Att starta eller inte starta...

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
...det är frågan?

Har en Dr 750 från 1988 som jag tycker är svinskön, ok den är lite slö i motorn men 1 kugg ner på framdrevet gjorde den riktigt kul i stan i alla fall.

Ibland startar den ibland startar den inte, börjar tröttna på detta.

Förra helgen skulle jag ut o åka o skiten starta inte. Batteriet är helt ok så det är inte det. Det blev inge åka. Så här har den varit nu i över 1 månad, startar ibland o ibland inte. Har nyligen bytt olja+ oljefilter.

Idag efter jobbet var jag i garaget o gjorde en annan grej o så fick jag syn på hojsatan. På med bensinkran, några drag med gasen och ett tryck på startknappen. Skiten starta direkt:va Jag glömmde att chocka den denna gången, kanske den får för mycket soppa? Har rakt rör/slipon utan DB-killer, sen har jag karvat upp ett 2cm stort hål i luftburken.

Vad tror ni som kan: varför startar den bara när jag inte ska ut o åka?:mad:

Kan det vara något skumt elfel (kan inget om el i stort sett)

Tacksam för svar.

1 kugg ner gjorde den riktigt rolig i stan... :D

Jaja, hursomhelst så kan det ju bero på lite olika saker, tex glapp i startknappen eller så kanske den får attans mycket soppa.
Har du ändrat förgasarbestyckningen efter att du grottade loss med brölröret/luftburken?

Jag tror inte att du har choke på din hoj. Vad som händer när du drar i vajern är att du drar på gas. Starta hojen utan gas (eller utan att dra i "choken"), när hojen startat så drar du på "choken" i fullt läge. Stannar hojen då eller börjar hosta så har du ju lokaliserat problemet.

"Choken" sitter isåfall på vänster sida unde tanken, möjligt att det bara ger mer gas....

Idag när den starta gjorde jag precis som du skriver: startade hojen o direkt när en gick igång o börja tveka/hosta så drog jag ut "chokeknappen" o tomgången höjs märkbart o hojen spinner på stabilt. Sen när jag efter en stund drog in knappen igen var jag tvungen att dra ut den direkt, hojen höll på att lägga av. Men sen efter ca. 1 minut kunde jag drar ned till normal tomgång.

Jag kanske borde tejpa igen hålet jag gjorde i luftburken. Jag tänkte: raka rör o utandning kräver ett stort inandningshål men bränslemängden kanske borde kolla med blandskruvar/munstycken?
Orkar inte krångla med att byta munstycken o plocka isär förgasare. Då stänger jag hellre igen hålet o kanske bygger en DB-killer om detta behövs...?:va

När väl hojen har startat o jag har kört i 5 minuter så går den som en kung. Tvekar aldrig på någon gasattack utan är på hela tiden. Den blir iofs ganska varm i motor o rör men det blir väl alla gamla luft/olje- kylda hojar?

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage