Att lära sig meka med hojen!!

Massemannen

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
GSX 600 R
Tjena alla!!

Jag har en superlust att lära mig allt om MC mekning!! Men jag har inte kunskapen och jag har verkligen inte tummen :tummenupp mitt i näven men med tanke på att jag inte förstår hur allt funkar och hänger samman så vågar jag inte riktigt själv!

Finns det kurser man kan gå eller är alla här självlärda? Finns det böcker/videos att inhandla?

Ha re!

Böcker. Rep handbok till just din cykel.

Sen meka inte med något som inte är trasigt. Utan när något går sönder eller ska justeras så mekar du. Det hela handlar om att lösa problemet, vissa löser det på verkstaden mot en peng andra hemma i garaget. Vill man vara den som löser det i garaget så är det bara att passa på när något är trasigt och läsa i boken vad som ska göras.

Köp en gammal hoj (moped, 125a, cross eller liknande) för en billig peng och sätt igång. Skaffa även en verkstadshandbok som hjälp på vägen. Man kan inte plugga sig till att kunna mecka. Det måste liksom sitta i fingerspetsarna. ;)

Jag har precis samma "dilemma" som du, men jag har som tur är kompisar som är duktiga på att mecka. En av dem är t.o.m. MC-mekaniker. Min plan är helt enkelt att jag ber dem snällt om hjälp med saker jag inte riktigt begriper mig på och hänger över ryggen på dem så att jag vet hur man gör till nästa gång. Det största problemet som jag upplever det är att jag inte har tillgång till alla verktyg som kan behövas.

Som tidigare sagt : köp en verkstadshandbok.

Det enda du ska tänka på när du mekar hoj är att det ofta är små, pilliga grejer som lätt går sönder. Dyra är dom jävla grejerna också. Använd rätt verktyg av bra kvalitet! Glöm IKEA insexnycklarna och låt skiftnyckeln hänga kvar i garaget! Kamasas grejer håller bra calidad till en rimlig peng. Satsa på en bra 3/8" hylsnyckelsats och köp till en 1/2" hylsa och ett långt drag till hjulaxlarna. Momentnyckel är ett bra redskap också tills du fått upp känslan.

pilsner

okej... Låter som om man ska införskaffa en Verkstadshandbok som första steg! Vart gör man det om man får fråga :confused:

Kamasa Verktyg har jag redan... Funderar även på att bygga en egen MC lyft! :rolleyes:

Jag gillar http://www.margie-bookshop.se/

Där finns även en del roliga böcker om fyrtaktsmotorn rent allmänt osv. Har några böcker av en Graham Bell tror jag han heter, dom tycker JAG är trevliga att läsa, men smaken är ju som baken.

Ulf Lundin här på forat har nog bra tips om du PM:ar, han har rätt mycke böcker om jag fattat rätt.

Lycka till med meket, det är ju Roligt! Själv kunde jag i princip inte ett dyft om motorer för typ tre år sen, sen gjorde jag ungefär som du sa, börja med några böcker och en hojmotor, och nu känner jag mig i alla fall ganska hemma i verkstan.

Ha de / AndersD

Om jag inte är helt gaggig har/hade SMC mekkurser, kan vara värt att kolla upp.

/A

Edit: Fast det bästa sättet är nog att våga göra fel på egen hand.

Rundningsmärke skrev:
Om jag inte är helt gaggig har/hade SMC mekkurser, kan vara värt att kolla upp.

/A

Edit: Fast det bästa sättet är nog att våga göra fel på egen hand.

Kolla här: http://www.mckursen.nu/

De har mekkurser. Gick "2:an" förra året. Då får man ta isär hela hojen, med alla lager, gafflar mm (allt utom motorn i princip) och sätta ihop det igen. Jättebra kurs! :tummenupp Lärde mig massor! Men för att kunna tillgodogöra sig allt måste man ju också fortsätta att meka efteråt, annars glömmer man fort ...

Leta upp nån allmän bok om mekning och nån om hojars konstruktion.
Verkstadshandboken för en speciell modell utgår ofta från att man kan meka.
MatGies Bookshop är ett ställe att botanisera på.
/u

Gör som Bmwjohan, dra hem ett gammalt trasigt lik och skruva sönder den, om du får ihop den och den funkar så kan du prova på din egen hoj sedan.

Lerning by doing :tummenupp

mankan skrev:
Jag har precis samma "dilemma" som du, men jag har som tur är kompisar som är duktiga på att mecka. En av dem är t.o.m. MC-mekaniker. Min plan är helt enkelt att jag ber dem snällt om hjälp med saker jag inte riktigt begriper mig på och hänger över ryggen på dem så att jag vet hur man gör till nästa gång. Det största problemet som jag upplever det är att jag inte har tillgång till alla verktyg som kan behövas.

Du har ett ypperligt tillfälle att lära dig massor, men hade jag varit du så hade jag sagt åt mc-mekanikern att stiga åt sidan sen instruerar han dig i vad du skall göra. Jag kan lova att man lär sig så mycket mer, man kommer ihåg mycker mer..... samt mc-mekanikern tröttnar kanske inte så fort på att hjälpa dig då han slipper "jobba"

Mek-kurs

Jag har mekat lite, men skulle vilja mer. Det mesta brukar inte vara så svårt men det tar lååång tid för mig att göra saker. Måste ju läsa i Haynes manualen både 3 o 4 ggr.

Tittade på länken med mekar kursen och jag skulle gärna gå någon liknande. Varför finns det bara i sthlm?

Är det någon som känner till en liknande kurs i Skåne?

Dr B.

Precis Bodol!!!

Hade passat utmärkt om det fanns i SKåne!!! Kanske skulle ta kontakt med Studiefrämjandet och föreslå ngt liknande!

Massemannen skrev:
Precis Bodol!!!

Hade passat utmärkt om det fanns i SKåne!!! Kanske skulle ta kontakt med Studiefrämjandet och föreslå ngt liknande!
Jag kan sitta brevid och peka om du bjuder på :fyllisar

toxicated skrev:
Du har ett ypperligt tillfälle att lära dig massor, men hade jag varit du så hade jag sagt åt mc-mekanikern att stiga åt sidan sen instruerar han dig i vad du skall göra. Jag kan lova att man lär sig så mycket mer, man kommer ihåg mycker mer..... samt mc-mekanikern tröttnar kanske inte så fort på att hjälpa dig då han slipper "jobba"

Tack för tipset! Tänkte faktiskt inte på det :tummenupp

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil