att se och uppleva på gotland?

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Jag är helt inne på att åka på semester med motorcykel till gotland i sommar,
blir en shysst bit att toura genom sverige (bor ju i örnsköldsvik) och man hinner säkert uppleva en hel del på vägen oxå! :tummenupp

Jag har varit på gotland då jag var yngre, men kommer inte ihåg så mycket av det... :gnissla

Nu skulle jag vilja ha era bästa tips om gotland,
vad får man inte missa när man är där? :confused:

Ge mig gärna tips på allt som ska upplevas, tittas och smakas på.
Gärna länkar om ni har några! :)

Finns det någon Mc-träff på gotland?

Vid vilken tid brukar den vara? finns det någon hemsida?

Har ni råd och tips om öland så tar jag gärna emot dem oxå,
då öland lix är "i närheten".... :brinnerup


tack på förhand! / Linn.
 
Du har Lelletræffen som ær tidigt på sommaren, (før tidigt) i juni. Kolla på lellesmc.se, dær har du info om du kollar under Lelletræffen i spalten till vænster.

Kør du bana ska du givet passa på att køra Gotland Ring, den ska vara helt klar nu.

Sen finns det massor av skøna vægar & prylar att hitta på, men det får någon annan berætta om. Ha kul!
 
Tips! Fråga en inföding efter 'Gotlandsdricku' !
Smakar, luktar och ser ut som mäsk gör hemma fast lagligt och funkar på samma sätt :gnissla
 
Åk dit när det inte är högsäsong så slipper du alla puckade turister! :hihi

Finns många fina hojvägar på Öjn och man slipper alla älgar och sånt skit!
Finns hur mycket som helst att se, så det är bara att åka runt och stanna när du hittar nåt intressant!
Har en sambo som är Gotländska så själv behöver man bara hänga med när man är där nere! :banana
 
Är halvgotlänning och kan rekommendera sudret (längt ner på södra delen av Gotland) starkt. Åk gärna kustvägarna runt ön å stanna i en liten "by"/samhälle (?) som heter Vamlingbo, käka glass på vamlingbolaget. Helt klart bland de godaste glassarna jag ätit.
Sen får du ju inte glömma Hoburgsgubben.... riktig turistfälla :gnissla
Stanna å handla i en liten lokalaffär nånstans å njut av den riktigt gotlänska dialekten, fattar du inte så kan du slå en signal så ska jag översätta :hihi

Ät saffranspannkaka och stanna å promenera på de långa stränderna (dock kan det lukta lite släke, men vad gör det när du får uppleva naturen?)

Sen ska du givetvis promenera innanför ringmuren i Visby och stanna i affärer som säljer gotlänskt hantverk.

Helt gott njuta av den fantastiska ön med den underbara dialekten. :tummenupp


Lycka till med resan du kommer njuta av den :banana
 
Lilla_damen skrev:
Nu skulle jag vilja ha era bästa tips om gotland,
vad får man inte missa när man är där? :confused:


Gotland är trevligt, och litet, bara åka runt och "upptäcka" ön. Finns en hel del goa krokvägar, har dock ingen karta att rita på, och ett par år sedan jag var nere sist.

Men, ta bilfärjan över till Fårö är ett måste, förutom den långa Rauk-sträckan på västra Fårö så ska man titta in en sväng på "Kutens", http://www.kuten.se/

På sydöstra sidan av Gotland är en liten favorit fiket i Katthammarsvik, skön 50-talskänsla, goa bakverk och en trevlig trädgård sitta/fika i.

/B
 
exiteme skrev:
Jag o gubben ska oxå dit. Men är vädret förjävligt så stannar jag o dottern i hotellpoolen medan maken dyker i leran... :D


Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top