Att tänka på vid start av cykel som har stått länge?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Jag har som bekant borrat upp min cylle till 790 kubik och även portat toppen med större ventiler. Jag var noga med att dränka kamaxeln och vipporna i olja innan jag skruvade ihop topplocket men hur är det med cylindern. Den har stått öppen länge, bör jag ha lite olja i förbränningsutrymmet också för att förhindra att den skär det första den gör? Något annat att tänka på?

Ska sägas att jag provstartade den i 5 sekunder innan påsk för att få runt oljan i motorn, då hällde jag i en skvätt olja i förbränningsutrymmet då jag visste att oljetrycket skulle falla så fort jag startat motorn.
 
Nu har du ju redan snabb startat en gång men jag brukar göra så här, om det är nya kolvar m.m.

Smörja in loppen med lite olja, + dränka in kammarna med lite olja, sen tar jag och lossar spridar kontakterna så hojen inte får sopa, sen brukar jag dra runt motorn några varv på startmotorn så för hoppnings viss kamkedjesträckaren får lite mera olja, och allt annat.(brukar även dränka in den rejält med olja och pumpa i olja lite lagomt i sträckarna). Sen brukar jag sätta i spridarna igen och starta upp hojen och va väldigt noga med att allt låter ok..och hålla kolla på temp + eventuella läckor...låter hojen gå upp i ca 85c-90c på tomgången sen slår jag av den...och kollar en sista gång om det läcker något stans...är allt ok då så tar jag en liten sväng och sen åker tillbaka och dubbel kollar allt igen.

Sen om det här är rätt eller fel låter jag va osakt men det har alltid funkat åt mig :)
 
Kolla på utube hur ferrari Lamborghini bmw o många fler kör in prestanda motorer.. Jag startar kollar att oljan kommer hid vippan o kammar. Sedan drar jag ganska hårt omedelbart så kolvringar sliter in sig med högt tryck mot cyll.. Motorn blir tätare o leak down förbi kolven i cyl är obefintlig.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top