Att synka förgasare!??

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tror jag behöver en justering/synkning av mina förgasare, har en pararelltwinmotor, är det någon som vet hur man gör? Måste förgasarna bort eller kan man justera in dem på plats(kanske lika bra att ta bort och passa på att blåsa rent munstyckena!?) Vet att Äldre Kawasaki Gpz 900 kan ha problem med att förgasarmembranen skynklar ihop sig med hackande acceleration, har lite hackande själv, kanske en annan har det problemet med. men just vid 5000-6000 varv vid acceleration, lite jobbigt med när man ligger i 90 km och ligger precis i början av "hacket/hostande/ryckande" för övrigt går den kanonbra, är i alla fall ett rent förgasarfel, inget fel i tändingen eller något övrigt mekaniskt förutom just förgasarna.

Har en Kle 500, en offroad med samma motor som Gpz 500(och Er 5(00) En 500)så det är en beprövad motor förövrigt.

Men tips mottages tacksamt! Har provat att blöda förgasarna samt kört med förgasarrengöring, har icke hjälpt. :confused:

Det är väl Keihin CVK 34 på den hojen, samma som på min?
Förgasarsynkning är viktigast för att hojen ska gå bra vid lite gaspådrag, om den hackar vid mycket gaspådrag är det nog nåt annat som är fel.
Det är lätt att kolla om membranen är OK, det är bara att skruva loss plastlocken som sitter längst upp på förgasarna.
Ska du ska synka så ansluter du en vacuumklocka till varje förgasare, det sitter en mässingsnippel under en gummiplugg på varje förgasare som du ansluter slangarna till klockorna på.
Sen skruvar du på en liten stjärnskruv som sitter mellan förgasarna tills vacuumklockorna visar lika. (med motorn på tomgång)
Men jag tror nog mer på att felet beror på skit i nåt munstycke eller trasigt membran.
Har du kollat om den suger tjuvluft?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck