Att operera sina ögon. Vågar man?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Nej det är nog skillnad på star och en vanlig lasik/lasek
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det var för mig en övergående problem som Memira upplyste mig om redan före operation, tänker överhuvudtaget inte på det längre, kör mycket i mörker utan problem!


Skickat från min iPad med Tapatalk

Har själv gjort ( som jag tidigare skrivit i tråden ) linsbyte hos Memira.
Haloeffekten har jag fortfarande efter 7mån.
Har börjat vänja mig och har egentligen inga problem att köra i mörker dock är halo'sarna kvar.
Ångrar inte operationen.

Försvann Halos helt för dig lasseamal eller har du bara vant dig?
Hur länge sedan opererade du?
Var det linsbyte du gjorde?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hej.

Har funderat av och till under en längre tid på om jag ska operera mina ögon för att slippa både glasögon och linser. Många som har gjort det är hur nöjda som helst och en del skulle sälja sin själ för att få det ogjort...

Finns det någon/några här inne som opererat sina ögon och kan komma med lite tankar och tips på ev. klinik?

Har fastnat en del för NoCut tekniken hos Vårda ögonklinik. Har varit hos Memira men fick ingen bra känsla där riktigt och då det gäller ögonen så är jag försiktig.

Givetvis förstår jag att det är bäst att tala med en klinik/läkare direkt men tänkte jag hör med folk här inne först.

Tack på förhand. :hej

Jag gjorde det för 5 år sedan. Det bästa jag gjort utan tvekan. Borde gjort det 10 år tidigare med facit i hand. Så jäkla less jag var med torra ögon med linserna. Tjejen säger samma sak.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag gjorde det för 5 år sedan. Det bästa jag gjort utan tvekan. Borde gjort det 10 år tidigare med facit i hand. Så jäkla less jag var med torra ögon med linserna. Tjejen säger samma sak.

Minns du vilken variant du gjorde? Var gjorde du det?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Flygvapnet har ju valt att godkänna vissa ögonoperationer för flygförarutbildningen så man får nog anse att åtminstone en del av dem har blivit "vardagsmat"
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Häromdagen läste jag att nu accepterar man personer som gjort ögonoperationer som stridspiloter i Sverige.

Lite lustigt då jag alltid har hört att det var Ryssarna som utvecklade operationen för att rädda kvar utbildade piloter som fått ålderssynfel inom flygvapnet
(kan vara en skröna, men dom var tidiga och duktiga på att lasra ögon)

Såg det också. Det rör sig om laseroperation som jag uppfattade det, inte linsbyte. Det är ju bra om det har kommit så långt att man accepterar det. Antagligen är det inte samma tryck längre på utbildningarna i flygvapnet så man får fler lämpliga kandidater att välja på såhär. Det var många som säkert hade lämpligheten som inte kunde söka förr, men man hade ett så pass stort urval att man kunde vara kräsen.

Vet en som gjorde en ögonoperation i Ryssland för över 20 år sedan. Minns inte vad det var för typ av operation som gjordes då. Han hade extremt dålig synskärpa. Det blev väldigt lyckat. Via hans mamma hade de rötter i Ryssland. Men de var kända för ett vara framstående i området.

När man läser på om ögonoperationer så ser man att just en incident inom flyget ledde till att man insåg att man kunde sätta in en plastlins i ögat utan att det stöts bort. Det var något flygaress från världskrigsåren som glömde sina skyddsglasögon och fick splitter från huven som var tillverkad i plexiglas (plast). Någon militär ögonläkare drog vissa slutsatser och på det viset började det.

Intressant att läsa vad folk skriver om sina upplevelser. Fortsätt gärna dela med er. Kan komma väl till pass för de som står och funderar på att göra ingrepp. Laser eller linsbyte beroende på problematik.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, som jag uppfattade det gällde det laserslipning av befintlig lins, förmodligen den modellen där man föser hinnan åt sidan utan att skära i den, eftersom det ska vara tåligare sen.

Man vill ju inte höra ett "Splatt" på sidorutan när man drar 9G i en undanmanöver, det blir så jobbigt att landa sen...
 

lasseamal

Medlem
Gick med
26 Apr 2017
Ort
göteborg
Hoj
honda vfr 800fa vtec 2008
Har själv gjort ( som jag tidigare skrivit i tråden ) linsbyte hos Memira.
Haloeffekten har jag fortfarande efter 7mån.
Har börjat vänja mig och har egentligen inga problem att köra i mörker dock är halo'sarna kvar.
Ångrar inte operationen.

Försvann Halos helt för dig lasseamal eller har du bara vant dig?
Hur länge sedan opererade du?
Var det linsbyte du gjorde?

Linsbyte, 11 år sedan, jo jag ser halo fortfarande om jag tänker på det, men väldigt lite


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top