstår jag med men eftersom det är samma kurs borde det inte skilja så mycket i kostnad och tid. Nu läste jag på Svemo att kostnaderna kan skilja sig en del beroende på ”generella” omkostnader på banan men kurserna borde vara av samma kvalitet/innehåll, lr?

Mer bantid är ju att föredra :D men jag vill inte missa någon viktig del som man går igenom på det ena stället och inte det andra. Finns kurslitteraturen tillgänglig någonstans?

Rätt svårt om vi inte samlar instruktörerna för någon slags jämförelse. Ena sidan kan inte svara för andra sidan. ;)
Det kanske fanns en liten baktanke med inlägget.

Bantiden är egentligen oväsentlig, det är ingen träningen utan handlar om att lära sig startförfarande mm.
Den som vill lära sig att köra bör testa ett par bandagar först.
Jo, jag känner till detta då jag tidigare har tävlat med gocart. På den tiden fick vi ett par böcker sedan var det genomgång med instruktör och skriva prov. Genomgången och provet tog en eftermiddag sedan var det klart.

Last edited:
Eftersom alla dessa kurser (och instruktörer) uppfyller SVEMO's krav så skiljer det inte något "viktigt" i innehållet men naturligtvis har instruktörer/klubbar sitt eget sätt att genomföra kursen på. Man kan alltid lägga in mer av något men inte ta bort något.

Så svaret är du missar inte något men någon av kurserna kanske ger något extra på något område.

Det är lite det jag är ute efter, vad får man för pengarna på det ena stället och vad får man på det andra?
Ska inte svara för de båda arrangörerna men vad du får är egentligen oväsentligt då det bara kan vara marginella skillnader i teori och praktik. Boka den kurs som passar dig bäst avseende tid och pris och du kommer att bli nöjd.

Det roliga och intressanta är när du har licensen och kan börja träna :)

Det är lite det jag är ute efter, vad får man för pengarna på det ena stället och vad får man på det andra?

Alltså, det är inte skitmycket innehåll i kurserna. Kan du flaggorna och lite vanligt vett från gocarten kommer en licenskurs att ge dig absolut ingenting.

Det köra det är på kurserna är också mer eller mindre meningslöst i formen att lära sig köra hoj så det är skitsamma där också.

Gå kursen, lägg ut pengarna, förvänta dig ingenting och börja bok licens-dagar och kör som en tok. Då kommer du lära dig något, men först då.

Back