Att tänka på vid köp av begagnad sporthoj

karrolans

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2022
Hoj
Ingen
Är det någon som har några tips på vad jag bör kolla efter när jag köper min första mc?
Jag kan inte så mycket om motorcyklar.
Vad skulle ni som är erfarna säga är det viktigaste för mig att hålla koll på för att inte bli blåst??
(har inte tagit mc-kort ännu men vill att det ska gå smidigt, så jag vill vara förberedd)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena.
Har inte du redan en tråd här om detta?

Det du gör är att ta med dig någon som är kunnig i hojar om du handlar privat. Firma är inte riktigt lika nödigt för de har ju ändå ett rykte att sköta. Listan på saker att kolla är lång men några saker är historik, allmänt skick, skador, slitagedelar som däck, kedja. Är vätskor i bra skick, senast bytta mm. Är man inte kunnig så bör man därför ha med någon som hjälper en.

Lycka till.

/D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En hoj du känner att du trivs på att du sitter bra o inte minst känner en känsla av snygghet ihop med hojen.

Vissa dagar kan man få gå runt o titta på hojen från flera håll innan den blir snygg igen.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
https://www.sporthoj.com/forum/threads/tips-på-sport-mc-till-liten-kvinnlig-nybörjare✨.291837/

Du fick en del tips i din andra tråd gällande vilken typ av hoj är lämplig. Tror det bästa nu är att ut och leta en hoj. När du provsuttit och tror du hittat en model/märke du vill ha kan du återkomma till forumet och fråga om just den hojen om någon här har erfarenhet vad som man ska kolla extra på.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Av erfarenhet kan man vara lite ivrig att köpa när man åker och kollar på ett objekt. Då missar man tyvärr viktiga saker man borde sett om man inte är lite ivrig. Så kom överens med din kompis som följer med, att hon/han SKA vara kritisk och bakåtsträvande....
Det är mitt tips.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som redan skrivits i # 2.
1) Du ska ha med dig en erfaren MC-förare. Gärna så mekkunning att hen kan mäta batterispänning med avstängd motor och med motor igång. #
(Har själv köpt hoj med kass laddningsregulator=hojen startar vid garaget efter batteriet laddats men inte efter några mil....)
2) Det är bra (i varje fall för mig att ha ett protokoll att gå igenom, köpt hoj utan tuta....)
Bifogar exempel

# och för egen del 2009 efter inte kört hoj efter 1970 tyckte jag det var bäst/säkrast hen gjorde provturen.....
 

Bifogat

  • 20220715-MC-kontroll-2.png
    20220715-MC-kontroll-2.png
    164.6 KB · Visningar: 32
  • 20220715-MC-kontroll-1.png
    20220715-MC-kontroll-1.png
    166.2 KB · Visningar: 32
  • 20220715-MC-Kedjeförlängning5.png
    20220715-MC-Kedjeförlängning5.png
    134.9 KB · Visningar: 29
Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
1. Jag vill bara tillägga att man inte ska lita blint på mc-firmor.
Jag har sett hojar till salu på firma som gör att jag aldrig skulle våga köpa osett med hemleverans. (Vilket kan vara lockande ibland om firman ligger långt bort)
2. Köp en sporthoj med insprutning så slipper du många framtida problem och kan köra mer istället.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tänk också på att sporthojar har sin effekt i det övre registret. Kan upplevas "slöa" och roliga först i farter långt över kortets gräns för överlevnad. Stirra dig inte blind på sporthoj även om de är snygga. Kolla på streethojar som Tuono, Mt10 mm. Ballaste bruden på stan om du kommer på en Aprilia! :Bugar :cdevil:hojsmilie
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu sitter ju inte eventuell attraktivitet i hojen utan i ägaren.

Mina 5 öre lägger jag på att köpa en hyfsat klok sporthoj i mellanklassen och inte gå på en värstingliterklubba direkt.
Billigare, enklare, snyggare och gör dig till en bättre förare (inte en sämre).

Det är ändå oftast utseendet/stilen som räknas så gå på Ducati!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Mjo men budget är alltid en fråga och minns jag rätt så var den inte skyhög i detta fall. En ducce som första hoj? Absolut men vilken och servicekostnader därefter med remmar mm...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha absolut är det så. Tänkte bara att väljer man en sporthoj som första hoj så är det ju för utseendet, och då blir det ju Ducati…

Annars finns det ju betydligt vettigare förstahojar menar jag.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top