Att tänka på när det gäller gsx-r 600?

Mech

www.apan.se
Gick med
24 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
R
Èfter många om och men har det kommit fram till detta.
Jag kommer att köpa antingen en -99 eller en -97 gsx-r 600.
Nu är det vintertid här uppe i Umeå och det känns litet som att köpa grisen i säcken när man inte kan provköra osv.
Till frågorna då:
Vad ska jag tänka på vid dessa årsmodeller, som eventuella barndomsproblem på -97:an eller så...
Jag har fått för mig att -97:orna är reggade på 25 kw. Annars har jag inte så stor koll.
Någon kunnig som har lust att ge ett råd eller två?

/Martin
 
Mech skrev:
Èfter många om och men har det kommit fram till detta.
Jag kommer att köpa antingen en -99 eller en -97 gsx-r 600.
Nu är det vintertid här uppe i Umeå och det känns litet som att köpa grisen i säcken när man inte kan provköra osv.
Till frågorna då:
Vad ska jag tänka på vid dessa årsmodeller, som eventuella barndomsproblem på -97:an eller så...
Jag har fått för mig att -97:orna är reggade på 25 kw. Annars har jag inte så stor koll.
Någon kunnig som har lust att ge ett råd eller två?

/Martin

http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/top600s.html <-- 1997

"The Suzuki is clearly the best racetrack bike -- it turns the best, had the best feedback and the best close-ratio gearbox for track conditions. Also, the seating position and ample ground clearance are the best of the bunch for sporting intentions, not to mention it is the lightest. For fast canyon riding, it's clearly superior, so if going fast is what you live for, the Suzuki is the bike to choose."
Chuck Graves, Racer, Team Graves Motorcycle rankar den som etta bland 1997 årsmodeller.


http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html <-- 1999

"The GSX-R is really only built for one thing, and she's looking a little grey here and there. But she's available and still pretty firm so if you're into what she's into then you can't go wrong."
Greg McClure Motorcycle.com Editor - Sa nog det enda ositiva om denna årsmodellen jämfört med konkurrenterna

P.S. -97:orna är inte alla 25:kw reggade.. Samt tänk på att mycket av kritiken som dessa artiklar ger GSXRn kan ordnas med en g-pack från ex. www.s-racing.se..

men men lycka till med hojköpet.. :tummenupp

:död
 
jag har 97:an.. den är underbar faktiskt. ett vanligt problem ska tydligen vara kamkedjespännaren. den ska helst inte vara från suzuki (original), piratkopian som är istället är manuell är mycket bättre.. men om det är problem med den så hör det ett ganska tydligt rassel ifrån motorn. så du kan ju kolla upp om han bytt den!
 
kamkedjesträckren var dålig ända tills dom la ner modellen, men dom blev bättre och bättre, enligt suzuki så var det bara fabrikations fel på vissa hojar, så kolla kvitton på detta.(rasslar det om motorn så är den med största sanolikhet slut) Annars så är lacken rätt dålig så kolla så att det inte är alldeless för mycke stenskott för det du betalar...lycka till..
 
köp min cbr istället..jag e ärlig :tummenupp
 
Jag är nöjd som fan med min -98 rolig cykel och köra :D
 
97an har väl ganska dåligt mellanregister, iaf enligt Bike när dom testade alla 600or 97or. 98an ska visst vara mycke bättre enligt deras test året efter.
 
Ingoberra skrev:
97an har väl ganska dåligt mellanregister, iaf enligt Bike när dom testade alla 600or 97or. 98an ska visst vara mycke bättre enligt deras test året efter.
Hemma igen...
Kollade på 99:an.
Den var helfräch. Drevad för styrka. Lite skitig och så.
Framgaffeln måste iof renoveras och "det hade han inte märkt" Pfss!
2 600 mil på mätaren.
Prutade ner till 40 papp.
Blir nog den på måndag om inte någon skriker: Neeeej!
 
Mech skrev:
Hemma igen...
Kollade på 99:an.
Den var helfräch. Drevad för styrka. Lite skitig och så.
Framgaffeln måste iof renoveras och "det hade han inte märkt" Pfss!
2 600 mil på mätaren.
Prutade ner till 40 papp.
Blir nog den på måndag om inte någon skriker: Neeeej!


Inget stor mek själv ,men kollade du styrlager och framhjulslager ??

Drevad för styrka+dålig gaffel luktar bakhjulsåka eller försök till det.
Många hårda nedsättningar kan ta styggt på lagrena.
Kolla också koppling i samma veva.
 
Last edited:
Köp min -98 istället... ca 1.700 mil på mätaren... Yoshimura helsystem...

Mech skrev:
Hemma igen...
Kollade på 99:an.
Den var helfräch. Drevad för styrka. Lite skitig och så.
Framgaffeln måste iof renoveras och "det hade han inte märkt" Pfss!
2 600 mil på mätaren.
Prutade ner till 40 papp.
Blir nog den på måndag om inte någon skriker: Neeeej!
 
Långa farbron skrev:
Inget stor mek själv ,men kollade du styrlager och framhjulslager ??

Drevad för styrka+dålig gaffel luktar bakhjulsåka eller försök till det.
Många hårda nedsättningar kan ta styggt på lagrena.
Kolla också koppling i samma veva.
Kom att tänka på det med. Lagrena var finfina både fram och bak.
Kollade lådan och koppling, så bra det gick.
Får höra om killen med -97:an hör av sig...

Jobbar natt nu så i morgon kl 05:58 vet jag nog vad jag känner om -99:an.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top