Att kicka 4-takt?

Torak

Medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Kawasaki Zx7r turbobygge/ Yamaha wr 450f
Tjena, det är så att att jag har inhandlat en wr 426:a.

Men jag har stora problem att kicka denna, jag får helt enkelt inte in tekniken. Så tänkte ifall ni kunde ge mig några tips och tricks.

Men det jag gör i alla fall är att jag drar in compen, kickar igenom två gånger sedan släpper compen och kickar fullt. gör jag fel? och ja, jag är helt ny på att kicka fyrtakt. har väll inte kickat något annant än min moppe för ett antal år sedan:gnissla

Så känner att jag behöver support!

Har en yzf426, det var inte det lättaste i början :näsblod

Men jag brukar göra som så här:

1. Kicka utan decompen tills du hittar kompläget (det tar stopp).

2. Dra in decompen, tryck ner kicken någon cm bara, (tills du kommer förbi kompläget) Släpp decompen.

3. Släpp upp kicken, HELA VÄGEN!

4. Sparka till allt va du orkar.

Startar den inte, gör om 1-4.

MVH Mathias

Det brukar påstås vara magik i kickstart.
Jag har haft massor av kickcyklar.
Ingen gas, full choke.
Trampa ordentligt.
Får man inte runt motorn, så dekompar man förbi kompläget och trampar till ordentligt.
Startar den inte på ett par kick, så drar jag ned till halvchoke och gör likadant igen.
Viktigast är att inte ha mer gas än att den orkar runt när den tänder.

Har en yzf426, det var inte det lättaste i början :näsblod

Men jag brukar göra som så här:

1. Kicka utan decompen tills du hittar kompläget (det tar stopp).

2. Dra in decompen, tryck ner kicken någon cm bara, (tills du kommer förbi kompläget) Släpp decompen.

3. Släpp upp kicken, HELA VÄGEN!

4. Sparka till allt va du orkar.

Startar den inte, gör om 1-4.

MVH Mathias

Tackar för snabbt och bra svar. En till fråga då.Ifall jag har gjort hojen sur. Tar jag då ur stiftet och kickar igenom ett par gånger, eller behövs stiftet bytas för bästa resultat?

Som skrotis säger ingen gas, många vrider(av ren tvåtaktsvana?) lite på gasen när dom kickar. Oftast utan att dom märker det så håll högerhanden på styret innanför gasrullen så gasar du garanterat inte.

Däremot har jag upptäckt att med en kall motor brukar ett par pump på gasen ofta underlätta. Min YZF250 drar jag alltid tre gånger på gasrullen och då hoppar den igång direkt. Min KTM660 däremot vill oftast inte alls ha något pump. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som är rätt för varje hoj ibland.

Tackar för snabbt och bra svar. En till fråga då.Ifall jag har gjort hojen sur. Tar jag då ur stiftet och kickar igenom ett par gånger, eller behövs stiftet bytas för bästa resultat?

Brukar räcka med att dra in dekompen och kicka 4-5 gånger.

Last edited:
Som skrotis säger ingen gas, många vrider(av ren tvåtaktsvana?) lite på gasen när dom kickar. Oftast utan att dom märker det så håll högerhanden på styret innanför gasrullen så gasar du garanterat inte.

Däremot har jag upptäckt att med en kall motor brukar ett par pump på gasen ofta underlätta. Min YZF250 drar jag alltid tre gånger på gasrullen och då hoppar den igång direkt. Min KTM660 däremot vill oftast inte alls ha något pump. Man får helt enkelt testa sig fram till vad som är rätt för varje hoj ibland.

Har man accpump så funkar den utmärkt som flödare.
Är den sur, så stänger man av tändningen och kickar med fullgas och dekomp.
Det ventilerar bra.

Hänvisar till den här tråden. Läs inlägg #9, #13 och #15 det är hemligheten.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=234746

Hehe sitter här med ett litet smile på läpparna och tänker på när jag fick hem Husan 650 -07..
Stod i garaget och kickade så svetten rann och foten var svullen som fan. Jag köpte min utan att ha sett eller provkört den 80mil hemifrån, så jag ringde förra ägaren och frågade vad i helvete felet var.

Efter mycket om o men fick in det till slut, men det var inget kul i början när man stog ute i 28 grader med skinnställ och höll på i 30 minuter för att få igång den. Det var bara åka hem och duscha, och polarna stog och garva och undrade vad det var för något jag köpt.

Det var skönare att köpa nytt batteri och använda elstarten :tummenupp

Dränera ur fuggen om du kickat halvt ihjäl dig ett tag.

Såg du inte att han köpt en 426:a :D De är ju inte direkt kända för sin startvillighet

Ok, har ingen koll på just dom. jag körde fortfarande tvåtakt på den tiden dom var aktuella...

He he.. de gjorde jag oxå, men det slog aldrig fel..Jag åkte CR250 på den tiden, men då jag såg någon rulla ut en 426:a ur bussen tänkte jag nu blir det kicka av... o det vart det. Ungefär som en CRF 450 som insugsventilerna börjar att ge upp på :D:D

Jag får tacka för alla svar. Känns som övning ge färdighet i denna frågan.

Men lyckades kicka igång hojen "hela" 3 gånger idag:tummenupp
Så tekniken börjar väll komma så smått.

Som nämnt ovan. Hemligheten är att hitta rätt läge precis efter kompläget. Upp med kicken helt.

Sen när du kickar ska du inte kicka "ryckigt" som man gör för att starta en 2-t cross. Du ska trycka ner i en bestämd rörelse utan nå ryck så att säga. Då startar det!

Mycket enklare att starta om du står på en pall med vänsterfoten.

Om den blir sur så brukar jag fortsätta som vanligt men vrider av soppakranen tills den startar. Sen är det bara vrida på igen.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back