Att mötas i en kurva.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hej på er.

Varit ute nu ett par gånger sen säsongen börjat och har uppmärksammat ett ökande problem med att folk väldigt gärna genar genom kurvor. Detta gäller främst bilister men även motorcyklister. Senast i förrgår var jag ute och kommer på en 70-sträcka in i en öppen svepande högerkurva med 100% sikt åt båda håll. Jag observerar i god tid att jag får möte av två hojar på väg in i vad för dem blir en tajt vänstersväng.
Då upptäcker jag att mötande högst troligtvis inte sett mig eller felaktigt tajmat in sin nedläggning då vi är på väg mot varandra eftersom han/hon har hela sin överkropp hängandes ut över min sida av vägbanan. Snyggt sätt att få huvudet avslaget mot en Boxercylinder...
Nu lyckades jag korrigera min linje och vi undvek att kollidera. Tyvärr var föraren som kom efter första stollen inte mycket bättre utan den hade också stort överhäng på min sida. Ren idioti.

Är det fler som upplever att detta ökar? Mest irriterande är alla bilister som tycker sig ha rätt att gena med sina stora SUVar i skymda kurvor.

Vet inte vad jag vill uppnå med denna tråd. Kanske någon läser och får sig en tankeställare om hur snabbt något kan skita sig. :va
 
Japp, folk blir sämre och sämre på att hantera sina fordon, dom åker istället för att köra. Och ja, dom är oftare och oftare över på fel sida i vänsterkurvor, eller utanför asfalten i högerkurvor. Vi har tex en skymd vänster in i vårt bostadsområde, 40-väg. I normalfallet går det att köra om med bil till höger om dom som kör in i området, dom har ofta nästan hela bilen över mittlinjen, och väldigt ofta en god bit över 40.
 
Även jag har noterat detta ofog. Hur svårt är det att hålla sig på sin sida om mittlinjen - trots att man kör som en flåbuse, typ som jag.
 
Upplever också detta rätt ofta. Däremot vet jag inte om det ökar. Min egen ryggmärgsreflex får mig att svara att det ökar, men i och med att det är något jag stör mig på och reagerar på misstänker jag också att mitt svar påverkas till viss del av confirmation bias.
 
Senast förra veckan kommer jag in i en svepande vänsterkurva som svänger höger skymt. Lägger mig längst till höger i vänsterkurvan och möter i mitten av kurvan ett tåg med MC förare som kommer körandes MITT i vägbanan med reflexvästar, helt stela raka armar och blicken rakt fram mot ett fält.

Ren idioti, hur dessa innehar ett MC kort är ett mysterium.
 
När vi ändå har nämnt stora SUV:ar passar jag på att hoppa på dom och generalisera med risk för att bli ovän med SUV-folket här inne.

Om det är några som har svårt för att väja ut på väggrenen, kanske lite ner i diket om man möts två bilar på en smal väg så är det SUV-ägarna som verkar vara rädda att få lite gräs på fälgarna. Själv är min bil ganska låg fram med spoiler o allt men oftast är det jag som får plöja ut i spenaten. Vad har dessa människor SUV till om inte man nyttjar högre markfrigång och grövre däck?
 
Även jag har noterat detta ofog. Hur svårt är det att hålla sig på sin sida om mittlinjen - trots att man kör som en flåbuse, typ som jag.
På Isle of Man tjatades hela tiden i radio om att hålla sig på sin sida i kurvor
Tydligen en vanlig olycksorsak där.
Don't lean over
 
När vi ändå har nämnt stora SUV:ar passar jag på att hoppa på dom och generalisera med risk för att bli ovän med SUV-folket här inne.

Om det är några som har svårt för att väja ut på väggrenen, kanske lite ner i diket om man möts två bilar på en smal väg så är det SUV-ägarna som verkar vara rädda att få lite gräs på fälgarna. Själv är min bil ganska låg fram med spoiler o allt men oftast är det jag som får plöja ut i spenaten. Vad har dessa människor SUV till om inte man nyttjar högre markfrigång och grövre däck?

Apropå confirmation bias. Igår kom jag körandes (i bil tyvärr) på en rätt smal men spikrak vägsnutt och fick möte av en SUV modell större. Istället för att göra det naturliga och köra in till sin högerkant så att båda kan mötas, med så gott som bibehållen fart, valde föraren att sakta ner. Ordentligt. Jag var tvungen att göra detsamma och i princip köra med ett hjulpar i diket vid själva mötet för att inte bränna rakt in i vederbörande. Funderade på om jag kanske hade missbedömt avståndet till kanten för nämnda SUV, men en snabb kik i backspegeln avslöjade att hen ledigt hade åtminstone en halvmeters marginal ut till höger.
 
På Isle of Man tjatades hela tiden i radio om att hålla sig på sin sida i kurvor
Tydligen en vanlig olycksorsak där.
Don't lean over
Där är ju alla på fel sida av vägen. :)
Men jag förstår att det finns många skyltar och radion tjatar för vi som besöker ön är ju med undantag för besökare från resten av UK vana att köra på andra sidan.
Det var ledsamt att se så många olyckor utanför tävlingarna och antagligen var ett antal av dem p g a fel körfält eller genande i kurvor.
Här hemma har det absolut blivit vanligare att folk kör galet genom kurvor eller ligger mitt i vägen på smala vägar.
Det är inte bara mobilsurfande idioter utan också många som nog är rädda för dikena eller helt enkelt har för dålig kontroll på bilen.
På småvägarna kring sommarstugan är det BMW-X5 och Audi Q7 som dominerar vansinnigheterna tätt följda av unga mörka män i också BMW eller Audi helt utan kontroll över färden oftast.
Sällan jag blir skrämd av en gammal Opel.
 
Tja jag kör ju mycket ca 70-100 mil i veckan och nog fan kör folk som arslen.

Varje vecka ser jag omkörning i dolda kurvor.

Omkörning över heldragna linjer.

Omkörning med möte.

Hur många som helst som kör utan ljus på.

Mobiler, skiter i stopplikt som ni skrev genar i kurvor.

Men det värsta är att hoj folket fanimej inte är ett dugg bättre. Hur många som helst som ligger 5-10 meter bakom lastbilar, kör utan ljus, kör som sagt om i dolda kurvor.

Jag är förvånad över att inte fler dödas lämlestas invalidiseras än vad som sker.

Om detta beror på altime high försäljning av hojar pga pandemin vet jag ej men hoppas att det är övergående.
 
Det är då man gärna kör ett tyngre fordon typ nån gammal pickup som är tillräckligt motståndskraftig att få den opportunistiske gränsöverskridaren att snurra ut i yttre rymden. Jag är normalt ingen sadist, jag kör en fin ny bil jag är rädd om, men om/när sådant händer låt det hända 100% och med maximal effekt. Som ett perfekt slag med en järnetta i golf.
 
Sedan jag skaffade hoj på nytt 2009 har det hänt en gång att jag på hoj i en helt öppen högerkurva för mig råkat ut för en bilist som genade i sin vänsterkurva och tog kanske 1/3 av min vägbana. Nåja jag hade ju mycket kvar till diket så inga problem.
Däremot har jag en gång med servicebilen i jobbet på hösten (november) råkat ut för att det var ca 1 dm nysnö på väg 40 mellan Nässjö och Eksjö. I en nedförsbacke (för mig) nära Eksjö hade en lastbil i mötande fil fastnat / stannat i uppförsbacken. Och följande lastbilar har ställt sig med 50 meters lucka. I väntan på hjälp. Jag är på väg mot Eksjö och har passerat ett antal lastbilar som står stilla på mötande vägbana. Då tar en "optimist" på väg till Nässjö och börjar köra om en lastbil samtidigt som jag kommer med firmabilen.
Jag väljer köra av vägen, hellre än testa frontalkrock. Till min stora häpnad försvinner jag inte ner i ett krondike utan kan efter mötet köra upp på vägen igen. Har nått år senare sommartid sett att just där det hände var en trafikkontrollplats eller liknande med asfalt, inte krondike.
 
Last edited:
Ser att fler än jag tyvärr råkat ut för samma sak. Jag kan inte se en annan orsak än nonchalans och invand falsk säkerhet när folk är ute och åker både bil och mc.
"Ja jag har kört här 100 gånger och aldrig mött någon så idag lär det vara samma, hej och hå" PANG!

När det kommer till MC så har jag också märkt att det gärna är äventyrshojar som det gäller eller touringbågar. En anledning att jag inte åker i gruppkörningar.

Bilar så är SUVar alltid standard. Möter ofta SUVar på landsvägarna och skulle ljuga om ens hälften kan köra. Då jag själv inte har någon dyr bil så brukar jag tvinga dem att köra ut till sidan genom att visa att jag själv inte tänker köra i diket för deras skull. Då brukar de flesta fatta att de också måste ut till kanten om de inte vill ha sin vänstersida bortskrapad. Givetvis går jag ju ut i kanten men jag skiter väl i om deras 1.5 miljoners BMW blir skitig eller får stenskott. SUV-folk får fasen inse att de också har ett ansvar.

Just det. 5 min innan jag mötte hojarna i den där obehagliga incidenten, så låg jag bakom en BMW cab på samma väg ett bra tag. Han genade genom varje kurva oavsett om den var skymd eller inte. Låg mitt i vägen på rakor mm. Han var inte full för han vinglade inte utan han bara sket i det. Helt otroligt. Undrar hur det gått om han mött duon i kurvan istället för mig... :confused::oops:
 
Folk som kör MC på mittlinjen är ett jäkla otyg. Verkar vara mest populärt hos customfolket men reflexväst drar också folk ditåt.

Okej, det minns jag väl från trafikskolan att man inte ska ligga mot högersidan för då tror andra trafikanter att man är en moped. Men på smala vägar är det fan inte kul att ha 500kg HD på mittlinjen när man kommer med bilen och inte kan hålla åt sidan.
 
Okej, det minns jag väl från trafikskolan att man inte ska ligga mot högersidan för då tror andra trafikanter att man är en moped.
Det är väl en urbota dum anledning och kan invagga motorcyklisten och bilisten i en falsk säkerhet. Själv placerar jag hojen för maximera min chans att kunna undvika och väja för strul. ALLA är ute efter att ha ihjäl oss när vi kör MC.

Att köra mellan bilspåren är som gjort för att få spik i däcken - och varifrån kommer alla jämra spik och skruv på vägarna?
 
Tyvärr så var det länge sedan man såg en polisbil.
Det borde ju finnas massa resurser nu när dom har tagit Palmemördaren:hihi
Folk skiter i allt nu...tyvärr!
 
Vi var iväg och kollade på en ny bil häromdagen, och den modell vi är ute efter finns i princip bara med automat, och bilmånglaren förklarade att det var uteslutande populärast, för att det var bekvämast. Då förklarade jag att jag inte är ute efter bekvämast, jag åker inte bil, jag kör bil, och i min bok finns det fler fördelar med manuell låda än automat. Han var tyst någon sekund, sen sa han, "då är du nog inte som majoriteten av dom som köper bil", och då kunde jag inte låta bli att mumla att det är helt korrekt, och det är jag tacksam för.

Men det säger nog en del om folks inställning till bilkörning, man åker och vill egentligen ha så lite ansvar och ansträngning som möjligt. Man anstränger sig inte ens tillräckligt mycket för att förstå hur man ansluter sin mobil till bilens inbyggda handsfree, utan sitter med luren mot örat istället :huvet Det verkar ju också fullt logiskt att välja automat så att man kan hålla mobilen med ena handen, istället för att koppla ihop bil med mobil...
 
Pga mitt jobb flyttar jag maskinen mellan jobben och då är det ut på 70vägar. Det är ett under att man inte sätt fler olyckor för folk kör om i kurvor, innan krön etc. Det är ren tur bara att det inte händer nått. Man blir så jävla lack. Folk är äckligt avtrubbade
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top