Att klota...

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
.. är det synonymt med 'att krasha' eller är det nån viss typ av 'krash' som är en klotning?

Vad är definitionen på 'att klota'?

När kommer 'klota' med i SAOL så man kan slå upp det och få en klockren definition? =)

"Klota" och "slanga" är nonsensord som inte korrekt beskriver det de betyder i just motorcykelsammanhang. Använd dem inte.

Det måste vara lite snurr och snärt i vurpan för att den ska få benämnas klotning :)

Har inget bättre svar jag heller men när man rullade med bil på bana fick man bjuda på rulltårta :)

Liwa1 skrev:
Har inget bättre svar jag heller men när man rullade med bil på bana fick man bjuda på rulltårta :)

:tummenupp

Rullade med en snöskoter en gång. Ingen RULL-tårta, bara ett brännsår på benet av avgasröret.

"KLOT!" är väl egentligen ett skällsord på någon som är lite klumpig och inte så värst...intelligent...?

Jag tänker i första hand på att slå runt framåt eller bakåt och att det är just att slå runt som är själva klotningen.

Får man tex ett framhjuls släpp är det väl att gå omkull som gäller eller?

Vurpa är oxå ett ord för att krasha/ gå omkull

Klota, krasha, vurpa med mer är samma sak. Dvs åka ikull på ett eller annat sätt.
Att "slanga" är visst ett ord som hör hemma i hojsammanhang. Det är kort för "att åka på bakslangen" dvs åka på bakhjulet, hjula, wheela och allt vad det heter. Sen kan man ju diskutera om företeelsen här hemma i hojsammanhang men det är en anna diskussion.

Stoppsladd skrev:
Jag tänker i första hand på att slå runt framåt eller bakåt och att det är just att slå runt som är själva klotningen.

Får man tex ett framhjuls släpp är det väl att gå omkull som gäller eller?

Vurpa är oxå ett ord för att krasha/ gå omkull

Fyller på lite.

Klota är när man gör stoppie (bromsar upp sig på framhjulet och släpper ut lite så man "åker" på framhjulet en bra bit) och man bromsar för mycket så man slår runt framlänges med mc:n.

Slanga är ett uttryck för att åka på bakhjulet motsvarigheten till stoppie fast på bakhjulet vilket kallas Wheelie. (Dock bromsar man sig inte upp på bakhjulet, :D , utan gasar.)

Unitedcolors skrev:
Dock bromsar man sig inte upp på bakhjulet, :D
Jaså, jag som trodde man skulle rulla baklänges ner för en backe och sen nita på fotbromsen ;)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back