Att: ni som åker turbohoj

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Tjena , jag undrar lite hur mycket användningsområde man tappar på att åka med snurra på cykeln , jag har haft diverse trimmade bilar och vet ju att man inte gärna åker o handlar för ofta i en sådan.
Tankarna går i att åka turboR1:a till sommaren och då inte ladda för mycket (fet risk) just för att få lite mer hållbarhet, för körningen skull vet jag att det inte skapar några större problem mer att man får lära känna hojen igen
Det jag läst mig till om ni som åker turbohojar verkar kunna använda hojarna rätt mycket, finns det sådana marginaler på motorena att det räcker med tätare oljebyten och egenservicar för att man ska kunna använda hojen som ett bruksfordon eller är jag helt ute o motocyklar ?
tacksam för svar
mvh per
 
Du kan använda hojen precis som vanligt, ja tog min till IsleOfMan och det enda verktyg jag hade med mig var för att kunna sträcka kedjan. Men det är väldigt lätt att köra sönder en turbohoj om man inte kör med insidan.
 
heliac skrev:
Men det är väldigt lätt att köra sönder en turbohoj om man inte kör med insidan.

Vad avses? Vill du utveckla det litegrann är du snäll? (Jag är genuint nyfiken)
 
Jag kan ju bara tala för mig själv och utifrån mina egna erfarenheter. När man maxar en turbohoj (alltså fullt spett på höga växlar) blir allting varmt väldigt mycket fortare än normalt. Med värmen ökar också risken för spikningar och spikningar kan ta död på en motor hur fort som helst. Man kan laborera med tändning soppa och kylsystem mm. för att klara sig en liten stund längre, men till slut kommer värmen ikapp. Grejerna är helt enkelt inte designade för det här effektuttaget, i alla fall inte några längre stunder.

Har man alltså posöråkt i stadstrafik och har en motortemp på 100 grader är det väldigt dumdrisdigt att åka ut och hålla stumt. Visst, klämma ur lite på låga växlar är väl ingen större fara då man inte kan behålla något laddtryck någon längre stund (utan att slå runt) :D

Man kan köra fort länge om man inte håller på och gör stenhårda accelerationer hela tiden. Tänk på att det ofta räcker med den effekten motorn har från början för att tex. köra i 250km/h, alltså behöver man knappt använda något laddtryck alls.
 
Per r1 skrev:
Tjena , jag undrar lite hur mycket användningsområde man tappar på att åka med snurra på cykeln , jag har haft diverse trimmade bilar och vet ju att man inte gärna åker o handlar för ofta i en sådan.
Tankarna går i att åka turboR1:a till sommaren och då inte ladda för mycket (fet risk) just för att få lite mer hållbarhet, för körningen skull vet jag att det inte skapar några större problem mer att man får lära känna hojen igen
Det jag läst mig till om ni som åker turbohojar verkar kunna använda hojarna rätt mycket, finns det sådana marginaler på motorena att det räcker med tätare oljebyten och egenservicar för att man ska kunna använda hojen som ett bruksfordon eller är jag helt ute o motocyklar ?
tacksam för svar
mvh per
En bra grej är att koppla fläkten så du kan köra den manuellt, bra vid kökörning. Du kan även dreva upp hojen en hel del så spar du motorn vid långkörning.
 
Last edited:
Peter lots skrev:
En bra grej är att koppla fläkten så du kan köra den manuellt, bra vid kökörning. Du kan även dreva upp den en hel del så spar du motorn vid långkörning.

Min fläkt är på hela tiden....
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top