Att leta och få jobb..

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag fattar ingenting :va

Hållt på att leta anställning sen sent i Februari.

Men varenda jävla annons man läser så vill dom ha någon med minst ett par års erfarenhet, eller med högskoleutbildning. För bara något så enkelt som servicetekniker eller montör.

Jag har bara 2,5 års gymnasiell utbildning, alltså är det i stort sett omöjligt för min del att få jobb :död Om man tittar på kraven från arbetsgivare.

Är det nån här som vet något kryphål? För som det ser ut nu börjar jag bli riktigt irriterad på att pilla navelludd 24/7..

Nån som suttit i samma situation och lyckats lösa det ändå?

Skriv gärna ett par rader.

Tänk på att det är skillnad på vad dom vill ha och vad dom får. Sök jobb som du passar för och var noggrann med din ansökan.

Men visst är det enklare med erfarenhet och längre utbildning, det är ju inte så att folk läser en massa år bara för att det är kul att ha kontakt med CSN... :gnissla

Hmm ja, så kanske det är. Vet inte hur länge jag hållit på med mitt CV, men det känns inte som att det är så bra :D

Får väl fortsätta leta. Utbudet är ju inte heller enormt.

Hmm ja, så kanske det är. Vet inte hur länge jag hållit på med mitt CV, men det känns inte som att det är så bra :D

Får väl fortsätta leta. Utbudet är ju inte heller enormt.

Försök håll ut till januari! Då genomförs nästa jobbskatteavdrag och enligt regeringens teori kommer det typ helt plötsligt skapa en miljon nya jobb! :banana

Men för att vara lite seriös... pjohan har rätt. Sök det du själv känner passar dig. Arbetsgivare har en önskedröm som de självklart hoppas ska uppfyllas, men den är sällan huggen i sten. Är du good enough och de har ett behov som ska fyllas så finns chansen att du får jobbet.

Be också ett par stycken du känner läsa ditt CV och komma med lite feedback. Kanske får du ett och annat bra tips.

Det är inte alltid superlätt att få arbete - vissa har tur och får direkt, andra inte - men kämpa på och ge inte upp. Lycka till! :tummenupp

Här har vi tex precis anställt en kille som också hade gymnasiell utbildning. Kan kom hit för att ha praktik och gjorde bra ifrån sig.

Något som kanske inte låter så lockande men som nog borde funka kanske är att söka en praktikplats för att få in en fot någonstans.

Det här är mina erfarenheter. De är högst personliga och skall inte tas som allmängiltig fakta.

1. Annonsen speglar arbetsgivarens drömanställde, inte den som verkligen får jobbet eller är bäst lämpad.

2. För rätt person kan man alltid göra undantag, eller till och med skapa nya möjligheter.

3. Annonsförfattaren har väldigt sällan koll på exakt vilken utbildningsnivå eller erfarnehet som krävs för ett specifikt jobb då denna ofta fått informationen från den tilltänkte chefen, som ofta inte heller vet exakt vad han/hon behöver. Det är du som arbetssökande som skall övertyga honom/henne om att du är rätt person, oavsett bakgrund. Är du intressant kan man alltid överse med brister eller komplettera dessa med utbildning.

4. Jobbsökningsförfarandet spelar lika stor, eller större roll för dina chanser som en bra CV!
Ring upp och låt chefen veta att du finns, hur intresserad du är och att du kommer att skicka in en ansökan. Det garanterar att din ansökan åtminstone blir läst och inte kastad direkt.

Skicka in en ansökan där du hänvisar till samtalet och matchar CV och personligt brev mot vad som står i annons och vad som sagts under samtalet.

Om du inte hört något efter 14 dagar; Ring och fråga. Tala om att du fortfarande är väldigt intresserad och fråga om de vill att du kompletterar din ansökan med betyg, intyg eller dylikt.

Lycka till

Här har vi tex precis anställt en kille som också hade gymnasiell utbildning. Kan kom hit för att ha praktik och gjorde bra ifrån sig.

Något som kanske inte låter så lockande men som nog borde funka kanske är att söka en praktikplats för att få in en fot någonstans.

Har haft ett par stycken praktikplatser. När det har kommit fram till att diskutera eventuell anställning så blir svaret alltid att det helt enkelt inte finns plats.

Men men vi får se, ska söka till ett par ställen till annars får det bli kolgruva eller nåt annat jättefarligt..

Har haft ett par stycken praktikplatser. När det har kommit fram till att diskutera eventuell anställning så blir svaret alltid att det helt enkelt inte finns plats.

Men men vi får se, ska söka till ett par ställen till annars får det bli kolgruva eller nåt annat jättefarligt..

Är du en sån som gillar att göra rätt för sig på dagarna tycker jag du ska söka jobb som grovis på valfri entreprenadfirma typ Skanska, Peab eller liknande. Jag har tidigare jobbat ett antal säsonger som spadgubbe på Skanska och gått efter en grävmaskin och förlagt optokabel och det är fan det bästa jobb jag någonsin haft vore det inte för att det är ett säsongsjobb pga tjälen.

Ingångslönen sista året jag jobbade låg runt 120-130kr/h och jag antar att den ligger närmare 140kr nu, enda som krävs är bilkörkort och att du inte är rädd att svettas lite. Oftast är det ständig brist på folk då dagens ungdom generellt sett är minst sagt arbetsskygga...:mad:

Last edited:
Är du en sån som gillar att göra rätt för sig på dagarna tycker jag du ska söka jobb som grovis på valfri entrepenadfirma typ Skanska, Peab eller liknande. Jag har tidigare jobbat ett antal säsonger som spadgubbe på Skanska och gått efter en grävmaskin och förlagt optokabel och det är fan det bästa jobb jag någonsin haft vore det inte för att det är ett säsongsjobb pga tjälen.

Ingångslönen sista året jag jobbade låg runt 120-130kr/h och jag antar att den ligger närmare 140kr nu, enda som krävs är bilkörkort och att du inte är rädd att svettas lite. Oftast är det ständig brist på folk då dagens ungdom generellt sett är minst sagt arbetsskygga...:mad:

Så farligt tungt arbete är det ju inte. :) Jobbat lite med det genom fars bemanningsföretag, och det var jävligt trevligt att få stå ute i naturen och jobba lite. Drygt när man står på motorvägar och skrapar grus däremot. >.<
Har man jobbat som såndär vägarbetare nån gång så lär man sig att visa respekt när man kör förbi vägarbeten iaf.

Som flera påpekat speglar sällan annonsen den som senare blir anställd.

Sök jobb du känner att du skulle: klara av, tycka va kul, trivas med och prestera bra på.

Rekryterare vill ha "rätt person", inte rätt CV. Däremot kommer du säkert få söka fler jobb än någon med ett starkt CV för att få komma på intervju, men väl där är det same same. Kan du läsa och skriva så har du i praktiken samma kompetens som en med slutbetyg från gymnasiet.

Att söka jobb där kravet är PA-examen, civilekonom/-ingenjör eller artitekt däremot kanske är lite waste of time.

Men en massa jobb kräver ingen utbildning och även om alla arbetsgivare föredrar nån med erfarenhet så måste ju alla ha sitt första jobb nån gång, right!? Vad som händer är att arbetsgivaren träffar dig, tycker du är bra men för oerfaren. Träffar 4 andra med erfarenhet men som verkar vara stolpskott, och sen 2 veckor efter din intervju ringer du och frågar hur det går och då väcks intresset på allvar.

Så farligt tungt arbete är det ju inte. :) Jobbat lite med det genom fars bemanningsföretag, och det var jävligt trevligt att få stå ute i naturen och jobba lite. Drygt när man står på motorvägar och skrapar grus däremot. >.<
Har man jobbat som såndär vägarbetare nån gång så lär man sig att visa respekt när man kör förbi vägarbeten iaf.

Bara man är inställd på att slita röven av sig så brukar det funka fint, har jobbat med flera typer som gjorde sitt yttersta för att smita undan och göra så lite som möjligt och dom blir inte populära direkt.

Det finns dessutom många ytterst sköna typer inom det yrket så bered dig på många skratt om du hamnar i rätt arbetslag.:D

Är du en sån som gillar att göra rätt för sig på dagarna tycker jag du ska söka jobb som grovis på valfri entreprenadfirma typ Skanska, Peab eller liknande. Jag har tidigare jobbat ett antal säsonger som spadgubbe på Skanska och gått efter en grävmaskin och förlagt optokabel och det är fan det bästa jobb jag någonsin haft vore det inte för att det är ett säsongsjobb pga tjälen.

Definitivt inte rädd för o varken smutsa ner nävarna eller brallorna!

Ja man kanske skulle slå en signal till valfri entreprenadnisse och kolla läget.

Återkommer.

Definitivt inte rädd för o varken smutsa ner nävarna eller brallorna!

Ja man kanske skulle slå en signal till valfri entreprenadnisse och kolla läget.

Återkommer.

Gjört!

De har rätt hög medelålder på sådana ställen, så det blir en hel del gubbar att umgås med på jobbet. ;) Iaf på de ställena jag varit och knäckt på.

Jag sitter lite i samma sits, jag försöker byta bransch helt och hållet till något lite mer fysiskt krävande och överallt vill dom ha erfaret folk med certifikat. För att kunna få cert så behöver man ha jobbat visst antal timmar. Jag får inte ihop det riktigt... Men jag ger mig inte, söker som en galning. Ställningsbyggare, rivare, grovis, montör, bergsprängarlärling ja allt möjligt har jag sökt. Om du inte sitter fast så testa sök på andra sidan gränsen till väster om oss också.

När du har praktik så visa att du är hungrig. Leta uppgifter, se själv efter vad som bör/kan göras, låt chefen veta att du vill ha mer att göra, sitt inte vid internet (ja, chefen ser att du stänger ner internetfönstret när han går förbi), osv. Folk som tror dom är experter på att låtsas att dom har mycket att göra är det sällan, inget man säkrar sitt jobb med mao.

En positiv inställning skadar inte.

Får du inte en plats där så har du i alla fall en till referens till CVn. Det är stor skillnad på en bra referens och en ok referens.

Mitt främsta råd blir att gå färdigt gymnasiet. Att inte ha gjort det sänder dåliga signaler till arbetsgivaren. Varför pallade han/hon inte att härda ut och uppfylla skolans krav?
Kraven i arbetslivet är ju generellt betydligt högre, ex. Tar du improviserad sovmorgon en måndag och glider in vid 10 bryr sig ingen lärare, glider du in samma tid hos din arbetsgivare får du kicken...

Anmäl dig hos bemanningsföretagen. Där brukar finnas gott om enklare manuella jobb om man inte bor i Burträsk.

Kolla i bekantskapskretsen, många jobb utannonseras aldrig. Finns där inga poolare vars sommarjobb behöver förlängning men de skall plugga?

Mina erfarenheter:

1: Arbetsgivare blir jeteglad men vill helst ha en månads praktik för att "se hur man presterar"
2: Arbetsgivare lovar fin fin anställning
3: Arbetsgivare förlänger praktik
4: Arbetsgivare ger möjligtvis ett par timmar i månaden när det fattas ordinarie folk och de inte har någon praktikant som kan ta det.

För det första; Varför var du så jävla dum att du hoppade av skolan med bara ett halvår kvar? En halvtaskigt utförd utbildning är bättre än en oavklarad, det påpekade jag förut för dig också om jag inte minns fel.

För det andra; Vad vill du jobba med? Besök några företag inom det området, presentera dig och dina framtidsplaner och säg att du är villig att prova på att jobba där en månad gratis, vill de inte ha dina tjänster efter det så fine, då har du jobbat gratis i en månad. Om de vill ha dig kvar så får de betala den där månaden och sen fortsätter du.
Fråga efter lärlingsplatser eller någon form av praktik, en bra väg för att få in en fot på arbetsmarknaden.

Och gör inte som hälften av alla ungdomar verkar göra, sitt och tro att jobben ska hoppa på dig och bara söka utannonserade jobb. Många företag är precis på väg att anställa men kanske inte har hunnit, speciellt mindre företag.

Och något som jag anser vara viktigare än utbildning och färdighet är VILJAN att jobba. Utan den är personen inte något att ha.
En kille som går bygg på yrkesgymnasium fick värsta chansen till praktik/lärlingsplats med ganska bra betalt, i vanliga fall får de inget pröjs alls när det är via skolan. Han jobbade i 2 dagar sen gick han inte att få tag på. När han väl ringde så sa han att det var för krävande jobb :näsblod
Med andra ord, oavsett hur duktig han är så kommer han dra fötterna efter sig och inte ge 110%.

För det första; Varför var du så jävla dum att du hoppade av skolan med bara ett halvår kvar? En halvtaskigt utförd utbildning är bättre än en oavklarad, det påpekade jag förut för dig också om jag inte minns fel.

För det andra; Vad vill du jobba med? Besök några företag inom det området, presentera dig och dina framtidsplaner och säg att du är villig att prova på att jobba där en månad gratis, vill de inte ha dina tjänster efter det så fine, då har du jobbat gratis i en månad. Om de vill ha dig kvar så får de betala den där månaden och sen fortsätter du.
Fråga efter lärlingsplatser eller någon form av praktik, en bra väg för att få in en fot på arbetsmarknaden.

Och gör inte som hälften av alla ungdomar verkar göra, sitt och tro att jobben ska hoppa på dig och bara söka utannonserade jobb. Många företag är precis på väg att anställa men kanske inte har hunnit, speciellt mindre företag.

Och något som jag anser vara viktigare än utbildning och färdighet är VILJAN att jobba. Utan den är personen inte något att ha.
En kille som går bygg på yrkesgymnasium fick värsta chansen till praktik/lärlingsplats med ganska bra betalt, i vanliga fall får de inget pröjs alls när det är via skolan. Han jobbade i 2 dagar sen gick han inte att få tag på. När han väl ringde så sa han att det var för krävande jobb :näsblod
Med andra ord, oavsett hur duktig han är så kommer han dra fötterna efter sig och inte ge 110%.

Det var väldigt mentalt påfrestande att inte lära sig nånting på 2,5 år, av den enkla anledning såg jag ingen mening i att fortsätta. Nu i efterhand kändes det kanske lite dumt, men så är det :)

För min del spelar det egentligen ingen roll. Har sommarjobbat som parkarbetare, slaktare, snickare och lite annat. Slaktare var...annorlunda, men definitivt inget tråkigt jobb. Man blev lite mera "egen", egen planering och fick själv strukturera dagen med målet att bli färdig med uppgifterna.

Den där "jobben ska komma till mig" inställningen tror jag dom flesta sitter med i början, tills man får en spark i röven efter ett tag. Jag hade samma inställning för ett tag sen, vilket jag kan erkänna utan att känna mig som en...idiot.

Lust att jobba har jag haft sen jag sluta högstadiet, som säkert många andra. Så, det var ju lite motigt att lyfta in hängbuken på en utbildning där 90% av dom som går färdigt blir arbetslösa. Men jag kämpade mig igenom det så gott det gick. Comprendé?

Det som är lite dumt just här där jag bor, är att det är liksom "fullt" på de flesta ställen, under åren som gått har majoriteten av industriföretag och verkstäder fått utöka så pass mycket så det går inte längre. Det var bättre förr, eller vad man säger. Enklare i varje fall.

Har försökt vidga sökområdet så gott det går, men ju mera intressanta sökannonserna blir, Malmö, Göteborg, Stockholm och större städer överlag så kräver dom alla jävla intyg och licenser. Det gör dom inte här nere, men här är det tomt på jobb :näsblod

Hoppas jag bringade lite ljus över dina "frågor" till varför jag är en såndär som hoppar av skolan och bara väntar på att jobben ska ramla över mig :tummenupp

Var bor du?

Vad läste du på gymnasiet?

Hur mycket behöver kompletteras för komplett betyg?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing