Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge, DT125R

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
DT125R -90
Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge:

Ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.

När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.

Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.

lazlo09 skrev:
2364683 Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge:

Ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.

När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.

Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.

Inte för jag kan det här riktigt men borde det inte bli samma effekt på högvarv?. Liksom avgasporten är ju lika öppen vid maxläget om man har spärrat den där som när den variabla avgasporten har öppnat helt.

Rg 125 skrev:
2365649 Inte för jag kan det här riktigt men borde det inte bli samma effekt på högvarv?. Liksom avgasporten är ju lika öppen vid maxläget om man har spärrat den där som när den variabla avgasporten har öppnat helt.

Nej, inte riktigt!

Dels så är YPVS:en strypt, så att den ej öppnar fullt.
Sedan så anser många att man kan öppna YPVS:en mer om man spärrar den, än om den styrs av servomotorn. Jag själv upplevde bättre drag på högvarv med spärrad YPVS...

lazlo09 skrev:
2366368 Nej, inte riktigt!

Dels så är YPVS:en strypt, så att den ej öppnar fullt.
Sedan så anser många att man kan öppna YPVS:en mer om man spärrar den, än om den styrs av servomotorn. Jag själv upplevde bättre drag på högvarv med spärrad YPVS...

OM man har en strypt sådan, vill säga.

lazlo09 skrev:
2366368
Jag själv upplevde bättre drag på högvarv med spärrad YPVS...

Det var nog bara inbillning, steget mellan den tvärdöda botteneffekten och trycket på högre varv blir så stort att det känns som om du har världens fräsigaste hoj. Min känns precis så(Ingen ypvs), men den är lika snabb som dt125r med ypvs i både acceleration och toppfart. (Lite snabbare i topp kanske, men min RD är lägre och har mindre luftmotstånd)

Trashcan skrev:
2366969 OM man har en strypt sådan, vill säga.

Det var nog bara inbillning, steget mellan den tvärdöda botteneffekten och trycket på högre varv blir så stort att det känns som om du har världens fräsigaste hoj. Min känns precis så(Ingen ypvs), men den är lika snabb som dt125r med ypvs i både acceleration och toppfart. (Lite snabbare i topp kanske, men min RD är lägre och har mindre luftmotstånd)

Borde inte en rd med urkoppad ypvs ha sämre acc än en dt med inkopplad ypvs?

Är det en Rd 125 ypvs eller en Lc?

Last edited:
Rg 125 skrev:
2368316 Borde inte en rd med urkoppad ypvs ha sämre acc än en dt med inkopplad ypvs?

Är det en Rd 125 ypvs eller en Lc?

Det beror på. Om man börjar på tomgångsvarv, ja. Men när man väl fått upp varvet är det samma, det är det jag försöker säga. YPVS har inget att göra med effekten på höga varv om den inte är stängd av någon anledning.

Edit: LC, ingen ypvs mao.

Trashcan skrev:
2368414 Det beror på. Om man börjar på tomgångsvarv, ja. Men när man väl fått upp varvet är det samma, det är det jag försöker säga. YPVS har inget att göra med effekten på höga varv om den inte är stängd av någon anledning.

Edit: LC, ingen ypvs mao.

Okej. Man får slira på kopplingen istället.

Edit: Jag har också haft en rd 125 lc.

jag ahr spärrat min.. den gör 140... nakdelan är dock att ja inte kan köra i 90.. då varvar ja 6500 varv å då orkar inte motorn :(

Mr EmCom skrev:
2368568 jag ahr spärrat min.. den gör 140... nakdelan är dock att ja inte kan köra i 90.. då varvar ja 6500 varv å då orkar inte motorn :(

Min rd har växlar inbyggt redan i fabriksutförande. :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...