Att tänka på vid transkåpa borttagning

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Mmm....
Att tänka på vid transkåpa borttagning (Husa)

Det var nån som hade lite tips på att bl.a kickaxeln var tvungen att vara helt intryckt innan man tog bort transkåpan( för att slippa spänna om fjädern), och att det var några märkningar som man skulle ha koll på.

tänkte ta och riva bort den nån dag här nu.
så om jag kunde få all trevlig info ni sitter på i denna tråd :tummenupp
 
Last edited:
hp skrev:
Du vet väl att man kan ladda hem verkstadshandboken till Husaberg 01-03 här: http://www.husaberg.se/download/former.asp

Jag beställde den från Husaberg i pappersformat för flera hundra kr, sen kunde man ladda hem den ett par månader senare :(
Tack för det....men i den står ju t.ex inget om att fjädern kan hoppa ur kickaxeln om den inte är riktigt intryck.
så jag tar gärna tips från folk som har rivit själv
 
håll ner kickaxeln tills kåpan är helt borta sen sätter du på en tving eller vadsomhelst bara inte axeln hoppar upp sen så är det märkningar på två smådrev ett som kamkedjan sitter på å det andra sitter på vevaxeln ena drevet har en prick å det andra har två prickar den ensamma pricken ska vara mellan dom tvåprickarna se till att inte snurra runt dreven med prickarna när kopplingen är borta för då hamnar kolv å ventiler i otakt det är inte alls svårt så länge man inte har tummen mitt i handen hoppas bara att jag inte glömt något
 
karlsson skrev:
håll ner kickaxeln tills kåpan är helt borta sen sätter du på en tving eller vadsomhelst bara inte axeln hoppar upp sen så är det märkningar på två smådrev ett som kamkedjan sitter på å det andra sitter på vevaxeln ena drevet har en prick å det andra har två prickar den ensamma pricken ska vara mellan dom tvåprickarna se till att inte snurra runt dreven med prickarna när kopplingen är borta för då hamnar kolv å ventiler i otakt det är inte alls svårt så länge man inte har tummen mitt i handen hoppas bara att jag inte glömt något

såja så ska det låta....tack för det :tummenupp
 
Ska du bara ta bort transkåpan behöver du bara ha koll på kickaxeln inget annat, men ska du i och greja med kopplingskorgen mm så ska du hålla koll på märkningar på drev mm.
 
Evil M skrev:
Ska du bara ta bort transkåpan behöver du bara ha koll på kickaxeln inget annat, men ska du i och greja med kopplingskorgen mm så ska du hålla koll på märkningar på drev mm.

Jag tänkte ta bort dom drev som inte längre behövs eftersom jag tagit bort startmotor och batteri. mest för att kolla dreven som startmotrorn går mot eftersom starten bara rasslade till mot nåt :va
 
walste skrev:
Jag tänkte ta bort dom drev som inte längre behövs eftersom jag tagit bort startmotor och batteri. mest för att kolla dreven som startmotrorn går mot eftersom starten bara rasslade till mot nåt :va

Då behöver du bara hålla koll på kickaxeln. sen tar du bort drevet som ja visar på bilden, tror inte du behöver ta bort mer än det drevet. Jag har inte tagit bort det själv eftersom jag har kvar startmotorn, men när jag böt kickaxel så tog jag bort drevet bara för att kolla lite...nyfiken... :rolleyes:

Bild med kopplingskorgen och en utan kopplingskorg.
 

Bifogat

  • transkåpan.jpg
    transkåpan.jpg
    112.7 KB · Visningar: 92
  • transkåpan1.jpg
    transkåpan1.jpg
    100.6 KB · Visningar: 91
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top