Att sälja mc'n...

Kaffemannen

Medlem
Gick med
17 Apr 2015
Hoj
Triumph Sprint + en hög cyklar
Tidigare när jag sålt en mc, då har den alltid varit stående ett tag för att jag typ tröttnat. Det har varit ett projekt som dragit ut på tiden i evigheter och när den väl blivit såld har det bara varit en lättnad..

När jag för någon vecka sedan slösurfade på blocket såg jag plötsligt och oväntat en hoj som det tamejutton stod mitt namn på. Det var rätt pris, rätt färg, rätt plats, rätt utrustning, ja alla rätt helt enkelt. Men jag har inte plats för två hojar och att sälja den jag redan hade kändes både krångligt och drygt, så jag tänkte strunta i hela idén.

Kom hem från jobbet utan att ha kunnat släppa iden på ett hojbyte helt.
Letade upp några bilder och knåpade ihop en annons på blocket.
20 minuter låg den på blocket innan jag tog bort den och ringde på den annons jag sett.

Det tog mindre än en timme från tanken att jag ska sätta in en annons tills den var såld och jag köpt en annan mc. Dagen efter bytte hojarna ägare och alla var jättenöjd.

Men nu. Jag saknar den gamla hojen, oroar mig för att den ska må bra. Kommer den någon mer gång få åka på slingriga Norgevägar? Kommer väskorna någonsin användas igen? Kommer nya ägaren verkligen bry sig om den på ett sätt som jag respekterar?

Det är bara lite plast och metall så jag borde ju inte bry mig, ändå tänker jag varje dag att jag nog borde försöka köpa tillbaka den, vilket är en galen idé.

Nu när jag skrivit av mig lite hoppas jag kunna släppa dessa tankar!

Vad som händer med tidigare hojar och tidigare flickvänner mår du bäst av att inte känna till...

Äähhh, folk ska ju ha allt mer eller mindre gratis eller kraftigt nedprutat.Försöker sälja en hoj men det går fan så trögt och trots rullande mc säsong med dumpat pris så fortsätter prutandet.Jädra nötter.Och är alla servicarna gjorda och finns det papper på detta och har den rullat nätt och försiktigt och kör du även i regn med den och har den några märken efter 4000 mil osv.Men för f_n, köp nytt istället vetja eller ring Röda Korset. :crash

Äähhh, folk ska ju ha allt mer eller mindre gratis eller kraftigt nedprutat.Försöker sälja en hoj men det går fan så trögt och trots rullande mc säsong med dumpat pris så fortsätter prutandet.Jädra nötter.Och är alla servicarna gjorda och finns det papper på detta och har den rullat nätt och försiktigt och kör du även i regn med den och har den några märken efter 4000 mil osv.Men för f_n, köp nytt istället vetja eller ring Röda Korset. :crash
Som det sagts så många ggr tidigare, det är inte säljaren som bestämmer vad en hoj är värd utan köparna. Eftersom du inte sålt den ännu så har du fortfarande för högt pris.

Ser inga konstigheter att potentiell köpare frågar om servicar är gjorda och om det finns papper på det. Hade jag också gjort.

Kan även underlätta om man svarar artigt och konkret även om du får samma fråga från flera. Alternativet är att uppdatera annonsen med info som bevisligen saknas.

Lycka till :tummenupp

håll ut till slut kommer en köpare och det behövs bara en! sålde en marauder för ett tag sen från -00 och folk var seriöst intresserade av service bok o allt möjligt!!! en japansk cruiser med 50 hk som gått 1400 mil ny olja och filter följde med. vad är det för fel på folk? kom tillslut en kille med skåp bil, sparkade lite på däcken, swishade, lastade och åkte hem. så jävla mycket velpellar. en lirare kollade i två timmar och va jätteintresserad men va absolut tvungen att ha med sig sin mc kunniga pappa dagen efter för att förvissa sig om att inga brister fanns på 20000:- hojjen från år 2000. så skönt när pappa präktig och son mötte köparen på garage uppfarten i full färd med att lasta. vad hände med lite wild and crazy

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som det sagts så många ggr tidigare, det är inte säljaren som bestämmer vad en hoj är värd utan köparna. Eftersom du inte sålt den ännu så har du fortfarande för högt pris.

Ser inga konstigheter att potentiell köpare frågar om servicar är gjorda och om det finns papper på det. Hade jag också gjort.

Kan även underlätta om man svarar artigt och konkret även om du får samma fråga från flera. Alternativet är att uppdatera annonsen med info som bevisligen saknas.

Lycka till :tummenupp

Bad aldrig att få se några papper när jag köpte hojen mer än att han ägde den.Den var inte ens besiktigad pga för mycket buller från Yoshimura dämparen sedan ligger den ca 10 -15 000 under andra av samma märke och årsmodell där jag utfört flertalet servicar själv enligt konstens alla regler och var får man papper på det.Vill för övrigt inte ha denna form av köpare som ägnar sig åt pappersinsamling.Testa, lyssna och känn efter kategorin är däremot hjärtligt välkomna annars får den stå kvar. :va :crash

Last edited:
Service dokumenterar du på ett sådant sätt att det framgår vad som är gjort av vem och när.

Jag servar själv. Drar ut serviceunderlag från nätet, fyller i punkterna när jag gör servicen och skriver under med namn och datum (samt vilka oljor etc jag använt, kvitton bifogas). Allt sparas sedan i en pärm.
Aldrig att någon skulle klaga på det.

håll ut till slut kommer en köpare och det behövs bara en! sålde en marauder för ett tag sen från -00 och folk var seriöst intresserade av service bok o allt möjligt!!! en japansk cruiser med 50 hk som gått 1400 mil ny olja och filter följde med. vad är det för fel på folk? kom tillslut en kille med skåp bil, sparkade lite på däcken, swishade, lastade och åkte hem. så jävla mycket velpellar. en lirare kollade i två timmar och va jätteintresserad men va absolut tvungen att ha med sig sin mc kunniga pappa dagen efter för att förvissa sig om att inga brister fanns på 20000:- hojjen från år 2000. så skönt när pappa präktig och son mötte köparen på garage uppfarten i full färd med att lasta. vad hände med lite wild and crazy

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag blir också så trött på trygghetsknarkarna som verkar rädda att gå utanför dörren utan hjälm.
Sitter man och kollar samt jämför eventuella ovanliga fel i veckor innan man vågar sig på ett köp för i sammanhanget småpengar så undrar jag om man ens vågar använda en sax på egen hand.

"tänk så händer det och tänk så händer det", ja.. tänk om. Tänk om du skulle leva lite och sluta va så jävla rädd för allt. :4skrika

Bad aldrig att få se några papper när jag köpte hojen mer än att han ägde den.Den var inte ens besiktigad pga för mycket buller från Yoshimura dämparen sedan ligger den ca 10 -15 000 under andra av samma märke och årsmodell där jag utfört flertalet servicar själv enligt konstens alla regler och var får man papper på det.Vill för övrigt inte ha denna form av köpare som ägnar sig åt pappersinsamling.Testa, lyssna och känn efter kategorin är däremot hjärtligt välkomna annars får den stå kvar. :va :crash
Fast för en potentiell köpare av den idag är de ju ointressant om du bad att få papper eller ej när du köpte den. Inte heller relevant om den var besiktad eller ej när du köpte den.

Tror de allra flesta frågar efter servicar och om det finns papper på det. Har du gjort det själv har du ju kvitton på grejor du köpt som du kan visa upp.

Ärdet Blackbirden eller hayabusan du säljer? Kikade lite påBlocket och hittade ingen av dessa som jag upplever ligger 10-15.000 sek under alla andra med liknande mil o årsmodell.

Om du fortfarande tycker att priset är helt korrekt satt, vad tror du själv är anledningen till att den inte är såld ännu?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing