Att tänka på vid påställning?

Dr mc

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
99, Suzuki sv650su
Tja,
E nybliven mc-ägare och kan tyvärr inget rent tekniskt ännu. Jag köpte bågen i somras och tyvärr inte kunnat ha den i garage men under tak vintern som varit.
Vad ska man tänka på nu när man plockar fram den? Byta olika, luft osv?
Tacksam för tips samt websidor

Byta luft i däcken är viktigt.. Jag brukar köra med en 78%-ig kväveblandning. Borde gå att få tag på hos välsorterade bensinmackar.

I övrigt; har du en instruktionsbok?

Oljan borde du ha bytt i höstas, annars är det väl bara att kolla igenom så att allt verkar fräscht. Har den stått fuktigt och i icke konstant temperatur så skulle jag nog byta bromsvätska när jag ändå höll på.

Tyvärr, ingen instruktionsbok. Men kan söka fram det som behövs, bara jag vet vad.
Tack :rolleyes:

Jag vred nyckeln till tändningsläget, startade och sen körde jag. Det har gått bra alla 8 vårar jag har haft premiär iallafall.

Byta luft i däcken är viktigt.. Jag brukar köra med en 78%-ig kväveblandning. Borde gå att få tag på hos välsorterade bensinmackar.

I övrigt; har du en instruktionsbok?

Jag har ju turen att ha tillgång till en gasstation, fyller Trimix i mina däck, dvs oxygen, nitrogen och helium :gnissla

Det är bra att ställa på hojen via Transportstyrelsen och skriva ut ett påställningsbevis (om det finns fortfarande) och sedan teckna en försäkring :tummenupp

Normal service och säkerhetscheck räcker långt. Dvs, kolla oljan, byt om det är dags. Kolla lufttryck i däcken och att all belysning samt instrumentering fungerar. Testa bromsarna så inget rostat eller kärvar. Kylarvätskan bör väl egentligen kollas innan vintern om den ska stå ute så att inget fryser sönder.

Det är väl det faktumet att den stått ute i värmeväxlingar och luftfuktighet som gör att det blir lite extra att kolla, men det brukar inte vara några problem. Beroende på hur mycket bensin du hade i tanken så kan kondens bildas och då kan det vara värt att fylla i ny och fräsch bensin för att förenkla starten.

Har man hojen i varmgarage räcker det ofta med att bara koppla bort batteripolerna och låta den stå.

En annan viktig sak, från påställningsdatumet att du har försäkring:fakta
Annars kommer trafikförsäkringsföreningens avgifter som är bra mycket dyrare med ett brev...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul