Att lära sig historia. Hur gå till väga?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
I skolan kändes inte som att historia skulle vara viktigt eftersom man ändå skulle leva i framtiden. Idag känns det dock som ett handikapp att inte kunna typ hela världens historia grovt, allt ifrån kolonier och romerska riket till andra världskriget och vietnamkriget.

Hur ska man lära sig allt detta idag?

Tips på bra översiktliga böcker och dylika lösningar. Inte intresserad av att doktorera i ett specifikt ämne, utan mer ett generellt fokus.

Kunskapskanalen och Discovery är allt du behöver.

Håller med. Själv fick jag inte in så mycket info i huvet på grundskolan på SO och NO men det de har sagt sägs på t.ex. Discovery. Bara att välja ett program som ser BORING ut som är svartvitt och lära sig något :tummenupp

Det är så jag har lärt mig det mesta av historian.

Bra fråga var du ska börja. Kan tänka mig att historiska dokumentärer kan vara en bra början för att få en överblick. Sedan kan du fördjupa dig med litteratur. Bibloteken har med stor sannolikhet gott om bra böcker. Litteratur av den här typen kostar ofta en del att köpa. Jag skulle nog börja med att låna om det inte är frågan om någon specifik bok.

gå in på wikipedia och tryck slumpartikel det är så man får allmänbildning (dock inte bara historia)

Skulle vara schysst om man kunde hitta en tidslinje på internet, med en "slidear" på - så drar man fram och tillbaka genom tiden och får kortfattat men kvalitativ info om vad som hände då och då (och får nog ett ganska bra perspektiv om när och i vilken ordning saker och ting hände).

Har precis börjat plugga och fick läsa upp lite komvux först.. Bl.a Historia.

Mitt tips är nog att göra "tvärtom" det vanliga och börja NU i historien, och arbeta dig bakåt. På så sätt får du nog lättare att första sambanden eftersom du förhoppningsvis har koll på dagsläget. Samtidigt blir det faktiskt lite kul när man hela tiden får perspektivet "varför"? som en fråga. Istället för att leka jepeordy och få svaret först och facit sen..

Börja prenumerera på "Allt om historia". Jag läser varje nummer och det är mycket olika typer av historia i den. Allt ifrån bra att veta till värdelöst vetande. Man lär sig något nytt i varje nummer:tummenupp

Börja prenumerera på "Allt om historia". Jag läser varje nummer och det är mycket olika typer av historia i den. Allt ifrån bra att veta till värdelöst vetande. Man lär sig något nytt i varje nummer:tummenupp

Det enda felet med den tidningen är att det är en mastodontartikel om andra världskriget i varje tidning. Blir snabbt uttjatat. Annars är den bra.

Läste precis klart en bok som heter "Stalins hämnd". Ruggigt vad folk kan få för sig i krigstider.

Peter Englund har skrivit mycket bra om Sveriges historia.

Jag är inte intresserad av krabbfiske och det som Discovery erbjuder... Inte heller "vetenskapliga" tidningar som allt om vetenskap, eller allt om historia.

Mer intresserad av litteratur som har någon form av vetenskaplig förankring.

Detta pga att de populistiska blaskorna måste sälja lösnummer och vara intressanta, medan läroböcker bör endast återge saker korrekt.

Däremot lät den bakåtvända tidsaxeln som en bra ide!

Wikipedia tycker jag är en väldigt bra komplement till böcker. Jag kör ad-hoc för att lära mig. Köper lite böcker som intresserar mig (historia förstås :)), läser inte heller i någon kronologisk ordning. Är det något i boken jag intresserar mig för extra skaffar jag en till bok eller gluttar på Wikipedia.

Du har ingen gammal släkting som kan berätta vad de vet, de brukar sitta inne med mycket kunskap o och inget annat brukar det uppskattas när ngn lyssnar vad de varit med om. Har en far som är 75 o när han väl kommer igång så behövs ingen tv :) kan mycket om historiska platser speciellt vad avser andra världskriget.

Va grymt besviken över att inte kunna läsa historia på gymnasiet, blev inget kärnämne pga att kristdemokraterna ansåg att religon var viktigare.
(kunde väljas till men efter spåk, svenska, eng o tyska fanns inga utrymme för det)

Last edited:
Hittade för några år sedan mina gamla historieböcker från gymnasiet och högstadiet och plöjde dom delar som kändes intressanta. Otroligt mycket roligare nu än när man var tvingad att plugga dom.

Ett annat bra tips är Peter Englund, kunnig och skriver bra (Tror han är sekreterare i Svenska Akadmien). Har en sida med ett textarkiv där du kan finna smakprov.

http://www.peterenglund.com/

Gymnasieböcker misstänker jag är en bit udner den nivå som du är ute efter, de är knappast kända för något större djup.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg