Att plana eller icke plana

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Det är frågan.
Hojen är en GSXR1100 -92, toppen är portad men aldrig planad. jag har inte mätt om den är plan men har inte haft problem med läkage. Nu när motorn är i molekyler funderar jag på om jag ska plana toppen för att få det riktigt bra vid ihopmontering.
Vad tycker ni, är det lönt?

Har du aldrig haft problem med läckage så är det säkert ingen fara. Men det skadar nog aldrig att ta av någon tiondel. Men du ska ju inte plana av för mycket iaf.

Hallå trimnissar! brukar ni plana? vad ger det? kompet ökar ju lite iaf...
Hur mycket ska jag ta av?

Jabben skrev:
Hallå trimnissar! brukar ni plana? vad ger det? kompet ökar ju lite iaf...
Hur mycket ska jag ta av?

Jag gjorde ordning en '91 en gång, Och när Grottis hade portat toppen tyckte han att jag skulle plana toppen 3 tiondelar, och det tillsammans med RS 36'or och ett V & H...

0.3mm låter bra.
Vill herr motorslip ha toppen utan ventiler måntro? Nog borde han kunna plana med ventilerna kvar i toppen tycker jag.

Jabben skrev:
0.3mm låter bra.
Vill herr motorslip ha toppen utan ventiler måntro? Nog borde han kunna plana med ventilerna kvar i toppen tycker jag.

Varje gång farsat skickat iväg toppen för slipning har han alltid tagit bort ventilerna. Men det brukar ju herr motorslip fixa själv (dock vet jag inte om man betalar något extra för det?)

Plocka ur allt först, du ska väl ändå göra ett ventiljobb?

...Annars kostar det säkerligen extra, iaf här i stan..

Vet inte exakt hur en sån topp ser ut men tar inte fräsen i nånstans finns det väl ingen anledning att ta ur ventilerna? Såvida du inte har tänkt att rensa upp kanalerna...

Jag har lämnat en del toppar på plan då har iaf SM motor här i götet inte haft något emot att ventilerna sitter kvar bara bra så blir det lättare att hålla rent.
Sen är det där med planing en smaksak men börja med att kolla hur det är ställt med planheten idag det kan din motorfirma hjälpa dig med så får du ett exakt mått om du är osäker/inte har verktyg själv.

Jag valde, (eller rättare sagt min motor guru valde) att plana av cylindrarna i stället för toppen. Bara för att få behålla förbränningsrummen så som 20st japaner funderat ut att dom ska vara. Hur fel kan dom ha tänkt?

Qwerty skrev:
Jag valde, (eller rättare sagt min motor guru valde) att plana av cylindrarna i stället för toppen. Bara för att få behålla förbränningsrummen så som 20st japaner funderat ut att dom ska vara. Hur fel kan dom ha tänkt?

De japanska teknikerna tänker - "Vi måste tumla till insugsluften så att atomiseringen maximeras och utsläppen minimeras, det träjdar vi mot 3 hästar"

Jabben skrev:
0.3mm låter bra.
Grundat på vilken gudomlig insikt då ? :D
Planar gör man för att få den plan.
Vill man ta ner toppen för höjd komp bör man väl på ett eller annat sätt ta reda på hur
mycket den ska tas ner.
T.ex. efter vilken komp man vill ha och vad ventil/kolv-spelet är. DET låter, iaf i mina öron, bättre.

Men visst, inget hindrar att det ger .3 mm som svar....
/u

Vid renoveringsplaning tycker jag att avverkningen ska vara så minimal som möjligt och att man inte glömmer bort att kolla cylinderns planhet.
En planad topp på en varpad cylinder säger ju sig själv hur det kommer att gå.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back