Att sälja hoj som står inför en större service

Serva nu! ;-)
 
Äsch tänk inte på det, man får bjuda lite på sig ibland. det gör dom flesta av oss. utan dig hade vi ju inte fått den här diskussionen och det är lärorikt för oss alla att dela med oss av våra åsikter, det är ju så vi växer :)

Serva, kör o njut bara, mätaren e väl störigt i säg som sagt, men kanske nästa år kan man försöka kränga den som lågmilare o låsas som det regnar eller något om man vill? sjyst e de väl inte men det finns nog andra som har gjort det före dig (eller ja, garanterat finns det de). kanske till o med e säkrare o köpa en beg mätare med "rimlig" milställning o sälja den gamla som lågmilare så det känns mer genuint även om det inte är exakt. men ja, det är inte mitt beslut :) bara en ide om det nu skulle kännas bättre och se bättre ut om man kollar service emot milställningen osv i dokumentation
 

Hade gärna gjort det nu, men ekonomin tillåter inte. Är pappaledig och frugan jobbar 75%. I princip alla mina intäkter går till hushållet, då finns det inga pengar kvar att serva hojen för. Jag får ta det i januari/februari då jag börjar jobba igen.
 
När vi är inne på servicar och servicehistorik o dyl.

Vad säger ni om års servicar?
Om man inte kommer upp i mil till service vid xxxx mil så ska man fortfarande göra års service.
Åtminstone så länge man har garanti. Om det är 5 första åren tror jag.

Lämnade in på 100 mila servicen förra året och års service i år. Båda gångerna Honda märkesverkstad.
Funderar på om man ska fortsätta med års servicarna.
Eller om man ska sköta byte olja och filter själv och sen lämna in till milservicarna vid 1200 mil, 2400 mil osv.
 
Det som är viktigt vid årsservice är tex byte av bromsvätska och annat. Så länge hojen körs spelar det mindre roll om man väntar med oljebyten etc till ”rätt” körsträcka, men en hoj som stått orörd i tio år skulle jag hoppa över om den inte var snuskigt billig.

Customhojar körs ju sällan mer än tiotalet mil per säsong, budhojar och Bmw touringhojar brukar inte sällan servas både två och tre gånger per säsong...
 
Har för mig att nästa års service skulle inkludera byte kylvätska och nästa igen bromsvätska.
Har gått strax under 400 mil. Så nästan 200 mil per år i genomsnitt hittills.

Skulle du undvika en hoj om ägaren har bytt kylvätska själv istället för att lämna in på märkesverkstad?
 
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.
 
Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.
 
Kul att man just köpt en mc som servats på en av Göteborgs bästa mc-verkstäder, Jo.....Mc. Bakhjulet står 3mm längre bak på markeringen på höger än vänster sida och det är bara J... som skruvat på den. Det käns ju som ett fynd att för 4000:- få den fina tillsynen. Klåpare, bättre att serva själv.

Menar du att du har köpt en hoj där tidigare ägare har lämnat in den på verkstad varje gång kedjespänningen behövt justeras?

Har du köpt hojen av en handlare skall förstås hojen vara genomgången och sådana saker åtgärdade, alldeles oavsett om det är tidigare ägare eller verkstad som denne anlitat som klantat sig.
 
Last edited by a moderator:
Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.
 
Finns det nån tråd här på forumet som flaggar för oseriösa verkstäder? Känns som det är en bra idé att låta folk som Vrak2005 att dela med sig av sina dåliga erfarenheter av diverse verkstäder
 
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.

Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.
 
har ej läst alla inlägg.

tycker dealen e på vilket sätt du säljer hojjen på.

ex dax för service modell stor!

där går du fri tycker ja.
 
Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....
 
Last edited:
Hur bevisar man för en köpare att man själv har utfört varje service på ett korrekt sätt? Om det duger att spara kvitton på delar kan bara köparen avgöra.

Om vi vänder på det; Skulle man själv våga köpa en några år gammal hoj utan en enda stämpel i boken? Jag skulle inte det. "Jomen jag såg ju att killen kunde meka, han hade ju en skiftnyckel å massa kvitton i bakfickan..."
Sånt duger inte för mig. En stämpel i serviceboken visar åtminstone att fackmän ansvarat för utfört arbete. Bra eller dåligt får var och en avgöra, men det är min syn på saken.

Det hänger ju rätt mycket på hur personens garage ser ut i det fallet. Är det väl utrustat med verktyg och kanske till och med har en hoj som i ögonblicket står och blir mekad med blir nog iaf jag lugnare.
Själv har jag råkat ut för fulmeck på mer än hälften av alla verkstäder jag haft hojarna inlämnade på så stämplarna betyder för mig väldigt olika saker beroende på vad det är för stämpel. En del verkstäder vet jag hoppar över ventilkollen, till exempel. Andra byter inte filter.
Och några gör faktiskt ett bra jobb. :dummer
 
Själv skulle jag gå det allmänna skicket, hur ser drivlinan ut, ser det ut som aber, då börjar nog varningsklockorna ringa, sen att en verkstad gjort servicen ger jag inte mycket för, det är väl som i bilträsket, det fuskas om det går.....

Så du menar att du är okej med att man hoppat över en storservice med blan annat ventilkoll, bara kedjan är ren och smord?
 
Köpt där ny 2015. Servad där alla gånger. Efter den servades där har kedjan inte justerats så de har lämnat ut en nyservad mc med toksnett bakhjul. Det tycker inte jag är helt seriöst oavsett om de justerat kedjan eller inte. Man kan säga att den står exakt fel på ena sidan är markeringen 1,5mm framför strecket och på andra sidan 1,5mm bakom strecket så en liten tankevurpa när man stressat på jobbet typ.

Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.
 
Aldrig i livet. Varje gång man lämnar in på verkstad riskerar man ju att de inte gjort det... gör man det själv blir det gjort.

Jag aktar mig för hemmapulare som påstår att dom gjort saker.
Hur vet man att dessa vet vad dom sysslar med liksom? Även om inte en stämpel från en verkstad är någon garanti så smäller det högre i min förtroendebok än gemene hemmamekaniker.
 
Så vitt jag vet så använder sig verkstäderna av lasermätning och inger markeringarna på svingen då dessa inte är 100-procentiga.

Johans Mc har inte använt laser i det här fallet.Från att den knappt gick att svänga så är den riktigt trevlig att köra nu när jag satt bakhjulet rakt efter markeringarn på svingen. Kedjeskrapljudet har försvunnit. Kuggarna på bakdrevet blev metallglänsande på ena sidan p g a snett bakhjul. Rätt mycket som styrker min tes om fuljobb.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top